• Anonym (Fråga­)
    Äldre 1 Feb 07:54
    21255 visningar
    166 svar
    166
    21255

    Kan en abort jämställas med ett mord?

    Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

    Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Äldre 1 Feb 08:37
    #1

    Nej självklart inte.


  • Queeni­e70
    Äldre 1 Feb 10:04
    #2

    Helt obegripligt att man kan vara FÖR abort men samtidigt jämställa abort med mord. Du är alltså för mord?

    Själv likställer jag rent moraliskt/etiskt en tidig abort med att klia sig. Typ några celler som man skrapar bort. Sen abort på utvecklade foster/bebisar typ vecka 20 är mer el mindre jämställt med mord för mig. Om barnet är så pass sjukt el skadat att det skulle dö kort tid efter förlossningen eller leva ett liv i smärta och misär så är det att jämställa med barmhärtigetsmord vilket kan vara etiskt och moraliskt helt ok.

  • Anonym (Mothe­r)
    Äldre 1 Feb 10:31
    #3
    Queenie70 skrev 2014-02-01 10:04:13 följande:
    Helt obegripligt att man kan vara FÖR abort men samtidigt jämställa abort med mord. Du är alltså för mord?

    Själv likställer jag rent moraliskt/etiskt en tidig abort med att klia sig. Typ några celler som man skrapar bort. Sen abort på utvecklade foster/bebisar typ vecka 20 är mer el mindre jämställt med mord för mig. Om barnet är så pass sjukt el skadat att det skulle dö kort tid efter förlossningen eller leva ett liv i smärta och misär så är det att jämställa med barmhärtigetsmord vilket kan vara etiskt och moraliskt helt ok.
    Jupp, like she said.
  • Äldre 1 Feb 15:12
    #4

    Är alla aborter på icke livsdugliga foster alltså OK oavsett vilken vecka det sker?

  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 15:42
    #5
    Queenie70 skrev 2014-02-01 10:04:13 följande:
    Helt obegripligt att man kan vara FÖR abort men samtidigt jämställa abort med mord. Du är alltså för mord?
    Ja, under de omständigheterna anser jag att det är det eftersom jag är för den fria aborträtten.

    Det är kanske konstigt att kalla det just ett mord, men det innebär hur som helst att man avslutar ett människoliv. Om man tänker sig att en abort är jämförbar med att klia sig så vet man nog inte vad man pratar om.
  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 15:43
    #6
    ROTFL skrev 2014-02-01 15:12:31 följande:
    Är alla aborter på icke livsdugliga foster alltså OK oavsett vilken vecka det sker?
    Enligt lagen är det så.
  • Queeni­e70
    Äldre 1 Feb 15:47
    #7
    Anonym (Fråga) skrev 2014-02-01 15:42:44 följande:
    Ja, under de omständigheterna anser jag att det är det eftersom jag är för den fria aborträtten.

    Det är kanske konstigt att kalla det just ett mord, men det innebär hur som helst att man avslutar ett människoliv. Om man tänker sig att en abort är jämförbar med att klia sig så vet man nog inte vad man pratar om.



    Du anser att abort är mord och är samtidigt för mördandet... Och ifrågasätter om JAG vet vad jag pratar om ... Ooookeeeej...

    Cellerna jag dödar genom att klia mig är också mänskliga, men jag anser inte att de har nåt människovärde, precis som jag anser att en tidig ansamling av fosterceller inte har nåt mänskligt värde. OM jag ansåg att de hade det skulle jag i rimlighetens namn också vara emot abort.
  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 15:53
    #8
    Queenie70 skrev 2014-02-01 15:47:45 följande:


    Du anser att abort är mord och är samtidigt för mördandet... Och ifrågasätter om JAG vet vad jag pratar om ... Ooookeeeej...

    Cellerna jag dödar genom att klia mig är också mänskliga, men jag anser inte att de har nåt människovärde, precis som jag anser att en tidig ansamling av fosterceller inte har nåt mänskligt värde. OM jag ansåg att de hade det skulle jag i rimlighetens namn också vara emot abort.
    Ja, men de är DINA celler inte celler med egen DNA-kod. Ett foster har dessutom många gånger rudimentära organ, eget blodomlopp, eget nervsystem och ett ett eget hjärta som slår när det aborteras. Det är inte riktigt samma sak som bara några celler.
  • Queeni­e70
    Äldre 1 Feb 15:55
    #9
    Anonym (Fråga) skrev 2014-02-01 15:53:32 följande:
    Ja, men de är DINA celler inte celler med egen DNA-kod. Ett foster har dessutom många gånger rudimentära organ, eget blodomlopp, eget nervsystem och ett ett eget hjärta som slår när det aborteras. Det är inte riktigt samma sak som bara några celler.



    Jo vad det gäller hur mycket människovärde och egna rättigheter de har så är det ingen skillnad.
  • Äldre 1 Feb 16:00
    #10

    Mord är en juridisk term för olagligt dödande. Eftersom abort är lagligt i sverige så är det inte mord, precis som en soldat som dödar i krig inte heller begår mord

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?