• popaD

Vilken bilbarnstol i Golf 4 ´03a ?

Hej alla!
    Jag söker en bakåtvänd bilbarnstol (helst för baksäte) till min dotter på 17månader.
    Bilen jag nyss skaffat är en VW Golf (gen. 4).

Någon som har tips på en bra, säker stol?
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol i Golf 4 ´03a ?
  • Annastalknapp

Jag har iofs erfarenhet av golf 5, men tror inte det skiljer jättemycket i storlek. Vi har en besafe izi plus i den.

• Sisisisi

Jag skulle välja britax maxway eller axkid minikid. Har lång användningstid och tar liten plats.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Rabarbapuppa

Din Golf har rimligen Isofix-fästen i baksätet (känn efter)
    Det är det bästa som finns. Se då till att välja en bilbarnstol som har en "basdel" med Isofix, som du klickar fast, sen kan du klicka i och ur barnstolen ur basen på 2 sekunder när du ska ha i och ur barnet.

/Puppa

• Annastalknapp
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-05 11:04:52 följande:

Din Golf har rimligen Isofix-fästen i baksätet (känn efter)
    Det är det bästa som finns. Se då till att välja en bilbarnstol som har en "basdel" med Isofix, som du klickar fast, sen kan du klicka i och ur barnstolen ur basen på 2 sekunder när du ska ha i och ur barnet.

/Puppa

Fast ett så stort barn sitter ju inte i ett babyskydd..
  • Rabarbapuppa
    Annastalknapp skrev 2014-02-06 18:49:12 följande:
    Fast ett så stort barn sitter ju inte i ett babyskydd..
    Jaha förlåt, jag läste fel! 
    Nej då kommer det ju inte an på någon "bas" som jag beskrev. Men jag är ändå så van vid Isofix för vi har använt Recaro-stolar till våra barn ända sedan första början, och sist var det en Recoaro Polaric de hade och den är mycket riktigt bakåtvänd och lämpad för 9-18 kilo, och fästs med..... Isofix

/Puppa
  • Sisisisi

Nackdelen med isofix är att de bara är godkända till 18 kg. Barn bör ju åka bakåt till 25 kg så då behövs en till stol...

• Rabarbapuppa
    Sisisisi skrev 2014-02-07 13:49:32 följande:
    Nackdelen med isofix är att de bara är godkända till 18 kg. Barn bör ju åka bakåt till 25 kg så då behövs en till stol...
    Okej. Mina barn åker nu Recaro Monza, d.v.s framåtvänt, och dessa sitter med Isofix.

De vi haft är Young Profi Plus, Polaric, och nu Monza.

Är barnen 25 kg eller mer får man kanske gå över till nån annan, i andra-bilen har jag Britax nånting, de har inte isofix.

• Sisisisi
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-07 13:54:55 följande:
    Okej. Mina barn åker nu Recaro Monza, d.v.s framåtvänt, och dessa sitter med Isofix.

De vi haft är Young Profi Plus, Polaric, och nu Monza.

Är barnen 25 kg eller mer får man kanske gå över till nån annan, i andra-bilen har jag Britax nånting, de har inte isofix.

Ja, precis. När barnet väger 18 kg bör man byta till en stol som är bakåtvänd till 25 kg innan man byter ill en framåtvänd stol.

• Rabarbapuppa
    Sisisisi skrev 2014-02-07 13:59:28 följande:

Ja, precis. När barnet väger 18 kg bör man byta till en stol som är bakåtvänd till 25 kg innan man byter ill en framåtvänd stol.
    Min dotter är drygt fem och väger säkert 24 kilo. (fullständigt normalbyggd) Inte en sportkeps att hon skulle kunna sitta bakåtvänt. Fattar inte dessa rekommendationer.
  • Annastalknapp
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-07 23:11:51 följande:
    Min dotter är drygt fem och väger säkert 24 kilo. (fullständigt normalbyggd) Inte en sportkeps att hon skulle kunna sitta bakåtvänt. Fattar inte dessa rekommendationer.
    Det är ju dock "bara" en rekommendation. Och anledningen till detta är att det är säkrare för barnet, därav rekommendationen. Jag har sett mängder av både 5 och till och med 6 åringar som fortfarande sitter bakvänt..
Svar på tråden Vilken bilbarnstol i Golf 4 ´03a ?