• Alladin Sanee

Hur fungerar det här med avlastningsfamilj?

Jag har en mycket snäll, lugn mysig och på alla sätt härlig dotter. Hon har en utvecklingsstörning och går på en bra särskola i grannstaden. Nu till vårt dilemma, Vi flyttade för ett par år sedan och de vänner hon hade då finns kvar men det är en bit att bara för några timmar så det är alltid övernattningar. Dottern är ensam här där vi bor nu. Den riktiga vännen hon hade här har nu flytta och skall tjejerna ses så blir det övernattning.

Nu har jag lite funderingar kring kontaktfamiljer, Hur fungerar det? Får de betalt? Kan en kontaktfamiljer finnas i en annan kommun? Kan man ha två?

• Svar på tråden Hur fungerar det här med avlastningsfamilj?
  • mitthemligajag
    Alladin Sanee skrev 2014-02-02 02:47:24 följande:

Jag har en mycket snäll, lugn mysig och på alla sätt härlig dotter. Hon har en utvecklingsstörning och går på en bra särskola i grannstaden. Nu till vårt dilemma, Vi flyttade för ett par år sedan och de vänner hon hade då finns kvar men det är en bit att bara för några timmar så det är alltid övernattningar. Dottern är ensam här där vi bor nu. Den riktiga vännen hon hade här har nu flytta och skall tjejerna ses så blir det övernattning.

Nu har jag lite funderingar kring kontaktfamiljer, Hur fungerar det? Får de betalt? Kan en kontaktfamiljer finnas i en annan kommun? Kan man ha två?

Hej! Jag är inte helt säker, men jag jobbar med en pojk 2h i v som avlastning i hemmet, mest pga av mitt intresse för hans diagnos så jag har inte stenkoll. Men han har en avlastningsfamilj där han sover 1 gång i månaden, de får nog betalt tror jag! Man får ansöka och så hittar du eller kommunen en familj som ni tycker passar bra:) iaf här i kommunen
  • Rafiiki

Vi har  stödfamilj till vår dotter. Den första vi hade bodde i samma stad, det funkade jätte bra. Vi ansökte via socialen och LSS De flyttade sedan till en annan kommun och var vi bara villiga att köra så kunde vi ha kvar dom.
    De får betalt. 
    Här i vår kommun är det jätte svårt att hitta familjer så har man en familj så är de väldigt tacksamma.
    En utredning görs först, både på er och på stödfamiljen så de blir godkända. Man får inte finnas i brottsregistret och man får inte ha det ekonomiskt:
    Vi är super nöjda!
    Lycka till!!

Svar på tråden Hur fungerar det här med avlastningsfamilj?