• Anonym (?)

Så sjukt ont i fötterna!!!

Går jag utan skor på golvet gör det så SJUKT ONT I FÖTTERNA!!! På yttersidan/under, i varenda tå, under stortårna, hälarna och "trampdynorna" under/fram på foten (svårt att förklara), har som hårda klumpar överallt!!! Nån som känner igen sig? Gått för mycket i platta skor? Har väldigt tunna/smala fötter ! Misstänker pga andra symptom att jag har diabetes och vet att man kan få problem med fötterna då men det är väl SÅR man får då? Jag har bara så jävla ont i själva skelettet(?) i fötterna (svårt att förklara som sagt)

• Svar på tråden Så sjukt ont i fötterna!!!
  • Anonym (?)

Nån som vet vad det kan va?

• Anonym (?)
    PiffigaPedagogen skrev 2014-01-30 22:16:04 följande:
    Vad har du mer för symtom?

Som gör att jag misstänker diabetes? Törstig hela tiden (hur mkt vatten jag än dricker släcker det inte törsten) och därför också kissnödig hela tiden, och ont i vaderna (ibland kramp i dem på natten) och vaknar ofta vid 5 på morgonen och är blöt av svett (blodsockerfall?)
  • Anonym (bytskor)

Testa med att byta skor, skor blir för gamla och skall bytas regelbundet. Dåliga/gamla skor skulle kunna vara orsak att det ömmar när du går utan.

• PiffigaPedagogen

När jag hade ont i mina fötter hade jag fel på ämnesomsättningen. Det får man medicinera resten av livet.
    Så fort jag börjar få ont vet jag att det är dags att justera dosen!

Men svettningar är ofta inte symtom på det. Snarare tvärt om, du fryser, orkeslös mm.
    Googla på Hypotyreos

• Anonym (mkt)
    Anonym (?) skrev 2014-01-30 22:57:23 följande:

Som gör att jag misstänker diabetes? Törstig hela tiden (hur mkt vatten jag än dricker släcker det inte törsten) och därför också kissnödig hela tiden, och ont i vaderna (ibland kramp i dem på natten) och vaknar ofta vid 5 på morgonen och är blöt av svett (blodsockerfall?)

Det låter helt klart som att du har utvecklat en diabetes.  Fotproblem är mkt vanligt vid diabetes och det behöver inte alls vara sår utan det kan komma senare!  Jag tycker du ska ta kontakt med din vårdcentral omgående så de får kolla ditt blodsocker. 
  • Anonym (?)
    Anonym (mkt) skrev 2014-01-31 09:52:21 följande:
    Det låter helt klart som att du har utvecklat en diabetes.  Fotproblem är mkt vanligt vid diabetes och det behöver inte alls vara sår utan det kan komma senare!  Jag tycker du ska ta kontakt med din vårdcentral omgående så de får kolla ditt blodsocker. 

Tror du? Jag trodde fotproblem vid diabetes va sår och inte smärta under foten/i skelettet(?) och det konstiga är att jag bara svettas vissa nätter och inte andra.. Men törstig är jag jämt! Kanske ska kolla det då, har dock haft törst problemet väldigt länge och jag har hört att man inte kan gå särskilt länge med typ 1 diabetes (som jag isf antar att det är då jag är 21 år, smal, äter bra och rör på mig) utan att man efter ett kort tag svimmar eller liknande! Men skadar ju inte att kolla
  • LaPaloma

Har du kollat blodtrycket?

Jag hade alla dina symptom och hade 240/145 i blodtryck vilket är alldeles för högt. Fick medicin och efter ett tag så försvann dessa symptom. Jag kollades också för diabetes och hade alldeles utmärkta värden.

• Anonym (Moa)

Hälsporre? Med tanke på att fötterna verkar vara det största problemet och inga andra symtom nämns i ts.

• ehvaa

Jag håller med PiffigaPedagogen, kolla ämnesomsättningen. Jag har samma problem och började med levaxin i början av juni, fötterna börjar bli bättre och svettningarna har slutat :)

• Anonym (?)

Okej tack för era svar, har inte kollat ämnesomsättningen men hur kollar man det?

• Anonym (?)
    PiffigaPedagogen skrev 2014-02-01 12:45:36 följande:
    Blodprov

TSH

T3

T4

Tpo antikroppar heter proverna

Viktigaste är att man tar TSH och T4

Okej tack
  • Anonym (Ömfot)

Undrar bara om det har löst sig för "Trådstartaren".
    Jag får väldigt lätt jätteont i fötterna. Har haft detta problem i ca 8 år. Om jag ligger på knä och grejar på marken/golvet så får jag senare ont i fötterna. En molande värk och det känns som att jag står/går direkt på skelettet. Värken kommer även som ett brev på posten om jag har varit väldigt aktiv. Blir värre om jag inte har ätit på länge. Värken går upp i benen och höfterna då. Kan inte gå på promenader ens.
    Jag är inte överviktig. Jag har blivit utredd av ortoped och neurolog. Inget funnet. Jag fick anpassade sulor, har provat många olika sorters skor. Fått fötterna röntgade, tejpade. osv.
    Inget utom vila och god kosthållning tycks hjälpa. Men jag kan ju inte vila mig igenom resten av livet. Förresten så är det en farlig kombination för vikten det där med vila och bra mat...

Svar på tråden Så sjukt ont i fötterna!!!