Hej.
Jag har barn på en av Sjupundsgatans avdelningar.
Sjupundsgatan 8 och 10 hör samman, 10:an ligger dock enskilt lite längre ned i backen i en nybyggd barack.
Vår erfarenhet är att det är många barn, men bra och engagerade pedagoger.
10:an var först tänkt att vara en småbarnsavdelning (1-3 år) men är numera en 1-5 år-avdelning. Dock är det äldsta barnet ännu inte 3 år fyllda.
10:an kommer fyllas på underifrån så de äldsta barnen kommer alltid vara äldst.
Ser både för och nackdelar med det.
På 8:an har de blandade avdelningar och tvärgrupper.
De yngsta och äldsta mixas.
En stor nackdel, som vi ser det, är att det sällan anordnas utflykter. Samröret mellan de olika husen (8 och 10) är också minimalt. Samt att de ofta är inne oavsett väder.
På ledigheter (semestrar etc) samlas barnen i 8:ans lokaler, detsamma gäller hämtningar efter kl 17.
Det ser jag som negativt, eftersom det för många barn då handlar om mer eller mindre okänd personal och lokaler.
Dock så är en ombyggnad av skolan påbörjad.
Förskolan Sjupundsgatan kommer då få nya lokaler och alla avdelningar hamnar bredvid varandra samt kommer få tvärgrupper, så inom något år kommer det se annorlunda ut än vad det gör idag.
På det stora hela ser vi positivt på vår avdelning och vårt barn stortrivs.
På andra sidan gatan lite högre upp. ligger Förskola Annas gård. Vi har ingen egen erfarenhet av den, men har hört liknande om den som om vår, med tillägget att de har fler utflykter och är utomhus mer (även i dåligt väder).
Ännu högre upp ligger Barytongatans förskola. Gissar att det är den som egentligen hör till Järnbrott.
De har också blandade åldrar med tvärgrupper.
Bra och engagerad personal. De gör oftare utflykter bla till dammen och matar fåglar.
Vi har vänner vars barn går både på Sjupundsgatan samt Barytongatans.
Marklandsgatan hade vi tänkt byta till då den ligger närmare hemmet, men tyvärr hörde vi bara negativt om den. När vi var där och tittade kändes det heller inte lika positivt som vårt barns nuvarande. Personalen såg oengagerad ut och många barn verkade uttråkade.
Kan ju självklart bara ha varit den dagen, men vi har vänner som passerar dagligen och deras intryck är också negativt.
På det stora hela är de tre närliggande förskolorna (Sjupundsgatan, Annas Gård och Barytongatan) likvärdiga i mycket skulle jag säga.