mammalovis skrev 2014-02-08 23:52:45 följande:
Om du är sjukskriven måste du meddela namn, personnummer och telefonnummer på den som tar hand om barnet. Om fk ställer krav på att den andre ska ta ut fp vet jag inte, MEN de kan ju kolla med arbetsgivaren om personen jobbat om den personen inte tar ut några dagar.
Om barnet är yngre än 8 månader är det bara vårdnadshavarna som kan få ut ersättning. Efter 8 månader kan även mormor träda in, istället för att arbeta, dvs ta ut vab.
På förskolan har du ju dina 15 timmar, då den andre föräldern/den som vabar kan hämta och lämna. Det skulle möjligen vara annorlunda om barnet blir inlagt på sjukhus för operation eller dylikt.
Nej man måste inte meddela namn och personnummer. För mig räckte det att jag sa att det var min mamma. Hon fick ingen ersättning från fk eftersom det bara är vårdnadshavarna som får ta ut fp. Men så bodde hon hos mig för jag var så sjuk och det var jag som hade huvudansvaret för barnet och hon stöttade mig i mitt föräldrarskap under min svåra sjukdomstid efter min sjukdomsvistelse. Hon hjälpte mig dvs om bebisen grät, kom med ersättning men jag hade bebisen hos mig för att knyta an och det sa även sjukvården att anknytningen mellan mor och barn var viktig så jag skulle ha bebisen hos mig. Och de andra skulle serva runt omkring med det jag inte orkade tex när bebisen grät.