• cremedelacreme

Charlie som pojknamn - jättevanligt?

Hej,

vi väntar vårt första barn till våren. Tjejnamn är klart men vi kommer inte överens om pojknamn. Det namn vi gillar är Charlie, men jag har läst att det ligger på topp 5 i namn för 2012 och 2013.

Så min fråga är: Hur vanligt ÄR Charlie egentligen på nyfödda? Jag vill inte hamna i en situation där det finns 3-4 andra Charlies i klassen som jag har sett med exemplet William eller Will eller Wille som för något år sedan.

Vi vill inte ha Charles för det slutar på -s som clashar med efternamnet, och jag gillar betydelsen av Charlie/Charles (stark) för det verkar bebben i magen vara!

Att några heter Charlie har jag inget emot, men vill inte ha en hel drös i omgivningen som sagt.

• Svar på tråden Charlie som pojknamn - jättevanligt?
  • tjejmamma79

Det är inget 10 i topp namn med säkert 50 topp namn både bland tjejer och killar. Jag gillar också Charlie jätte mycket men för mig är det mest förknippat med en kille då de jag känner som är vuxna som heter det är alla killar. Charlie som tjejnamn är något jag tror blivit mer populärt det senast ca 5 åren.

• Gladskit

Jag har rätt många Charlie i bekantskapskretsen, tror det är 4st mellan 0 och 8 år.
    Sen ingår de i sin tur inte i samma vänkrets så det är inte så att det är flera Charlie när vi ses, men ändå.
    Om jag ser till min son så är det Leon som är det vanligaste namnet i hans klass. De har två som heter Leon.
    Så istället för Fredrik A och Fredrik L som det var när jag gick i skolan så är det nu Leon B och Leon S

Känner du dock att din bebis "är" en Charlie, och särskilt om du tycker betydelsen av namnet är extra fin och passande så ska du givetvis välja det!

• ektopp

Drygt 700 pojkar fick tilltalsnamnet Charlie förra året. Det föds ca 55 000 pojkar i Sverige årligen. Av hundra barn som föddes i fjol heter i snitt 1,2 barn Charlie i tilltalsnamn. Men det är ju vanligare i vissa kretsar och mer ovanligt i andra. I vissa områden döper kanske ingen sina barn till Charlie och i andra områden kanske 5 % (en av tjugo) väljer det namnet.

• fluu

Som ovanstående skrev är det väldigt vanligt och än syns ingen direkt avmattning i popularitet. Men gillar ni verkligen namnet tycker jag att ni ska köra på det, att ni gillar det är väl viktigast.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dianne

Det verkar vara ungefär lika vanligt på båda könen. Vilket gör att JAG för min del aldrig skulle ha tagit det. Jag tycker att man ska höra direkt om det är en man eller kvinna man har att göra med - allt annat kan skapa otrevliga förvecklingar. Dessutom är det ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Och ytterligare: jag  - och säkert många med mig - associerar till Charlie Chaplin. Som ju var en ganska tragisk, klumpig och fumlig och misslyckad rollgestalt. Inget man vill att ens barn ska associeras med.

Den svenska formen av Charles är ju Karl/Carl, och det har samma betydelse. Det skulle jag ta.

• fluu

Det är intressant med Charlie. Jag läste på en namnblogg att ingenstans i hela världen har det boomat så på tjejer. Jag avskyr Charlie på killar, men gillar det på tjejer faktiskt. Chaplin var ju för övrigt cool!

• Orcha
    Charlie says, Always tell your mummy before you´re going somewhere...
    Är min koppling till namnet.
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • fluu
    Orcha skrev 2014-01-31 21:25:46 följande:
    Charlie says, Always tell your mummy before you´re going somewhere...
    Är min koppling till namnet.
    Jag får det alltid till "Charlie bit my finger!" efter att ha sett videon ;P
  • Orcha
    fluu skrev 2014-01-31 21:27:08 följande:
    Jag får det alltid till "Charlie bit my finger!" efter att ha sett videon ;P

">

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Dixie

hur det blir när barnet väl börjar förskola/skola är ju svårt att veta om det finns fler med samma namn.....

jag undervisade i babysim förr och i en grupp på 10 barn hade jag tre Noel
    i sonens klass är de två som heter Johanna - det är ju inte särskilt vanligt namn bland barn födda 2007

• Lindsey Egot the only one

Jag vet en som heter Charlie men han är 14 år. Sedan finaste ju Magdalena Grafs yngsta son, Charlie Sheen, Martin melon och Camilla läckbergs son heter Charlie så jo det är vanligt även om inte många heter det.

• Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 23:36:24 följande:
    Jag vet en som heter Charlie men han är 14 år. Sedan finaste ju Magdalena Grafs yngsta son, Charlie Sheen, Martin melon och Camilla läckbergs son heter Charlie så jo det är vanligt även om inte många heter det.
    Läste du vad du skrev nu?

Om du menar att det är vanligt i kändisvärlden men ingen annanstans, så har du ju rätt. Men då måste man förstå, att kändisbarnen ändå redan från början lever i en privilegierad värld. (Eller - det är i alla fall vad föräldrarna räknar med. Sedan kanske det inte blir så, utan barnen kanske måste försörja sig på vanliga jobb och gå på anställningsintervjuer som alla andra. Och då är det inte lika bra att heta Månfare längre, som när man var mammas lilla accessoir...
  • Dianne
    Dixie skrev 2014-01-31 23:31:40 följande:

hur det blir när barnet väl börjar förskola/skola är ju svårt att veta om det finns fler med samma namn.....

jag undervisade i babysim förr och i en grupp på 10 barn hade jag tre Noel
    i sonens klass är de två som heter Johanna - det är ju inte särskilt vanligt namn bland barn födda 2007

Ja, det är jättetrist när det blir så.

Namn går ju oftast inte från utanför topp hundra till topp tio på bara ett eller två år, så visst går det att förutse! Sedan kan man förstås ha otur, så att det blir flera barn med ett mer ovanligt namn i samma klass ändå.

Vi ville ha namn som låg på topp hundra, för att inte vara ALLTFÖR knasiga, men inte på topp tio. Inte så att vi valde ifrån den listan, men när vi hade valt namn så kollade vi om de fanns i det spannet. Och det gjorde de mycket riktigt.
  • Lindsey Egot the only one
    Dianne skrev 2014-02-01 08:58:30 följande:
    Läste du vad du skrev nu? smile2.gif

Om du menar att det är vanligt i kändisvärlden men ingen annanstans, så har du ju rätt. Men då måste man förstå, att kändisbarnen ändå redan från början lever i en privilegierad värld. (Eller - det är i alla fall vad föräldrarna räknar med. Sedan kanske det inte blir så, utan barnen kanske måste försörja sig på vanliga jobb och gå på anställningsintervjuer som alla andra. Och då är det inte lika bra att heta Månfare längre, som när man var mammas lilla accessoir...
    Men vad menar du nu?

Självfallet blir namnet MER exploaterat när kändisar alt deras barn bär ett namn. Men visst jag tar tillbaka Charlie Sheen, han heter faktiskt Carlos Esteves Sheen egentligen. Och hade du läst så hade du fattat att JAG känner ett barn som heter Charlie som är 14 år och han är varken kändis själv eller har kändisföräldrar och i den åldern är Charlie extremt ovanligt medan Charlie under fem år är vanligare.
  • elyse

Jag tror inte att man kan vara säker på att det inte finns fler Charlie i klassen, men det är ju inte lika vanligt som t.ex. Oliver var ett tag. Jag skulle köra på Charlie om jag verkligen gillade det! :D

• Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 09:24:43 följande:
    Men vad menar du nu?

Självfallet blir namnet MER exploaterat när kändisar alt deras barn bär ett namn. Men visst jag tar tillbaka Charlie Sheen, han heter faktiskt Carlos Esteves Sheen egentligen. Och hade du läst så hade du fattat att JAG känner ett barn som heter Charlie som är 14 år och han är varken kändis själv eller har kändisföräldrar och i den åldern är Charlie extremt ovanligt medan Charlie under fem år är vanligare.
    Du skrev "det är vanligt även om inte många heter det". Hur ska du ha det..?
Svar på tråden Charlie som pojknamn - jättevanligt?