• Blåbäret0

    Ni Pysselfanatiker, behöver tips till Dockhus! *BILD

    Har köpt en enkel "bas" till ett dockhus, och behöver lite råd och tips från Er. 
    Flickan ska få denna på sin 2a födelsedag, stilen "hon" (föräldrarna) har är stilrent, med inslag av rustik och 70tal. Färger som grönt, orange och gult är mycket använda. Även ugglor!

    Det första jag ska göra är att slipa, limma/spika fast de delarna som är lösa. Sedan kommer det jag behöver hjälp med...

    Vilka delar ska jag måla? Hur många färger?
    Hur gör jag ett snyggt tak? 
    Vilka delar ska jag tapetsera med, och fungerar vanlig hemtapet? Vilket lim?
    Hur gör jag egna möbler? eller kanske bäst att köpa till dem..? 
    Vart finns billig gift-fri färg?

    Har 6 månader på mig att göra klart den, så jag har ingen tidspanik. Men allt trä, väggar/golv ska målas/tapetseras om. 

    Huset ser ju lite ut som ett strandhus med tanke på terrassen, vad ser NI för slutprodukt när ni ser denna? 

    ALLA tips och råd mottages varmt!!


  • Svar på tråden Ni Pysselfanatiker, behöver tips till Dockhus! *BILD
  • Karolina03

    Hej hej, jag har en butik (Dockbutiken i Göteborg) som bl a säljer dockhus och tillbehör. Ville bara tipsa om att det finns ark med dockhustapet som kostar 25 respektive 29 kr/st. Det kanske kan vara något? Du fäster dem med vanligt tapetklister. Det finns även ark som ska se ut som trägolv eller träväggar och stenvägg eller stenmur. Kanske kan va kul att testa lite med? När det gäller färg är det klokt att välja vattenbaserad lackfärg i mindre burkar (finns bl a på Panduro). 

    Ha det bra och lycka till med projektet,
    Karolina
    www.dockbutiken.com

    Ps. Dockor och dockmöbler som passar barn fr 2 år finns också i butiken.


    Dockbutiken är ett alternativ till alla stora leksakskedjor.
  • SupersurasunkSara

    Du kan använda fina presentpapper som tapet om du vil, men man får vara noggrann då det kan skrynkla sig lättare.

    Trädelarna skulle jag nog låta vara i trä då de delarna kommer att slitas mest på skulle jag tro. Finast till golvet är nåt antingen att måla eller köpa såna papper som det talas om ovan. Eller om du hittar svart/vitrutig dekorplast, kanske på mellmine.se. De har också dekorplast som kan användas som tapet.

    Möbler, ja än så länge skulle jag nog köpa stadiga sådana i trä och måla själv. Då kan hon leka utan att behöva vara så rädd om grejorna.

Svar på tråden Ni Pysselfanatiker, behöver tips till Dockhus! *BILD