• GrabbarnaOchJag

Köpa present även till lillebror?

Min son fyller 4 nästa vecka.. Lillebror blir 3 i Maj. 

Jag är egentligen emot att syskon ska få presenter när någon fyller år.. man får väl lära sig att det är så livet är liksom.. 

Men nu är han ju så liten än.. och det var ju nyss jul och då fick ju alla paket osv.. Tänk om han blir ledsen?? 

Borde vi kanske köpa något liitet och slå in ifall vi märker att han blir besviken eller ska vi helt enkelt låta honom vara? Man kan ju inte curla hur mycket som helst.

4.åringen kommer ju att fatta sen när lillebror fyller.. men lillebror är kanske lite liten just NU.. Förra året var det ingen av dem som reagerade värst på den andres paket.. 

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Köpa present även till lillebror?
  • yoshimi

Fast får lillebror nu när storebror fyller år så får du nog köpa till storebror när lillebror fyller.

Sen så är det väl egentligen inte så farligt att lillebror blir ledsen? Han måste ju lära sig att på födelsedagar är det bara den som fyller som får paket. Tror att det är du som krånglar till det för dig själv.

• aleakim

Börjar ni köpa present även till lillebror så gör ni det bara jobbigt för er själva, han lär ju. ro att det alltid kommer vara så och bli förvånad eller ledsen nästa år istället.

Förklara så gott det går att det är storebrors dag och att det är hans tur nästa gång. De brukar ju förstå rätt bra trots att de är så små :)

• Flickan och kråkan

Det är väl helt upp till er. Vi har valt att syskonen får en liten grej på födelsedagar. De har inga problem med att andra får när de inte får, men vi tycker helt enkelt att det är trivsamt. Vi hade det som kul grej när jag var barn också. Vi pratar smågrejer här och inget annat. Klistermärken är vanligt, en reflex, penna etc De tycker själva överraskningen är kul och att få öppna ett paket. Det är inget som tar något från födelsedagsbarnet och skapar inte ha-galna barn som inte kan unna andra något heller. Går fint att inte ge något också. 

• sextiotalist

Och är det så farligt att han blir ledsen, tar tillfället i akt och hjälp honom att hantera sådana situationer.

• No Logo

Ett bra sätt att hantera situationen är att göra en stor affär av att lillebror ska få ge storebror en present. Börja redan nu och ha en hemlis ihop, planera vad lillebror kan tillverka själv eller i hemlighet gå och köpa, slå in paketet själv, gömma paketet, prata om hur överraskad storebror kommer att bli.. Lillebror kommer att vara så ivrig över att få ge sin present att han glömmer vara sotis : )

• eval
    No Logo skrev 2014-02-01 12:52:32 följande:
    Ett bra sätt att hantera situationen är att göra en stor affär av att lillebror ska få ge storebror en present. Börja redan nu och ha en hemlis ihop, planera vad lillebror kan tillverka själv eller i hemlighet gå och köpa, slå in paketet själv, gömma paketet, prata om hur överraskad storebror kommer att bli.. Lillebror kommer att vara så ivrig över att få ge sin present att han glömmer vara sotis : )

Se där var det redan nämnt. Precis så brukar vi göra, och det är härligt att se hur gärna de vill överraska alla i sin omgivning numera!
  • mammalovis

Jag har 2,5 år mellan mina barn, äldsta är 3. Jag har inga planer på att kompensera henne på lillasysters födelsedag till sommaren, hon kommer ju ändå vara nyfiken på att testa syrrans grejer och likadant antar jag att det blir i ert fall. 

Sedan tror jag det är smart som No Logo skrev att syskonet engageras i att köpa en egen present till den som fyller år, då blir det ju lite extra spännande. Men visst kan det väl bli lite tårar, men livet är ju inte helt rättvist ...*

Svar på tråden Köpa present även till lillebror?