Forum skrev 2014-01-30 22:05:11 följande:
Jag tänker såhär att om feminismen ska ha framgångar så måste man också veta vad som är dess klara motsatts och fiende. Men kan man verkligen anse maskulinism vara detta med den här betydelsen nedan?
”Maskulinism eller maskulism avser den politiska och kulturella rörelse som syftar till att få lika politiska, ekonomiska och sociala rättigheter för pojkar och män som för flickor och kvinnor. Dessa områden omfattar bland annat värnplikt, vårdnad av barn, underhållsbidrag, och lika lön för lika arbete och ibland lika mycket arbete för samma lön.”
Vad är då feminism för något?
Jag tänker så här: att på samma sätt som det inte finns någon enhetlig feminism, finns det inte heller någon motsats till feminism.
Feminism är en rörelse för kvinnans jämställdhet med mannen, ur perspektivet att det finns en maktordning i samhället som gör att kvinnor strukturellt underordnas män. Idag är de flesta feminister helt eniga om att detta inte betyder att varje kvinna i varje given situation är underordnad alla män, och tvärtom, att varje man i varje givet situation är överordnad alla kvinnor, utan att det finns flera olika maktordningar som kan verka på olika sätt i olika situationer och att det självklart finns många kvinnor som är överordnade män. Därtill är man också medveten om att ojämställdheten mellan könen drabbar både kvinnor och män, men på olika sätt - det finns två sidor av myntet s a s, man kan inte t ex satsa helhjärtat på sin karriär utan att göra vissa avkall på förhållandet till sina barn och tvärtom.
Det som du beskriver som maskulinism ser jag därför inte som någon motsats till feminismen, snarare som en rörelse som borde gå hand i hand med den.
Men det finns också de som inte är särskilt intresserad av att göra någonting för att åstadkomma en positiv förändring för att nå jämställdhet, utan istället riktar fokus på feminismen för att bara kritisera och motarbeta feminism (och inte så mycket annat). Antifeminister. Dessa är givetvis genom sina ageranden feminismens fiender, men alltså inte dess motsats. Tycker jag.