• Jessicca

Föräldrapenning och sjukskriven.

Jag har precis gjort en operation och har möjlighet till att ta ut sjukskrivning i en månad. Nu har inte pappan till barnet möjlighet att vara hemma under denna period. Men min mamma kan vara hemma. nån som har använt sig utav den lösningen? Att ta till mor eller far föräldrar? Tar de lång tid att bli beviljad? Minns när pappan till barnet skulle ta ut sina 10 dagar och de tog väldigt lång tid innan försäkringskassan beviljade allt. Är de samma process igen? Hon vill ju inte riskera att sitta utan lön som vi nästan fick göra.

• Svar på tråden Föräldrapenning och sjukskriven.
  • Kerubmamman

Hur gammalt är barnet? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • mammalovis

Allt beror på barnets ålder vad du kan och inte kan göra.

Jag åkte på en kraftig infektion med hög feber och orkade inte både ta hand om en bebis på 7 månader och hämta/lämna till förskolan eller ha hemma min aktiva 3-åring samtidigt. Min mamma tog semester för att hjälpa mig första dagen, men så här lärde jag mig att det fungerade:

Om barnet är under 8 månader kan bara vårdnadshavarna byta vem som är föräldraledig. Du sjukskriver dig och den andra föräldern tar ut fp, MEN din tidigare ansökan av fp raderas i deras system och du måste göra en ny ansökan om fp från det datum du vill vara föräldraledig igen. Så smartast vid kort sjukdom är nog att ta ut dubbeldagar om ni inte har en god buffert och klarar att fp kommer tidigast ca 30 dagar efter du gjort en ny ansökan.

Om barnet är över 8 månader gå det ta ut tillfällig föräldrapenning när vårdnadshavaren är sjuk och då kan t ex även mormor göra det. Jag antar att samma gäller om ny ansökan även här.

• garib

Men om bebisen är under 8 månader,kan jag som mamma vara sjukskriven och samtidigt ta hand om bebisen? Utan att pappan måste ta föräldrapenning ?

• Koala
    garib skrev 2014-02-07 22:31:56 följande:

Men om bebisen är under 8 månader,kan jag som mamma vara sjukskriven och samtidigt ta hand om bebisen? Utan att pappan måste ta föräldrapenning ?

Man blir bara sjukskriven om man inte ensam kan ta hand om sitt barn, dvs någon annan ska finnas där och ta hand om/hjälpa till med barnet.
  • garib

ok ,så pappan måste ta föräldrapenning?  Jag frågar pga  att någon som jag känner är i situationen. Har familjens  äldre syskon rätt att gå heltid på förskola i detta fall?

• lennartsdotter
    garib skrev 2014-02-07 22:50:01 följande:
    ok ,så pappan måste ta föräldrapenning?  Jag frågar pga  att någon som jag känner är i situationen. Har familjens  äldre syskon rätt att gå heltid på förskola i detta fall?
    Ja, är man sjukskriven med sjukpenning ska den andra föräldern vara föräldraledig. Om en förälder är sjukskriven och den andra är föräldraledig har förskolebarnet rätt till minst 15 timmar i veckan. 
  • Lindsey Egot the only one

Jag var sjukskriven, min mamma hjälpte mig med bebisen och hon fick INGEN ersättning från fk. Som tur va så var hon arbetslös just då och fick faktiskt hjälpa mig av af.

• mammalovis

Om du är sjukskriven måste du meddela namn, personnummer och telefonnummer på den som tar hand om barnet. Om fk ställer krav på att den andre ska ta ut fp vet jag inte, MEN de kan ju kolla med arbetsgivaren om personen jobbat om den personen inte tar ut några dagar.

Om barnet är yngre än 8 månader är det bara vårdnadshavarna som kan få ut ersättning. Efter 8 månader kan även mormor träda in, istället för att arbeta, dvs ta ut vab.

På förskolan har du ju dina 15 timmar, då den andre föräldern/den som vabar kan hämta och lämna. Det skulle möjligen vara annorlunda om barnet blir inlagt på sjukhus för operation eller dylikt.

• garib

Alltså man har bara rätt att ha  stora barnet  på förskolan  samma tider som   om man vore föräldraledig,har jag förstått rätt`?Tex i Sthlms kommun skulle det vara 9-15 ?

mammalovis skrev 2014-02-08 23:52:45 följande:

Om du är sjukskriven måste du meddela namn, personnummer och telefonnummer på den som tar hand om barnet. Om fk ställer krav på att den andre ska ta ut fp vet jag inte, MEN de kan ju kolla med arbetsgivaren om personen jobbat om den personen inte tar ut några dagar.

Om barnet är yngre än 8 månader är det bara vårdnadshavarna som kan få ut ersättning. Efter 8 månader kan även mormor träda in, istället för att arbeta, dvs ta ut vab.

På förskolan har du ju dina 15 timmar, då den andre föräldern/den som vabar kan hämta och lämna. Det skulle möjligen vara annorlunda om barnet blir inlagt på sjukhus för operation eller dylikt.

Nej man måste inte meddela namn och personnummer. För mig räckte det att jag sa att det var min mamma. Hon fick ingen ersättning från fk eftersom det bara är vårdnadshavarna som får ta ut fp. Men så bodde hon hos mig för jag var så sjuk och det var jag som hade huvudansvaret för barnet och hon stöttade mig i mitt föräldrarskap under min svåra sjukdomstid efter min sjukdomsvistelse. Hon hjälpte mig dvs om bebisen grät, kom med ersättning men jag hade bebisen hos mig för att knyta an och det sa även sjukvården att anknytningen mellan mor och barn var viktig så jag skulle ha bebisen hos mig. Och de andra skulle serva runt omkring med det jag inte orkade tex när bebisen grät.
    garib skrev 2014-02-07 22:50:01 följande:

Barnen har rätt att gå de tider den sjuke skulle ha varit på arbetet. Om hon kan få någon som är ledig på dagarna tex en mormor eller moster till henne själv att hjälpas åt dvs en pensionär alt arbetslös.

Är pappan föräldrarledig får de bara gå på allmänna förskolan (15h) alt 20h i vissa kommuner.
  • Jessicca

Barnet är 3½  månad och jag har pratat med försäkringsakassan. Min mamma kan vabba eftersom hon förlorar pengar på att vara hemma.. Men om man har nån som är hemma och man är sjukskriven t.ex en kompis som är arbetslös så funkar de med men den får ingen ersättning för att hjälpa till.

• Zircon

Jag var sjukskriven och under 6 månader när min son föddes . Är ensamstående och enbart pga att jag står ensam som vårdnadshavare så tog min mamma ut vab över min son ! Detta hade aldrig gått om jag haft deladvårdand

Svar på tråden Föräldrapenning och sjukskriven.