• Desiderans

Dygnsrytm 4 månaders

Hej!
    Jag skulle gärna vilja höra hur andra har det gällande dygnsrytm och sovrutiner för era bebisar i 4 månaders åldern. Finns det rutiner över huvudtaget? Hur ser en vanlig dag ut? Har du/ni gjort något speciellt för att "styra" bebisen att sova vid vissa tillfällen?
    Frågar för att jag är nyfiken! Glad
  • Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders
  • Flickan och kråkan

Inte styrt några barn i egentlig mening i den åldern. Eftersom vi har flera så har vi väl ibland hållit en bebis vaken en extra 20-30 minuter för att det passat bättre med exempelvis aktiviteter vi ska iväg på eller liknande. I den åldern har alla tre sovit tre gånger på dagen - rätt stor variation i tid. De två äldsta började i den åldern göra natt lite tidigare - brukade somna med regelbundet för natten runt 20-tiden. Vår trea har gjort tvärtom. Han somnade tidigt (19-20-tiden) ända tills han var runt 4 månader, då började han skjuta på kvällen till sådär 21-22.

• Natulcien

Nej, vi styrde inte mycket i den åldern. Men han var ganska regelbunden själv. Han sov t.ex. ganska exakt 30 min när han sov på dagtid. Så oftast blev det 4 sovpass á 30 min. Och sen sov han 12 timmar på natten, utan att vakna. Och det var inte heller något som vi hade påverkat.
    Runt 5-6 månader började vi styra in honom på att hamna på ungefär samma nattningstid på kvällarna genom att se till att sista sovpasset inte blev för sent eller för långt.

• Desiderans

Tack för svar! Intressant att höra hur andra har det. Min dotter blir ofta väldigt orolig och skrikig innan hon somnar för natten, vilket hon oftast gör runt 19-20 tiden. Spelar ingen roll hur dagarna har sett ut eller vad vi gör på kvällarna. Det här började för en dryg månad'sedan, alltså precis innan hon var 3 mån. Fler som upplever liknande? Under en "bra" natt kan hon sedan sova fram till 1-2på natten, amma, och sen somna igen till 3-4, amma och sen sova till 5-6. Men vissa nätter sover hon väldigt oroligt och vaknar stup i kvarten. Och vissa nätter är hon superpigg redan vid 3-4 och totalvägrar att somna om. Funderar därför på om man som förälder kan hjälpa sitt barn att hitta en stabilare rytm och rutin? Eller om det är lönlöst?

• Mellanmjölkens land

Vår bebis är visserligen bara drygt 3 mån men jag svarar ändå. För oss beror det på om Storasyster ska till dagis eller ej

Dagisdag:

Vaknar vid 7-8 (inom 30-60 min från när jag går upp)
    somnar vid 9-10 och sover i ca 3h
    Sover kortare lurar på eftermiddagen. 10-60min. Sover om vi går ut i upp till 2-3h
    Somnar för natten vid 18-19, senare om vi varit ute mycket

Inte dagisdag (även helg)

Vaknar vid 8-9
    Sover ett antal kortare lurar på 10-60 min Sover om vi går ut i upp till 2-3h
    Somnar för natten vid 18-19

• Desiderans

Tack för svar! Vaknar hon inte alls på natten?? Vad skönt!! Har du/ni gjort något speciellt eller hon blev så regelbunden av sig själv?

• Desiderans

När hon sover 2-3h är det för att hon har somnat i vagnen då? Jag märker också nämligen att min dotter sover längre när hon somnat i vagnen...

• ModestyBlaze

Min son och många med mig har rytmen 12 tim natt, 45 min fm lur, 2 tim middags lur och 45 min em lur. Men många börjar också med smakisar i denna ålder för att få lite längre nätter. Kanske kan vara något? :)

• tjockobbe

Vera sover några pass a 30 minuter dagtid. Vi lägger henne alltid mellan 18-19 o hon sover sen hela natten med undantag av en kvart för en flaska mat vid 04 ca. Det är rutiner varje dag, har bara blivit så och det enda vi har styrt är kvällsnattningen.

Vera 130923
  • Mellanmjölkens land
    Desiderans skrev 2014-02-04 12:49:48 följande:
    När hon sover 2-3h är det för att hon har somnat i vagnen då? Jag märker också nämligen att min dotter sover längre när hon somnat i vagnen...
    Vi använder bärsjal och vi upplever att båda våra barn sover/har sovit betydligt bättre i själen än i vagn (med storasyster gick vi över till vagn runt 6-7 mån och bebisen har fått testa vagn nån enstaka gång men oftast vaknat inom 1h).
  • snartsnart

Min sons sovrutiner har ändrats till och från, mellan 3,5 månader fram till 4 månader så sov han väldigt oroligt, men nu har han sovit bra i drygt en vecka. Han är 4 månader och en vecka.

Jag lägger honom vid 20-21, och han sover till 5-6 (utan att vakna en enda gång), jag ammar honom och han somnar om till ca kl 8. Under dagen sover han max 2 timmar fördelat på 2-3 tillfällen.

• snartsnart
    snartsnart skrev 2014-02-06 17:41:00 följande:
    Min sons sovrutiner har ändrats till och från, mellan 3,5 månader fram till 4 månader så sov han väldigt oroligt, men nu har han sovit bra i drygt en vecka. Han är 4 månader och en vecka.

Jag lägger honom vid 20-21, och han sover till 5-6 (utan att vakna en enda gång), jag ammar honom och han somnar om till ca kl 8. Under dagen sover han max 2 timmar fördelat på 2-3 tillfällen.
    Hm...borde inte skrivit något här. Igår natt vaknade han minst var tredje timme. Gjorde inget speciellt igår, såg ut som vilken dag som helst. Det går verkligen upp och ner.
  • Desiderans
    snartsnart skrev 2014-02-07 10:33:42 följande:
    Hm...borde inte skrivit något här. Igår natt vaknade han minst var tredje timme. Gjorde inget speciellt igår, såg ut som vilken dag som helst. Det går verkligen upp och ner.

Ja det är verkligen min upplevelse också! Upp o ner hela tiden! Fast nu har det varit många oroliga nätter för oss,..tär på psyket:-s
  • Desiderans
    ModestyBlaze skrev 2014-02-05 09:52:44 följande:
    Min son och många med mig har rytmen 12 tim natt, 45 min fm lur, 2 tim middags lur och 45 min em lur. Men många börjar också med smakisar i denna ålder för att få lite längre nätter. Kanske kan vara något? :)

Jösses! Bara att gratulera! Hur gammal är sonen?
  • Desiderans
    tjockobbe skrev 2014-02-05 09:57:54 följande:
    Vera sover några pass a 30 minuter dagtid. Vi lägger henne alltid mellan 18-19 o hon sover sen hela natten med undantag av en kvart för en flaska mat vid 04 ca. Det är rutiner varje dag, har bara blivit så och det enda vi har styrt är kvällsnattningen.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se

Gud så skönt! Matar du med ersättning? Upplever du någon skillnad från amning (förutsatt att du har ammat alltså...)
  • EmmaLund

Desiderans, vår son är 3 månader men jag känner precis igen det du skriver. Jag försöker lägga honom ca halv 8-9. En "bra" natt vaknar han sen för mat runt midnatt, 2-3 och 4-5. En dålig natt (vilket vi haft två på raken nu) kan han vakna massor av gånger för att han har ont i magen - det kan vara tre gånger på en timme *suck*. På dagarna sover han många korta pass, kanske 5-6 gånger, mellan 10 min och 1,5 timmar långa pass. Oftast den kortare varianten. Vet inte om man kan styra dagsömnen, man kan ju förstås försöka hålla vaken men jag vet inte hur bra det är. 

• tjockobbe
    Desiderans skrev 2014-02-09 19:52:42 följande:

Gud så skönt! Matar du med ersättning? Upplever du någon skillnad från amning (förutsatt att du har ammat alltså...)
    Jag har inte ammat någonting, då hon tuttvägrade från första start. Så det fick vackert bli flaska. Jag har hört att det ska vara skillnad när man ammar och ger ersättning - att de ska sova bättre med ersättning- men det kan jag inte svara på. :)
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • ModestyBlaze
    Desiderans skrev 2014-02-09 19:49:56 följande:

Jösses! Bara att gratulera! Hur gammal är sonen?
    Han är 7 år idag, men jag har under årens lopp stöttat några hundra föräldrar i deras bebisar och deras rutiner. :)
  • Phillippa

Min son är som din TS. Jag hoppas det blir lättare snart! Jag tänkte skriva och be om råd av dig i baby whisperer tråden, Modesty Blaze!

Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders