• Anonym (moa)

Att leva med en kristen som ateist

Jag lever med en man sedan 11 år tillbaka, vi har 2 barn tillsammans, Min man har under vår tid ihop haft ett alkoholproblem som vi har tampats med. För snart 1 år sedan så blev han kristen och fick med detta " hjälp " med att bli fri från sitt alkoholproblem.
    Nu är det så att jag har så svårt att förstå honom och känner mig så arg och hatisk när jag läser hans mail och blogginlägg som han håller på med om gud mmmm... jag vet att jag borde bara vara glad att han är "botad " men känns som jag inte har samma man mer och vi delar inte några som helst grundvärderingar längre,,, 

Om det finns några som har lite tips och råd så vore jag jätte tacksam
    /// Moa

• Svar på tråden Att leva med en kristen som ateist
  • jaghopparhögt

Det är vanligt att de gör sådär men de flesta brukar faktiskt tröttna när nyhetens behag har lagt sig lite. Fast då finns det en stor risk att han kommer att snöa in på något annat för att fylla tomrummet.

• Nerikes

Jag är ateist, eller agnostiker, med en troende, frikyrklig man. Vi har samma grundvärderingar och jag ser det inte som ett problem i vardagen. Kanske att han har svårt för att vår dotter har pojkvän och helt uppenbarligen sex före äktenskapet (vilket även han hade, så det är lite dubbelmoral), men jag påminner honom om att det är hennes kropp och hennes val. Jag följer med till kyrkan under speciella "event" enbart för det sociala. Jag ser det som en del av vår kultur och något fint. Men jag har väldigt svårt för en del av min makes kompisar som är bokstavstroende och dessutom ser ned på mig som lever annorlunda. Hade han varit sådan hade det aldrig fungerat.

• jaghopparhögt

Tänk på att man inte kan jämföra en vanlig kristen med en som blivit frälst efter att ha slutat missbruka, de två typerna är väldigt olika.

• Anonym (moa)

Tack för era svar,,, Hur menar du med att dom är olika ?,,,

Jag vet att jag måste jobba med mig själv för att inte försöka se ner på honom för att han har valt den vägen men just nu är jag som en 3 åring i huvudet och bara så arg,,, Jag tycker verkligen att han är helt knäpp !!!!!

• Anonym (Lena)

Jag antar att ni har pratat om hans upplevelser.
    I många kyrkor finns det något som heter Alpha-kurs det är en grundkurs i kristen tro man får kort undervisning om bibeln, tron m.m. sedan finns det gott om tid för diskussion och samtal. Det handlar inte om att omvända folk utan att få möjlighet att diskutera existensiella frågor.

• Eva Fa
    jaghopparhögt skrev 2014-01-30 18:04:27 följande:
    Tänk på att man inte kan jämföra en vanlig kristen med en som blivit frälst efter att ha slutat missbruka, de två typerna är väldigt olika.
    Jag vill ine ta tråden från TS men någon gång vore det intressant att höra din teori.
  • Anonym (moa)

Vi har pratat om hans upplevelse när han i sin värld träffade gud,,, för mig låter det så helt galet och jag har försökt få honom att förstå att det är han som har klarat att sluta dricka inte gud !!!!!!!

• Anonym (Lena)
    Anonym (Lena) skrev 2014-01-30 18:12:11 följande:
    Jag antar att ni har pratat om hans upplevelser.
    I många kyrkor finns det något som heter Alpha-kurs det är en grundkurs i kristen tro man får kort undervisning om bibeln, tron m.m. sedan finns det gott om tid för diskussion och samtal. Det handlar inte om att omvända folk utan att få möjlighet att diskutera existensiella frågor.
    Det kanske vore något för er.
  • lykantrophona

Folk som blir "frälsta" tenderar att generellt prata mycket mer om sin tro, för som sagt, nyhetens behag. Personer som växer upp med en religion brukar vara lite lugnare med det, iaf om de är medvetna om att de är i minoritet (så som troende i Sverige tenderar att vara).

Jag undrar också mer exakt vilka värderingar har ändrats - s k "kristna värderingar" kan betyda ungefär vadsomhelst, känns det som.

Svar på tråden Att leva med en kristen som ateist