• Mellanmjölkens land

Smal/liten potta

Den här tråden borde kanske ligga under EC men eftersom det är så lite aktivitet där testar jag här istället.

Vi skulle behöva en smal/liten potta till vår bebis. Till stora tjejen har vi en potta från IKEA men när jag testade att sätta bebisen på den var den på tok för stor. Alternativet är att sätta bebisen framför mig på toan men då ser jag ju inte om det kommit nått.

Jag såg BabyBjörns pottor på Ica sist vi handlade och de såg lite smalare ut men 2-300:- för en potta känns lite i överkant när man inte vet om den funkar.

Bebisen är stor som en genomsnittlig 6månaders. Kanske 15-20cm över höfterna? Nån som har tips på en potta som skulle kunna tänkas funka?

• Svar på tråden Smal/liten potta
  • blomman07

Jag har en liten och smal tjej. (Väger knappt 7kg till 70cm) babybjörn passar henne bra :)

• Mellanmjölkens land

Då är hon aningen längre än vår bebis (är runt 65cm) men i ungefär samma viktklass. Blir kanske till att köpa en sån potta nästa gång vi handlar. 

Finns det små/smala pottor i lite vettigare prisklass? Egentligen föredrar jag toaringar men de får vänta tills bebisen är lite större!

• linnn89

Förstår inte ska du lära din 6 mån bebis kissa/bajsa på potta redan nu???

• Mellanmjölkens land

Som sagt borde tråden kanske legat under EC på grund av åldern på barnet. Vi erbjuder bebisen att kissa utan blöja direkt efter sömn. Dottern började krypa in på toan för att få ny blöja vid ca 8 mån och då började vi även sätta henne på toan. Den här gången börjar vi tidigare och lite mer medvetet.

• momomo

Babybjörns potta har vi använt från 5-6 mån med bägge barnen.

Ikeas stora passar bättre för en tvååring. Ikea har också en grön potta som är i ett stycke som är mindre. Har sådan i stugan, men har inte provat den på lilla bebisen än.

• Mellanmjölkens land

Vi får testa Lilla nästa gång vi är på ikea. Vet att de har sånna på familjetoan där Till stora tjejen har vi den gamla hela modellen

• linnn89

Ok tänk att jag hatt en tvååring och inte klarat av detta än :( men jag trodde att det är ingen ide att lära barnen under två års ålder...

Jag har den pottan ikeas gröna för 19 jag tror att den skulle passa utan problem.. Om du har någon Ikea bredvid dig är det värt att testa..

• kixan

Babybjörns klassiska är bra, även den gamla hjärtepottan om du hittar, men de produceras inte längre. Köp på loppisar! Jag har köpt våra pottor för Max 50:-/styck, alla babybjörn.

A -03, F -05, V -10
  • Mellanmjölkens land
    linnn89 skrev 2014-02-01 08:18:12 följande:
    Ok tänk att jag hatt en tvååring och inte klarat av detta än :( men jag trodde att det är ingen ide att lära barnen under två års ålder...
    Stora tjejen var blöjfri hemma på dagtid vid 18 mån och några månader senare även på dagis. Då hade hon suttit på toaring sen 8-9 mån och från 15-16 mån bytte jag inte en enda bajsblöja hemma (bytte en på dagis), mycket skönt

Personligen tror jag att det är enklare att börja introducera potta/toa tidigt så att när de börjar få lite mer egen vilja så är det nått som är en naturlig del av livet. Inte nödvändigt att de blir blöjfria tidigt för det men man slipper riskera en 3-4åring som är livrädd och vägrar att ens sätta sig på pottan.
  • Mellanmjölkens land
    linnn89 skrev 2014-02-06 07:32:04 följande:
    Du har nog helt rätt... Duktigt mamma :)
    Kanske borde tillagt att toasittandet skedde på dotterns initiativ. Eller snarare så tyckte vi att när hon ändå kröp in på toan när hon ville ha ny blöja kunde vi lika gärna passa på att erbjuda henne att kissa
Svar på tråden Smal/liten potta