• Jouline

Ni som läst/läser utbildning på Yrkeshögskola

Ni som har läst eller läser utbildning på yrkeshögskola, hur fungerar det? Tänker mest på prov/tentor/hemtentor/uppsatser mm. Har ni läst på universitetet någon gång och kan jämföra med det? Vad tycker ni om utbildningens upplägg i övrigt?

• Svar på tråden Ni som läst/läser utbildning på Yrkeshögskola
  • Sale

Jag tyckte att det motsvarade gymnasiet om jag ska vara ärlig men det är väl skillnad på utbildning och utbildning.

Vi var en klass på 32 elever och våra "föreläsningar" var mer som lektioner, som inte var obligatoriska. En del grupparbeten men det var inget så där superspeciellt tycker jag. Fördelen med yrkeshögskola är ju att du får praktiken. Det du ska tänka på är att många marknadsför med att det är så bra att man "får" praktikplats men i många fall så anses man själv kontakta företag och söka. Du kanske inte upplever det som ett problem men vi hade flera som inte fick någon praktikplats och därmed blev försenade i sin utbildning eftersom det är ett obligatoriskt moment.

• Jouline

Ok! Jag har tidigare läst på universitet men hoppade av efter ett läsår eftersom jag var på helt fel plats i livet just då. Nu känner jag att jag inte orkar eller vill ta upp de studierna igen, så en plats på yrkeshögskolan vore bra. Angående att hitta egen praktikplats, det är och blir inga problem alls för min del. Ja, nu ska jag väl inte säga att jag kommer att få en bara för att jag vågar fråga själv, men det underlättar definitivt. Sen har min yrkesbakgrund även gett mig lite kött på benen och öppnat många dörrar.

• Sirling

Jag läser sista terminen på en distansutbildning till redovisningsekonom. Vi har 2-4 gruppträffar per termin där vi har föreläsningar i 3 heldagar. Jag har läst psykologi, IT och lite företagsekonomi och juridik vid Stockholms universitet tidigare. Det är rätt stor skillnad genom att det inte alls är lika mycket teoretisk kunskap. All litteratur har varit på svenska, de flesta böcker rätt lättlästa och på en rätt låg teoretisk nivå mestadels. Å andra sidan består vår klass mest av äldre elever som är väldigt drivna och de flesta mitt i karriären som redovisningsekonomer, ekonomichefer och controllers, en kunnig och inspirerande grupp, om än inte högakademiska.

Den kunskap jag har lärt mig via YH-utbildningen har varit högst relevant för min praktik på redovisningsbyrå och mitt nuvarande jobb/praktik på en ekonomiavdelning. Jag känner mig mycke bättre rustad för den specifika yrkesgren jag nu kommer ut till än jag någonsin gjorde när jag läste på universitetet(siktade mot HR). Jag är inte heller särskilt orolig för arbete, då jag redan efter min 1:a årskurs kunde välja mellan jobb. Jag har i och för sig bakgrund som egen företagare, vilket har gjort mig rätt eftertraktad vad jag förstår. 

• Jouline

Sirling: Skönt att det verkar ha fungerat bra för dig! Jag är inte alls intresserad av de studier som sker genom universitet, synd bara att jag hann lägga 1 års Csn-lån på den studieformen bara. Å andra sidan blev jag en erfarenhet rikare och de poäng jag har tagit har hjälpt mig på många sätt.  Kan bara hålla tummarna på att jag kommer in på utbildningen jag är intresserad av, har rätt ok snittbetyg från gymnasiet och det hjälpte mig att komma in på en vääldigt eftertraktad utbildning på universitetet, men det är ju inte alltid någon garanti.  

• Gladskit

I strukturen tycker jag också att YH liknade Gymnasiet mer än högskolan.
    Vi hade lärarledda lektioner hela dagarna 4 dagar per vecka i olika ämnen. Läste koncentrerat 3-4 kurser/ämnen i olika block. Och dessa block avslutades med både redovisningar, inlämningsuppgifter tentor och hemtentor. Det varierade på kurs och ämne.

Medan de högskolekurser jag gått har baserat sig på x antal böcker som du förväntas läsa och själv ta fram det viktigaste ur. Går man på föreläsningarna så får man ett hum om var tyngdpunkten ligger. Och sen skriver man en tentamen. Vissa ämnen har kombinerat diskussionsforum på nätet, gruppdiskussioner och grupparbeten men inte alla.

Sen kan jag tycka att innehållet eller "slutsumman" av det jag lärt mig på någon av kurserna inom min KY-utbildning håller samma nivå kunskapsmässigt som högskolekurser. Om man tänker sig innehållet och nivån på själva ämnet man läst. Men att formen varit en annan.

• Sirling
    Jouline skrev 2014-01-31 10:54:49 följande:
    Sirling: Skönt att det verkar ha fungerat bra för dig! Jag är inte alls intresserad av de studier som sker genom universitet, synd bara att jag hann lägga 1 års Csn-lån på den studieformen bara. Å andra sidan blev jag en erfarenhet rikare och de poäng jag har tagit har hjälpt mig på många sätt.  Kan bara hålla tummarna på att jag kommer in på utbildningen jag är intresserad av, har rätt ok snittbetyg från gymnasiet och det hjälpte mig att komma in på en vääldigt eftertraktad utbildning på universitetet, men det är ju inte alltid någon garanti.  

De utbildningar jag sökte kontrollerade grundläggande behörighet, men sedan hade jag inte så mycket nytta av dom. Den utbildning jag valde hade högst förkunskap & räknade med betyg ur Företagsek B & Beskattning som jag läste in & tentade av via Komvux. Sedan hade de själva två teoretiska prov i redovisning & tolkande av årsredovisning samt att man fick tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet inom ekonomi.
Svar på tråden Ni som läst/läser utbildning på Yrkeshögskola