Lån till bostadsrätt
Hej
Detta kanske är en jättedum fråga. Jag är dock sjukt förvirrad och tänkte chansa och se om det finns någon kunnig kring detta ämne här.
Till hösten planerar jag och min sambo att flytta till annan ort då jag ska börja studera. Min sambo har redan en högskoleutbildning och behöver alltså söka nytt jobb i den nya staden.
Vårt problem är en ny bostad. Vi har inte stått särskilt länge i bostadskö vilket gör det svårt att få tag på en hyresrätt, men vi kommer att försöka. Samtidigt sparar vi för att få ihop till en handpenning så att vi eventuellt kan köpa bostad. Till sommaren har vi kanske fått ihop ca 75 000 kr, vilket skulle innebära att vi skulle kunna köpa en bostadsrätt för 500 000 kr då vår handpenning då motsvarar 15% av priset för bostaden.
Det jag undrar dock är hur man gör i dessa fall, jag kommer endast att ha en CSN-inkomst och vi vet inte hur snabbt sambon kan få ett jobb (han kommer kanske ha möjlighet att börja jobba där innan vi flyttar då han har vänner där som han kanske kan bo hos innan jag flyttar). Om min sambo inte skulle ha ett jobb när det börjar närma sig och endast har A-kassa, kan banken då bevilja ett lån? Vi räknar med att ha så pass mycket sparat utöver handpenningen att vi klarar oss fram till att hans A-kassa börja trilla in. I och med att han säger upp sig från jobbet så blir man ju avstängd från A-kassan ett tag.
Alltså, finns det möjlighet för oss att ta ett lån tror ni? Har ni några andra tips?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-30 21:25
Vill även tillägga att ingen av oss har några betalningsanmärkningar samt att vi har jobbat under ett par år vilket gör att vi går igenom en kreditupplysning.