• Anonym (Så trött)

Sjukskriven deltid pga trötthet

Hej! Är det helt omöjligt att få godkänt deltids sjukskrivning pga trötthet från försäkringskassan under graviditeten? Jag jobbar som personlig assistent och kommer söka graviditetspenning från mitten av mars men fram tills det så funderar jag på om man kan bli sjukskriven deltid då vi på schemat har en hel del arbetspass som är 14 timmar långa och då jag sover väldigt dåligt och vaknar många gånger under nätterna pga av toabesök o värkande höfter så känner jag att jag inte orkar de långa passen. Det är tyvärr inte möjligt att ändra schemat då det självklart skulle varit bästa alternativet. IOM de sömnlösa nätterna och långa arbetspassen så orkar jag inte med vardagen, de enda jag gör hemma är i stort sett att sova.

• Svar på tråden Sjukskriven deltid pga trötthet
  • Försäkringskassan

Hej,

I detta forum kan vi bara svara på Generella frågor. De första 14 dagarna har Arbetsgivaren ansvaret när man är sjuk. Du får prata med din läkare gällande sjukskrivning på deltid. Rent graviditetsrelaterade besvär som trötthet kanske inte ger dig rätt till sjukpenning. Läkarintyget som behandlande läkare eventuellt ska utfärda måste innehålla uppgifter om anledningen till tröttheten och varför du endast kan arbeta deltid.

Hälsningar
    André Handläggare

Svar på tråden Sjukskriven deltid pga trötthet