• Anonym (kan man?)

Kan man göra så här i en källare?

Orsaken till att jag frågar anonymt är för att vissa släktingar som finns här annars skulle klampa in i vår renovering och härja så nu vet ni det

Min önskan är att sätta träpanel i källaren för att få fram en gammaldags lantlig känsla. Skruva i betong är dock ingen höjdare så jag undrar om jag kan sätta panelen med PL400? Direkt på väggen eller sätta ett antal lister först och träpanelen ovanpå för att få lite luftspalt bakom?

• Svar på tråden Kan man göra så här i en källare?
  • Refire

Jag hade satt dit lister först och sedan monterat på panel efteråt. Enklare att få bort om man vill ha något annat. Enklare kabeldragning är lättare att fixa också. Luftspalt låter bra med.

• faithfully

Det hade jag inte gjort.

Inget organsikt material mot betong. Ni måste ha någon form av fuktspärr invändigt, ev rätt gjord dränering med fuktspärr där, dom bitarna kan jag inte. Men i regel. Inget organsikt mot väggar och golv (trä, tyg). Trägolv och spånskivor i källare är no-no! Skulle aldrig riskera det.

När vi flyttade in i vårt hus som ligger på platta ovan jord så låg det en gammal linoleummatta fastlimmad i garaget, när vi ryckte bort den var det fullt av mögel, och då fanns inte ens tryck av fukt från marken mot det området om man säger så, som det är för källarväggar...

• faithfully
    faithfully skrev 2014-01-30 22:24:30 följande:
    Det hade jag inte gjort.

Inget organsikt material mot betong. Ni måste ha någon form av fuktspärr invändigt, ev rätt gjord dränering med fuktspärr där, dom bitarna kan jag inte. Men i regel. Inget organsikt mot väggar och golv (trä, tyg). Trägolv och spånskivor i källare är no-no! Skulle aldrig riskera det.

När vi flyttade in i vårt hus som ligger på platta ovan jord så låg det en gammal linoleummatta fastlimmad i garaget, när vi ryckte bort den var det fullt av mögel, och då fanns inte ens tryck av fukt från marken mot det området om man säger så, som det är för källarväggar...
    Det var alltså lim/spackel under mattan som möglat för oss, troligen var det inte lämpat att ha under golv.
  • augustisten

Jag skulle inte göra det, vi kommer att ta bort panelen i vår källare så snart vi kan. Man har ingen koll på vad som växer där bakom.

Vi kommer troligen att måla betongen och sätta upp draperier längs med några av väggarna för att få det mer ombonat.

• jimmyh

En ide kan vara att sätta trä på väggarna som inte är ytterväggar, har själv tänkt göra det när renoveringen av källaren är klar.
    Alla ytterväggar har jag rensat på organiskt material, putsat om och målat med vit silikatfärg för att få in så mycket ljus som möjligt

• faithfully
    jimmyh skrev 2014-01-30 22:32:17 följande:
    En ide kan vara att sätta trä på väggarna som inte är ytterväggar, har själv tänkt göra det när renoveringen av källaren är klar.
    Alla ytterväggar har jag rensat på organiskt material, putsat om och målat med vit silikatfärg för att få in så mycket ljus som möjligt
  • familjelover

Få se nu, det första ni måste tänka på är att en träpanel kräver en andningsya på  cirka 30-40 cm ifrån väggen. Annars är det lätt att den förtidsförmultnar alternativt blir fuktskadad. Angående PL400 på betong, glöm det.
    Har en kollega som försökte sig på något liknande och det slutade med hus i helvete. Var säkert fyra-femhundra silverfiskar där bakom efter bara några veckor. 

Nej jag rekommenderar en klassisk lösning i form av Kz100 (kemisk häftmassa), finns att köpa på byggmax, bauhaus, bokia etc etc. 

Ge hela processen tid, börja med att rengöra betongen grundligt med Vanish (farväl till fläckar), och låt den torka upp. Sätt upp en värmefläkt och låt den värma upp betongen i några dagar så att det skapas en komplexyta över alla gråzoner. 

Efter det är det bara att sätta upp panelerna med kz100. Angående träpanelerna tycker jag du ska välja något mörkt, t.ex ek eller mahogny. Det är lätt att det blir för ljust i en källare och då känns det gärna trångt.

Lycka till, finns här om du behöver fler tips.
    //Råggan

• Lindsey Egot the only one

Du måste först regla upp med stålreglar för att få en luftspärr och det ska plastas och isoleras innan man sätter upp gipsskivor.

På golvet lägger man en fuktisoleringsmatta och ovanpå den kan man lägga cellplast och sedan lägga golv. Gör man inte detta finns det stor risk för mögelskador som uppkommer från fukt som tränger igenom betongen från marken.

Gå till en byggvaruhandel och fråga hur ni ska gå tillväga

• Anonym (kan man?)

Tack för alla svar! Hade ingen aning om att det fanns något som heter Kz100 men nya lärdomar tas tacksamt emot.

Metallreglar låter som en bättre idé, dumkt att jag inte kom på det själv, jag vet ju att det finns

För att förtydliga, golvet får vara som det är, det är bra, målad betong. Ville ha mer ombonad känsla i tvättstugan och tänkte att man kanske kan sätta upp panel/råspont el liknande. Tanken jag hade var att lämna öppet ett par cm uppe och nere (kommer ju stå bänk mm framför och i taket tittar jag sällan) så att luften kunde passera. Den är dränerad och klar annars så att säga och väggarna idag är målade, dock i en 'härlig' knallorange färg (nej, inte ommålad på 70 talet, förra året )

Tanken med att lämna ytterväggarna utan panel var ju smart, liksom många andra råd Tack återigen. Jag får fråga i butiken och hoppas på att ägaren inte skvallrar med min släkting om saken. Släktingen är av typen hellre än bra på att renovera... (Men vill gärna)

• Strandqvist

Jag skulle personligen rekommendera träreglar. Anledningen till att du vill ha träreglar är för att metall lätt kan orsaka ett subsoniskt eko som KAN orsaka tinnitus

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tinnitus/

en.wikipedia.org/wiki/Subsonic

Nackdelen med träreglar är att dom vid plus 15 grader celcius kan läcka limångor. Detta ge upphov till svår huvudvärk samt amalgamförgiftning.

Se 

alamgam.com/

• familjelover
    Strandqvist skrev 2014-02-18 23:46:02 följande:

Jag skulle personligen rekommendera träreglar. Anledningen till att du vill ha träreglar är för att metall lätt kan orsaka ett subsoniskt eko som KAN orsaka tinnitus

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar...

en.wikipedia.org/wiki/Subsonic

Nackdelen med träreglar är att dom vid plus 15 grader celcius kan läcka limångor. Detta ge upphov till svår huvudvärk samt amalgamförgiftning.

Se 

alamgam.com/

Wow, äntligen någon med ett väl utvecklat konsekvenstänk! Tinnitusrisken är RELATIVT liten om du har backat upp reglarna med en elektronisk stödmodul som häver deligerade metallvibrationer. 

Angående limångorna är det helt enkelt en risk man får ta om man vill ha kvar sin källare. Limångor är och har alltid varit ett universalt problem utbrett över hela västvärlden, men med dagens moderna limpartikelkonstillationer är risken för amalgamförgiftning ca 6% lägre än vad den var för tre-fyra hundra år sedan. 

Som jag alltid brukar säga, planerar du ditt bygge bra kommer du skona både hälsan och plånkis.
  • pappsen88

Jag skulle inte rekommendera att använda PL400 i ett utrymme du senare vill vistas i, speciellt inte med ungar. Dem snappar upp den där lukten direkt och PL400 smakar väldigt gott med det är inte så bra för magen. Tro mig, jag har inte ätit det själv. Det jag istället skulle rekommendera är som tidigare nämnts, kz100, gärna 50% varianten men 40 funkar också. Om du föredrar kemikaliefri vistelse så kan du annars dra i några rågbultar med tvinnspetsar, funkar perfekt i betong och andra dugliga material om man säger så. Lycka till med byggnationen! 

• Anonym (kan man?)
    pappsen88 skrev 2014-02-18 23:54:25 följande:
    Jag skulle inte rekommendera att använda PL400 i ett utrymme du senare vill vistas i, speciellt inte med ungar. Dem snappar upp den där lukten direkt och PL400 smakar väldigt gott med det är inte så bra för magen. Tro mig, jag har inte ätit det själv. Det jag istället skulle rekommendera är som tidigare nämnts, kz100, gärna 50% varianten men 40 funkar också. Om du föredrar kemikaliefri vistelse så kan du annars dra i några rågbultar med tvinnspetsar, funkar perfekt i betong och andra dugliga material om man säger så. Lycka till med byggnationen! 
    'Barnen' är 15 och 18 Så för deras skull så oroar jag mig inte för just ätande av det Men ska testa kx100 eller någon av de andra idéerna, nu har jag iaf något jag kan fråga om när jag handlar, jag har annars en känsla av att bli pådyvlad en massa skit jag inte behöver eller vill ha när jag handlar, allt för att de ska få sälja.
    Plus att man som kvinna, tyvärr, ofta blir lite 'idiotförklarad' när man frågar, lite 'lilla gumman det begriper du väl att man inte kan..' stilen..
    Jag är mycket tacksam för alla råd jag har fått
Svar på tråden Kan man göra så här i en källare?