• Anonym (Sunshine)

Blir det kidnappning om VI åker?

Fråga 1: Kan vi åka ?

Om jag som pappa behöver åka utomlands på jobb i 2 år och min son 12år vill studera i samma land

(med godkänd skola av skolverket osv) Kan vi åka då, även om hans mamma inte vill?

Socialen har rekommenderat mig vårdnaden, men i tingsrätten fick jag bara ensamt boende.

Vi har gemensam vårdnad, men han har inte sovit en natt där på 2år och tidigare 10 år har det aldrig funkat med något schema. Jätte jobbigt !!!! å nu behöver jag flytta utomlands.

Fråga 2: Vad händer om jag åker själv ? 

Min son vill verkligen följa med och vill absolut inte bo med sin mamma.

Men om mamman samt lagar och regler säger att VI juridiskt inte kan åka. Vad händer om jag åker SJÄLV? Jag förstår att jag måste betala underhåll. Men måste han verkligen bo hos sin mamma om han inte vill ?

• Svar på tråden Blir det kidnappning om VI åker?
  • Akua

Tror inte det är ok för dig att ta med sonen då! Risken finns att det blir kidnappning. Eftersom ni har gemensam vårdnad så måste båda vårdnadshavarna vara överrens gällande så stora saker som rör barnet.

• Anonym (Nej)

Nej det går inte för sig under de förutsättningar TS presenterat

• Anonym (Sunshine)
    Anonym (Nej) skrev 2014-01-31 01:12:03 följande:
    Nej det går inte för sig under de förutsättningar TS presenterat
    Får jag åka själv ?
  • SIS79

Är det inte bättre att ställa en sådan här fråga till någon som faktiskt VET och inte till alla miffon som sitter och tror/tycker en massa saker på FL?

• Anonym (....)

Klart ni kan åka. Kidnappning blir det inte när grabben själv vill åka. Du får däremot inte hindra det umgänge som barnet har rätt till, enligt dom eller överenskommelse, genom att åka. Dock kan en 12-åring inte tvingas till umgänge som han inte vill ha, annat än i speciella situationer där det är för hans bästa att det är umgänge.

• Anonym (Sunshine)
    SIS79 skrev 2014-01-31 01:30:51 följande:
    Är det inte bättre att ställa en sådan här fråga till någon som faktiskt VET och inte till alla miffon som sitter och tror/tycker en massa saker på FL?
    Nä,, lite roligt att höra vad miffon har för åsikt.

Ska senare fråga någon som vet. Kanske nån här, vet vem som vet
  • Anonym (Sunshine)
    Anonym (Nej) skrev 2014-01-31 01:36:02 följande:
    OK se sidan fem i denna foldern. Sluta tramsa om miffon!

www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b...

sidan 4  -   ska se till barnets bästa

sidan 5 -    får inte åka även om barnet bara bor hos en förälder

det är därför jag ställer fråga 2,,, för jag orkar inte med en rättegång om ensam vårdnad.

• Anonym (....)
    Anonym (Sunshine) skrev 2014-01-31 01:56:14 följande:

sidan 4  -   ska se till barnets bästa

sidan 5 -    får inte åka även om barnet bara bor hos en förälder

det är därför jag ställer fråga 2,,, för jag orkar inte med en rättegång om ensam vårdnad.

Svar nr 6 ignorerar du alltså?
  • Anonym (Livia)

Har ni GV får du inte ens fixa pass och sådant utan mammans underskrift.

Finns det något umgängesavtal i nuläget? Tror du mamman skulle godkänna att ni reser för rent krasst kan ni göra det bara hon skriver under och godkänner det.

Om umgänget är litet eller nästan obefintligt, finns det något sätt ni kan göra på så mamman kan träffa barnet i allafall ibland?

Svar på tråden Blir det kidnappning om VI åker?