• miamaria777

VAB vid deltid

Hej!

Jag är gravid med mindre än 6 månader till beräknad födsel. Jag har en heltidsanställning med jobbar nu 75% (dvs 6 timmar/dag), vilket inte ska påverka min SGI om jag förstått rätt. Min fråga är nu hur jag gör när jag ska anmäla VAB till försäkringskassan.

- Ska jag uppge någonstans att jag jobbar deltid, eller ska jag låta mina vanliga inkomstuppgifter stå kvar?

- Hur gör jag om jag har vabbat del av dag? Om jag jobbat 4 timmar och vabbat resterande 2 timmar av min arbetsdag, ska jag uppge att jag vabbat halv dag (av heltid) eller tre fjärdedels dag (av min deltid)?

Tack på förhand!

• Svar på tråden VAB vid deltid
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan gå ner i tid på sitt arbete när det återstår 6 månader eller mindre av graviditeten om det är så att man haft ett arbete som varit stadigvarande i 6 månader eller mer.
    Om man anses återgå till sitt arbete och sin egentliga arbetstid efter föräldraledigheten har man rätt att behålla sin SGI.

Därför behöver du inte meddela någon inkomständring när du ansökan om VAB.

När du ska välja omfattning av ersättning ska du utgå i från din egentliga arbetstid, om du har vabbat 4 timmar ska du alltså ansöka om en halv dag av 8 timmar.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Jag vill lägga till en rättelse i mitt svar som jag postade kl 9.05.

Du behöver ange din inkomständring nästa gång du ansöker om ersättning.
    Försäkringskassan kommer sen bedöma din rätt till en skyddad SGI.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

Svar på tråden VAB vid deltid