Du måste logga in för att svara i en tråd.

• bondmoran punkt nu

Valpfoder till en liten söting

Jag behöver lite hjälp...

Min dotter har precis fått hem en liten valp, en Shitsu (stavning?) och hon bad mig om råd om vilket foder hon skulle ge honom.

Det var så länge sedan jag hade valp så jag minns inte vad som är bra och inte bra. Kan ni tipsa om ett bra torrfoder till valp som inte är det dyrast möjliga? Helst som går att köpa i vanliga affärer så man slipper åka till veterinären och handla.

Han fick Doggy hos uppfödaren.

Kram på er

/Bondmoran

En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
  • Svar på tråden Valpfoder till en liten söting
  • Philippa

Eukanuba är det bästa fodret... finns i alla djuraffärer. Dyrt MEN det räcker länge så i längden är det billigt.

• Aniiee

Fortsätt med Doggy och gå sakta över till Orijen eller börja barfa. Både Orijen och barf ska blandas upp långsamt med Doggu, en matsked i taget.

Orijen eller andra högkvalitativa torrfoder, och barf, får man bäst tag på på  nätet, till exempel animail eller så.... Barf kan man också göra själv..

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Philippa skrev 2014-02-01 22:04:03 följande:
    Eukanuba är det bästa fodret... finns i alla djuraffärer. Dyrt MEN det räcker länge så i längden är det billigt.
    Eukanuba är toppen också =)
  • Desdichado

Du behöver inte åka till vet för valpfoder, men köp ett särskilt VALPfoder från någon av de stora märkena (eukanuba, hills, royal canin, specific). Orijen är rätt ok också, men onödigt dyrt. BARFa själv ska man bara göra om man är duktigt påläst, men som komplement till ett bra torrfoder är rå föda toppen.

• bondmoran punkt nu

Jag har hört att eukanuba inte alls är så bra som de vill påstå. Men det kanske bara är skitsnack. Jag har funderat lite på barf till min hund men jag tror att dottern vill ge torrfoder till sin så jag lovade att kolla läget lite. 

Jag ska kolla vidare på eukanuba men då kan hon fortsätta med Doggy så länge i alla fall

/Bondmoran

En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
  • Dexter dot com

Eukanuba, Royal Canin, Hills mfl av dom stora märkena är inte dåliga men heller inte så bra som dom ger sken av.
    Jag skulle helt enkelt byta till Doggy Proffessional eller Magnusson M&B som är helsvenskt och helt ok, finns på vanliga matbutiker och är prisvärt. 

Att BARFA kräver mycket kunskap så hunden inte får i sig för lite av det ena och för mycket av det andra. Då tycker jag färskfoder är ett bättre alternativ.

Det är lite hysteri över detta med spannmål i hundmat just nu pga att många hundar blir allergiska men man ska vara medveten om att bara 10% av hundar med allergi reagerar på föda. 90% reagerar på kvalster,damm,pollen dvs luftburen allergi.

Lycka till med valpen!

• Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-02-02 17:05:00 följande:
    Eukanuba, Royal Canin, Hills mfl av dom stora märkena är inte dåliga men heller inte så bra som dom ger sken av.
    Jag skulle helt enkelt byta till Doggy Proffessional eller Magnusson M&B som är helsvenskt och helt ok, finns på vanliga matbutiker och är prisvärt. 

Att BARFA kräver mycket kunskap så hunden inte får i sig för lite av det ena och för mycket av det andra. Då tycker jag färskfoder är ett bättre alternativ.

Det är lite hysteri över detta med spannmål i hundmat just nu pga att många hundar blir allergiska men man ska vara medveten om att bara 10% av hundar med allergi reagerar på föda. 90% reagerar på kvalster,damm,pollen dvs luftburen allergi.

Lycka till med valpen!
    Är magnussons bra? Mina hundar har tröttnat på sitt nuvarande foder och jag funderade på magnussons när jag såg det i affären....
  • Mollan

Köp proplan puppy small&mini. Helt klart bästa valpfodret för en shihtzu-valp.

• Dexter dot com
    Aniiee skrev 2014-02-02 17:18:19 följande:
    Är magnussons bra? Mina hundar har tröttnat på sitt nuvarande foder och jag funderade på magnussons när jag såg det i affären....
    Jag tycker Magnusson M&B är bra. Det finns Magnusson Orginal som är som Doggy Orginal, M&B är bättre. Helsvenskt och enda fodret utan köttmjöl med helsvenska råvaror och få råvaror, inte så mycket utfyllnad med konstigheter.
    Min har ätit Eukanuba och RC innan och hon mår mycket bättre på Magnussons och skiter minimalt.
    Men fodret är bakat och inte så hårt proccesat så först kan dom bli lite fisiga ;)

Maila dom så får du provkartonger.
  • Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-02-02 18:54:50 följande:
    Jag tycker Magnusson M&B är bra. Det finns Magnusson Orginal som är som Doggy Orginal, M&B är bättre. Helsvenskt och enda fodret utan köttmjöl med helsvenska råvaror och få råvaror, inte så mycket utfyllnad med konstigheter.
    Min har ätit Eukanuba och RC innan och hon mår mycket bättre på Magnussons och skiter minimalt.
    Men fodret är bakat och inte så hårt proccesat så först kan dom bli lite fisiga ;)

Maila dom så får du provkartonger.
    Nice =) De hade båda på coop här. Mina hundar är så hiskeligt kräsna, Tungan ute Ska mejla och testa och se vad hundarna tycker.
Svar på tråden Valpfoder till en liten söting