Jag läser sista terminen på en distansutbildning till redovisningsekonom. Vi har 2-4 gruppträffar per termin där vi har föreläsningar i 3 heldagar. Jag har läst psykologi, IT och lite företagsekonomi och juridik vid Stockholms universitet tidigare. Det är rätt stor skillnad genom att det inte alls är lika mycket teoretisk kunskap. All litteratur har varit på svenska, de flesta böcker rätt lättlästa och på en rätt låg teoretisk nivå mestadels. Å andra sidan består vår klass mest av äldre elever som är väldigt drivna och de flesta mitt i karriären som redovisningsekonomer, ekonomichefer och controllers, en kunnig och inspirerande grupp, om än inte högakademiska.
Den kunskap jag har lärt mig via YH-utbildningen har varit högst relevant för min praktik på redovisningsbyrå och mitt nuvarande jobb/praktik på en ekonomiavdelning. Jag känner mig mycke bättre rustad för den specifika yrkesgren jag nu kommer ut till än jag någonsin gjorde när jag läste på universitetet(siktade mot HR). Jag är inte heller särskilt orolig för arbete, då jag redan efter min 1:a årskurs kunde välja mellan jobb. Jag har i och för sig bakgrund som egen företagare, vilket har gjort mig rätt eftertraktad vad jag förstår.