• xenastina

Förskola Högsbo, Göteborg

Hej!
    Jag har en tremånaders dotter och eftersom jag själv är förskolelärare börjar jag redan tänka på förskolor... 
    Jag arbetar i Centrum och vet INGET om förskolorna här omkring, bara ett det finns ett gäng.... Några som tillhör majorna, några uppe vid Pennygången och sen nere vid Marklandsgatan.

Vill ha tips och erfarenheter från dessa förskolor.

Finns det någon här som har barn på dem eller GÄRNA jobbar där? 

HELST vill jag ha mitt barn i en förskola med åldershomogena mindre grupper och gärna Reggio-inspirerat.

Men alla tips är välkomna :)

• Svar på tråden Förskola Högsbo, Göteborg
  • Snow Crash

Vi flyttade därifrån för några månader sen, men jag har för mig att det är ombyggnad och omorganisation på gång där uppe. Den större förskolan på Sjupundsgatan hade en extra avdelning i ett separat hus en bit bort, vet inte om den ska vara kvar.
    Vi trivdes jättebra där, men jag fick intrycket av att de dras med samma problem som på alla andra ställen: hur bra personalen än är så trycker ledningen in så förtvivlat många barn i grupperna att det blir ohållbart.
    Vår avdelning växte över sommaren från 14 barn (4 ordinarie personal +1 praktikant) till 20 barn, alla 1-2 år.
    Vårt barn verkade dock trivas toppenbra och vi hade gärna stannat om vi inte varit tvungna att flytta.

Kolla även upp förskolor i angränsande stadsdelar, går man 50 meter genom skogen finns en stor förskola som tillhör Järnbrott, där många Högsbohöjdsbarn går.

• xenastina

TACK!
    jag som själv jobbar i förskolan vet ju hur det är med barnantal osv ja... men 20 småbarn på 4 är HELT ok! det första du skrev är värsta lyxen. ofta är det 3 på 17 småbarn... Fast jag tycker det är bättre med små grupper och hellre färre personal då... men allt för att spara in pengar, jag vet!
    Jag bor inte uppe på höjden utan silvermyntsgatan som är närmare axel dahlströms torg... fast upp till höger.. funderar på de vid svaleboskogen.. tillhör majorna men är nog de närmaste....

• Harmynt

Hej.

Jag har barn på en av Sjupundsgatans avdelningar.
    Sjupundsgatan 8 och 10 hör samman, 10:an ligger dock enskilt lite längre ned i backen i en nybyggd barack.

Vår erfarenhet är att det är många barn, men bra och engagerade pedagoger.
    10:an var först tänkt att vara en småbarnsavdelning (1-3 år) men är numera en 1-5 år-avdelning. Dock är det äldsta barnet ännu inte 3 år fyllda.
    10:an kommer fyllas på underifrån så de äldsta barnen kommer alltid vara äldst.
    Ser både för och nackdelar med det.

På 8:an har de blandade avdelningar och tvärgrupper. 
    De yngsta och äldsta mixas.

En stor nackdel, som vi ser det, är att det sällan anordnas utflykter. Samröret mellan de olika husen (8 och 10) är också minimalt. Samt att de ofta är inne oavsett väder.
    På ledigheter (semestrar etc) samlas barnen i 8:ans lokaler, detsamma gäller hämtningar efter kl 17.
    Det ser jag som negativt, eftersom det för många barn då handlar om mer eller mindre okänd personal och lokaler.

Dock så är en ombyggnad av skolan påbörjad.
    Förskolan Sjupundsgatan kommer då få nya lokaler och alla avdelningar hamnar bredvid varandra samt kommer få tvärgrupper, så inom något år kommer det se annorlunda ut än vad det gör idag. 

På det stora hela ser vi positivt på vår avdelning och vårt barn stortrivs.

På andra sidan gatan lite högre upp. ligger Förskola Annas gård. Vi har ingen egen erfarenhet av den, men har hört liknande om den som om vår, med tillägget att de har fler utflykter och är utomhus mer (även i dåligt väder).

Ännu högre upp ligger Barytongatans förskola. Gissar att det är den som egentligen hör till Järnbrott.
    De har också blandade åldrar med tvärgrupper.
    Bra och engagerad personal. De gör oftare utflykter bla till dammen och matar fåglar.

Vi har vänner vars barn går både på Sjupundsgatan samt Barytongatans.

Marklandsgatan hade vi tänkt byta till då den ligger närmare hemmet, men tyvärr hörde vi bara negativt om den. När vi var där och tittade kändes det heller inte lika positivt som vårt barns nuvarande. Personalen såg oengagerad ut och många barn verkade uttråkade.
    Kan ju självklart bara ha varit den dagen, men vi har vänner som passerar dagligen och deras intryck är också negativt.

På det stora hela är de tre närliggande förskolorna (Sjupundsgatan, Annas Gård och Barytongatan) likvärdiga i mycket skulle jag säga.

• xenastina

Tack för svaret :)   
    det är klart intressant sen när det även blir nya lokaler ihop med skolan... för troligen blir det väl skola där för min lilla Bettina.  tror det ligger en vid axel dahlströms torg med men känner inte för ngn skola där bland alkisar mm.... trevligare uppe på höjden då tycker jag nog...
    Fått tips om Svaleboskogens två förskolor med... de hör till Majorna men är nog mina närmaste. De har lite mer åldershomogena grupper och reggio emilia filosofi vilket jag gärna har...

det med utflykterna KAN ha att göra med att det är spridda åldrar i grupperna. Säger inte att det måste vara så... men jag har jobbat både i helt åldershomogena grupper och grupper som har hela spannet.. syskonavdelningar.. och er mkt lättare att göra ordentliga utflykter med bara lite äldre barn och med de små kan man göra små.. övningsutflykter för att tex mata fåglar ja.
    När jag bara hade 5 åringar.. 15 stycker... hade barnen det jättebra.. mkt projektarbeten inför skolstart... kapitelböcker och mer intressanta och svåra sånger... vi hade heldagsutflykter ibland... till stranden, till slottskogen osv.. detta är i princip omöjligt.. iaf extremt svårt att få till med jätteblandade åldrar... Jag jobbar i vasastan och vi var över hela göteborg... när jag hade 1-2 åringar gick vi bara ett varv runt vasakyrkan...  krävs mkt personal och planering att kunna dela.. göra utflykter som passar in i projektarbeten osv i tvärgrupper.. sen är ngn personal sjuk o blabla. så faller allt... som pedagog FÖREDRAR jag att inte blanda åldrar för mkt.. man kan hellre göra tvärgrupper för oblanda åldrar ibland isf... eller ngt faddersystem eller så för att få in det... annars ses ju alla på gården eller om man har gemensamma lekrum inomhus. 

blabla.. haha nu kommenterar jag utifrån min yrkesroll o inte den nyfikna föräldern ;)     
    bra du skrev det om de nere vid marklandsgatan.. var lite intresserad av dem innan...

• Montessori

Om du kan tänka dig föräldrakooperativ så finns även Montessoriförskolan Blåsippan i Kaverös. Den har två avdelningar, 1-3 samt 3-5 med engagerad personal och utevistelse varje dag oavsett väder. Sen är det ju självklart utflykter och mycket annat som händer hela tiden med.

Svar på tråden Förskola Högsbo, Göteborg