• Anonym (Klådan)

Analklådan förstör mitt liv!

Hjälp!

Jag har haft analklåda i snart 1 år. Varit till läkare 3-4 ggr (bor lååångt ifrån service o samhälle och har bara läkarkontoret med 2 läkare o tillgå) Båda tycker samma "det där ser inte farligt ut, knappt att man ser dina hemoroider" 

MEN min klåda väcker mig på nätter, irriterar mig så jag blir hysterisk på dagar... jag kliar o gräver mig i tid o otid. Nån dag är bättre men 90% av tiden är den där.

Jag tvättar mig endast med vatten i underliv, torkar med bommull, smörjer med nån naturlig olja (mandel/oliv) och har lösa kläder, försöker hålla underlivet torrt.

Jag har provat alla dessa salvor i följande ordning under senaste 10 månader

-AC3 komfort,
    -Scheriproct
    -Alcos-anal
    när ingen ovanstående hjälpt har jag gått över till mildare salvor som
    -ACOs  intimate care
    -CICAPLAST baume B5 (med 5%pantenol)

Men INGET hjälper, jag kliar mig till galenskap, hjälp vad ska jag ta mig till?!?!?

• Svar på tråden Analklådan förstör mitt liv!
  • Rakad Apa

Såg på tv om en man med analklåda, den gick över efter att han slutade klia.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Samma här)

Hej! Har samma problem. Det är värre i perioder men kan säga att nätterna är värst. Har två tips för att underlätta.

Helpyjamas! Alltså, se till att du inte kan klia! Ofta är det såren man orsakar som kliar mest.

Sen, hydrokortisonsalva. Liten klick morgon och kväll...

• alfabetan

Var mer exakt sitter klådan? På insidan, precis i öppningen, på huden runt anus? När på dygnet är det som värst? Har du provat att titta med en spegel? Har du provat någon starkare kortisonsalva?

• Anonym (Klådan)
    Anonym (Samma här) skrev 2014-02-01 08:41:21 följande:
    Hej! Har samma problem. Det är värre i perioder men kan säga att nätterna är värst. Har två tips för att underlätta.
    Helpyjamas! Alltså, se till att du inte kan klia! Ofta är det såren man orsakar som kliar mest.
    Sen, hydrokortisonsalva. Liten klick morgon och kväll...

Men hydrokortionsalvan tunnar väl ut huden... antar att de tre salvorna jag skrev först innehåller hydrok. och känns som om att det inte blev bättre av dem.

Såå svårt att undvika o klia, men jag gör ju det värre i längden med o skrapa mig.
    Finns det ingen kur "innifrån" som man kan ta? Tror ju det är nåt jag äter/lever av som gör att klådan börjat där.

Tack för tips!

• Anonym (Samma här)

En sak till, när du bajsat, torka inte bara med papper. Använd våtservetter eller nått sånt...

• Anonym (Klådan)
    alfabetan skrev 2014-02-01 08:44:11 följande:
    Är ni utredda för springmask?
    Tog en kur mot springmask kring jul, bara för säkerhets skull. Men inga tecken på att jag skulle haft mask.
  • Anonym (springmask)

Antar att du provat några kurer mot springmask också?

• Anonym (Klådan)
    alfabetan skrev 2014-02-01 08:43:20 följande:
    Var mer exakt sitter klådan? På insidan, precis i öppningen, på huden runt anus? När på dygnet är det som värst? Har du provat att titta med en spegel? Har du provat någon starkare kortisonsalva?
    Den värsta klådan sitter precis vid öppning, där har jag nån liten hemoroid också. Jag har inga problem innuti, enligt läkare. Men har kollat i spegel och huden kring hela underlivet har faktiskt blivit mer brunfärgad, ser tunnt ut som jag skulle blivit brännskadad. Så nu har klådan spritt sig till hela underlivet. MEN problemet och ursprungsproblemet har och är vid analöppningen :(
  • Anonym (Klådan)
    Anonym (Samma här) skrev 2014-02-01 08:46:11 följande:
    En sak till, när du bajsat, torka inte bara med papper. Använd våtservetter eller nått sånt...
    Jag skaffa mig en bidedusch (från Jula eller va de biltema, som man fäster på själva tvättkran) och då blev det bättre. Känns bra o skölja med vatten utan o behöva gå i dusch
Svar på tråden Analklådan förstör mitt liv!