• Mono

Ingen utbildning - jobb med bra lön?

Hej kära Familjeliv! Solig

Jag är en ung tjej som söker arbete. Jag har i ett halvår nu jobbat med service vilket för mig är helt underbart! Har jobbat på sidan om skolan, men väldigt få timmar och låg lön, fått ut ca 3-4000 i månaden efter skatt... Nu ska jag flytta på heltid till staden jag pluggat i och behöver ett fast och stabilt jobb, men med hyfsad lön! Får jag ut 18-20 000 i månaden så vore det underbart Skrattande

Vet bara inte vart jag ska söka? Min gymnasieutbildning var inget speciellt och inga vidare betyg heller, älskar service men den lönen ska tydligen inte vara bra någonstans. Ett större företag där man kan jobba upp sig vore ju trevligt men vet inte om jag kan jobba upp mig utan någon högskoleutbildning?

Har ni tips på arbetsställen man kan söka till?

• Svar på tråden Ingen utbildning - jobb med bra lön?
  • Angela1

Jobbar du heltid kommer du upp i den lönen FÖRE skatt nästan var som helst.

• Mono
    Angela1 skrev 2014-02-01 19:59:13 följande:
    Jobbar du heltid kommer du upp i den lönen FÖRE skatt nästan var som helst.
    Vill helst ha den lönen efter skatt Glad Och eftersom jag är ganska ny på arbetsmarknaden så undrar jag om det är inte är svårt att få en heltidstjänst direkt?
  • Konnässören

Grattis säger jag, om du hittar det jobbet!

Det skulle innebär cirka 27 000 - 30 000 i månaden innan skatt. Det är en ingångslön som inte ens folk med högskoleutbildning går in på överdrivet ofta. Har du dessutom inte någon relevant utbildning kan det bli riktigt svårt.

Har du några egna kontakter inom service? (Service förresten, inom vilken gren? Service täcker massor utav områden som inte ens är sammankopplade med varandra... Servitris, butiksbiträde, vårdpersonal...) Där skulle du eventuellt kunna få en öppning. Eller om du är jävligt bra på att prata för dig Flört för då går du till ett företag som du vill arbeta på och talar med chefen. Om du inte kan jobba kvar på ditt deltidsjobb? Gå upp till 100 % och berätta vilken lön du begär? Fundera över vad du kan erbjuda företaget, som gör dig värd den lönen.

Oavsett, lycka till!

• Mono
    Konnässören skrev 2014-02-01 20:42:12 följande:
    Grattis säger jag, om du hittar det jobbet!

Det skulle innebär cirka 27 000 - 30 000 i månaden innan skatt. Det är en ingångslön som inte ens folk med högskoleutbildning går in på överdrivet ofta. Har du dessutom inte någon relevant utbildning kan det bli riktigt svårt.

Har du några egna kontakter inom service? (Service förresten, inom vilken gren? Service täcker massor utav områden som inte ens är sammankopplade med varandra... Servitris, butiksbiträde, vårdpersonal...) Där skulle du eventuellt kunna få en öppning. Eller om du är jävligt bra på att prata för dig Flört för då går du till ett företag som du vill arbeta på och talar med chefen. Om du inte kan jobba kvar på ditt deltidsjobb? Gå upp till 100 % och berätta vilken lön du begär? Fundera över vad du kan erbjuda företaget, som gör dig värd den lönen.

Oavsett, lycka till!
    Klart det kan bli svårt men vid vissa arbetsställen kan det bli - omöjligt. Då vill jag åtminstonde jobba på ett ställe jag kan klättra vid Glad

Västerås där jag bor nu och ska söka jobb där har jag i princip inga kontakter i arbetslivet. Men service är jag väldigt intresserad av att möta kunder/ gäster, som kassapersonal m.m eftersom jag vet att jag är bra inom det område, att prata, sälja, stärka företaget m.m !

Funderat på lagerarbeten, då får jag ju dock avstå från kundkontakt men hört att det är ganska bra betalt, så har jag inget emot att jobba ob heller Solig
  • faithfully

Jobbade i en stormarknad deltid när jag var yngre, fick ca 95 kr per timme och hade ruggigt bra OB-tillägg så jag fick ut ca 18000 efter skatt en månad när jag jobbat 2-3 helger helg och flera kvällar. Heltid på det och någon mindr helg så är du där. Det är inom handels. Alltså inte omsorg eller restaurang, måste vara handels (kanske vissa) för att OB-tillägget ska hjälpa dig att nå dit.

• BCH52

Om du vill ha en bra inkomst utan utbildning så är det bästa att starta eget. Mycket tufft i början men om du satsar på rätt bransch och jobbar hårt så kan du lyckas. Vad som är rätt bransch beror på vad som efterfrågas på orten och vad du kan tänkas få finansiering till.

• Modernmom

Haha! Du är rolig!90-talist va? Snabba cash utan kamp... Typiskt 90-talister. Att ha ingångslön på 27-30 000 utan utbildning eller erfarenhet kan du nog fortsätta drömma om, vännen.

• Krusmatta

Du lär iaf inte satsa på något inom hotell och restaurang, då avtalet och framförallt ob-tillägget är väldigt dåligt. Som någon skrev innan så kika på arbeten inom handels, då kanske du kan komma upp i den lönen med mycket obekväm arbetstid.
    Lycka till!

• Mono
    Modernmom skrev 2014-02-01 21:31:37 följande:
    Haha! Du är rolig!90-talist va? Snabba cash utan kamp... Typiskt 90-talister. Att ha ingångslön på 27-30 000 utan utbildning eller erfarenhet kan du nog fortsätta drömma om, vännen.
    Hade jag inte vetat att det är svårt hade jag väl knappast startat tråden och haft denna frågeställning. Som det ser ut nu har jag har inte möjlighet att plugga vidare och som sagt ett arbete där man kan jobba sig uppåt är något jag är väldigt intresserad av!
    Med tanke på ditt inlägg så antar jag att du är äldre än mig som - ja - är 90-talist (vad det nu har med mina mål att göra), men om du nu är äldre varför beter du dig så omoget och förnedrande mot någon yngre? Har åtminstone lärt mig att ett sånt beteende som du visar inte tar en långt, vännen.

Starta eget är klart intressent men tyvärr har jag nog för lite kunskap för det Obestämd Handels är jag väldigt intresserad av, tror det skulle passa mig perfekt faktiskt så tack för det tipset Solig

• shaboom

Jag gick ut gymnasiet utan slutbetyg. Försökt plugga upp dom på komvux men hatar att plugga.

Har sedan 2 år tillbaka heltidstjänst som säljare. Får ut mellan 23-28000:- rent varje månad varav 15000 är grundlön och resten provision och ob.

Kvinna 24 år. Boende i liten ort i Sverige.

• Mono
    shaboom skrev 2014-02-02 00:56:18 följande:
    Jag gick ut gymnasiet utan slutbetyg. Försökt plugga upp dom på komvux men hatar att plugga.
    Har sedan 2 år tillbaka heltidstjänst som säljare. Får ut mellan 23-28000:- rent varje månad varav 15000 är grundlön och resten provision och ob.
    Kvinna 24 år. Boende i liten ort i Sverige.
    Vad för typ av säljare? :) Hört mycket om säljare men föreställer mig bara folk som sitter i telefon och blir skrikta i örat, skulle klara av det men skulle sakna variationen Glad
    Tar studenten i juni (därav ingen vidare utbildning än), gillar inte att plugga ämnen som inte intresserar mig när jag kan lägga min energi på det jag verkligen brinner för och har därför inte betyg nog för att komma in på så många högskolor. Plugga på högskola skulle också betyda att jag kan behöva ta studielån och vill verkligen inte börja mitt liv med ett sånt lån Obestämd
  • Ripper500

Att få hög lön utan utbildning är inga problem. Då krävs det erfarenhet. Det är oftast det du slipper när du pluggat.
    Försök komma in på ett stort företag, är då lättare att jobba upp sig.
    Men räkna inte med den lönen nu.

• BCH52

Om alternativet starta- eget inte passar dig så bra så gäller det att hitta ett företag som satsar mycket på internutbildning och rekryterar internt till högre tjänster. Jag föreslår att du försöker komma in på IKEA, ett stort företag som är känt föt att rekrytera internt för högre tjänster. Börja "på golvet" visa vad du går för, ta alla möjligheter till kompetensutveckling som du erbjuds. Lycka till

• Ful Anka

Är inte Västerås en utflyttningsort med mycket dålig arbetsmarknad? Hursomhelst, det är bemanningsföretag du ska söka dig till typ Proffice som har olika kategorier av kunder. Eller varför inte Academic work? 

• johandra

jobb med bra lön utan utbildning=industrin.

Industrin i Västerås går väldigt bra just nu så mitt förslag till dig är att söka dig till bemanningsföretagen i stan. Eller Ica Hacksta om de har några öppningar..

Inom handels kommer du ha svårt att få upp lönen nämnvärt utan att offra för mycket av din fritid.

men så värst service-inriktat blir det nog inte...

Svar på tråden Ingen utbildning - jobb med bra lön?