IF Metall och Byggnads samarbetar.
Iaf. I dagens läge så är det väääldigt bra om han går med i facket och a-kassa, han kan naturligtvis välja att bara vara med i a-kassa, men om jag var honom skulle jag även gå med i facket, då det är dom som arbetar för att din kille ska få bättre villkor och högre lön. Speciellt om han jobbar inom bygg så är det viktigt då cheferna inom byggbranschen kan vara rätt så jävliga. Han har större rättigheter om han är med i facket, om din kille blir uppsagd så går facket in och medlar.
Min man blev uppsagd på Volvo 2009, var med i IF Metall, det var en jäkla tur då facket gick in och förhandlade att istället för 3 månader återantällningsskydd så fick de flesta mellan 6-9 mån. Det var tur för 30 dagar innan min mans aktivitetsersättning/a-kassa tog slut, så fick han ett vikariat på Volvo, vilket sen ledde till att han blev återanställd.
Nu valde han själv att sticka därifrån och börja med något annat inom bygg, och då gick han med i just Byggnads. De har gått in och hjälpt min man med frågor som han inte hade kunnat fråga själv.
Så för fan - Ja, det kanske kostar 600 spänn med facket och a-kassa, men det finns ju en anledning att de finns. De är en bra garanti att arbetsgivare inte kan köra över dig, för utan facket har han inga rättigheter alls.