• Apotheosis

Syskon till Isidor? Namnhjälp!

När vi väntade vårt första barn var diskussionen om namn ett 9 månaders krig. Den här gången tänkte jag vara redo flera år i förväg med en hel lista med fina namn.

Vi bor i USA men vill ha någonting som även fungerar i Sverige.

Sonen heter Isidor. 

Jag vill gärna ha tips på både flicknamn och pojknamn, men särskilt pojknamn!

Jag gillar namn så som Spencer och Pandora. Jag är inget fan av amerikanska namn som låter som efternamn (så halva listan av amerikanska namn är väl struken då. haha...) och jag gillar inte de svenska modenamnen (typ Tindra, Jenny, Liam, Hugo och andra namn som är jättepoppis) men det är inte viktigt att namnet är ovanligt, bara det inte är på topp 20 liksom. 

Jag vill inte att namnet är enstavigt och helst inte unisex heller. Och jag vet inte om jag behöver säga det, men även om jag bor i Amerika vill jag faktiskt inte att mina barn skall heta Texas, Kevin eller Cosmo. ;)

Min make har satt totalförbud på namn som presidenter har haft, så Benjamin, George osv går bort helt. Synd väl? Det finns ju så många fina namn att hämta där! :(

• Svar på tråden Syskon till Isidor? Namnhjälp!
  • JulleGulle

Aurora Amelie Bianca Cecilia Dorothea Daphne Eleonora Eden Flora Gabrielle Isadora Lydia Ofelia Ruth Selma Vera Aiden Albert Conrad Dexter Edvard Eric Frank Florian Gordon Hector Henry Julian Kasper Leonard Luca Lester Marcus Nathan Nestor Ossian Ruben Theodore Valter Lycka till! :)

• Apotheosis
    JulleGulle skrev 2014-02-02 11:36:24 följande:
    Aurora Amelie Bianca Cecilia Dorothea Daphne Eleonora Eden Flora Gabrielle Isadora Lydia Ofelia Ruth Selma Vera Aiden Albert Conrad Dexter Edvard Eric Frank Florian Gordon Hector Henry Julian Kasper Leonard Luca Lester Marcus Nathan Nestor Ossian Ruben Theodore Valter Lycka till! :)

Gillar Isadora, men det är ju inte aktuellt eftersom sonen heter Isidor. ;)

Theodore fanns på min lista för första barnet men tokratades av maken som tyckte det var en chipmunk. Jag hade aldrig hört talas om chipmunks innan dess. haha...

Dexter är fint! Det gillar jag. 

Florian både gillar och ogillar jag. 

Aurora, Daphne, Conrad och Dorothea gillar jag INTE.

Edward heter svärmors sköldpadda så det namnet blir det inte. Dessutom gillar jag inte smeknamnet "Ed". Man är mycket för smeknamn här i USA. :P 

Nathan är ett smeknamn för Jonathan och det gillar jag inte. Alla Jonathan jag träffat har varit riktigt jobbiga människor. :P

• Abbe83

Adrian
    Caspian
    David
    Dorian
    Edvin
    Elton
    Frank
    Gabriel
    Gideon
    Harry
    Jack
    Joel
    Johan
    Malcolm
    Matteo
    Nelson
    Nils
    Otto
    Rafael
    Ralf
    Robert
    Samuel
    Sander
    Silas
    Simon
    Timothy
    Tristan
    Vilhelm
    Vincent

Alba
    Amanda
    Angelica
    Annie
    Belinda
    Cornelia
    Diana
    Emmy
    Enya
    Esmeralda
    Fiona
    Hanna
    Heidi
    Iris
    Isabella
    Joline
    Juno
    Laura
    Leila
    Leona
    Louise
    Mira
    Miranda
    Naomi
    Noomi
    Ottilia
    Patricia
    Rafaela
    Savanna
    Sienna
    Sofia/ Sofie
    Thelma
    Vendela

• Dixie
    Apotheosis skrev 2014-02-02 10:19:40 följande:

och jag gillar inte de svenska modenamnen (typ Tindra, Jenny, Liam, Hugo och andra namn som är jättepoppis) men det är inte viktigt att namnet är ovanligt, bara det inte är på topp 20 liksom. 

Jenny är väl inget poppis namn!?

Några förslag;

Alishia
    Lilly
    Miranda
    Chanelle

Samuel
    Harry
    John
  • Apotheosis
    Dixie skrev 2014-02-02 14:41:37 följande:

Jenny är väl inget poppis namn!?

Några förslag;

Alishia
    Lilly
    Miranda
    Chanelle

Samuel
    Harry
    John

Jo, alla hette ju det på 90-talet. Finns fortfarande jättemånga Jenny.

Jag gillade inget av de flicknamnen. Känns som internetnicknames valda av unga tonåringar. ;P Av pojknamnen gillar jag Samuel. :)

• Apotheosis

Adrian, Caspian, Dorian osv. gillar jag inte.
    Gabriel, Rafael, Samuel och Gideon gillar jag. Min make gillar inte namnen Gabriel och Samuel.
    Johan fungerar INTE i USA. De kan inte uttala det och har någon konstig idé om hur en "Joe-Han" ser ut och beter sig. :-S
    Malcolm och Nelson tycker jag är efternamn.
    Nils, Otto och Ralf röstar jag INTE för. :P

Hälften av flicknamnen tycker jag inte riktigt känns som namn på personer.

Joline, Heidi och Alba gillar jag INTE. De låter som namn på porrskådisar typ. :(

Amanda är fint och finns på vår lista.
    Angelica, Annie och Cornelia finns i närmsta släkten så det har vi inte ens funderat på, men Evangeline finns på listan.

Belinda, Diana, Emmy tycker jag är jättefula.
    Enya, Esmeralda och Fiona tycker jag varken är fina eller fula men de känns inte helt rätt.

Hanna och Sofia är väl okej men kanske lite tråkiga.... Jag gillar Louise, men min man gillar det inte.

• fluu

Det var ett tag sedan du var i Sverige va? ;) Jenny var är inte ett modenamn, inte ens på 90-talet. Ett årtionde till så kommer då närmre. Tindra har också dalat snabbt senaste typ 2-3 åren.
    Du verkar gilla längre namn med lite prinsess/prinskäsla.
    Anyhow, jag gör ett försök:

Adele
    Adrienna
    Adriana
    Ariana
    Alvina
    Celeste
    Constance
    Daphne
    Della
    Elvina
    Elmira/Elmina
    Fransiska
    Hermina/e
    Isolde
    Imelda
    Joelle
    Juliette
    Leona
    Leonora
    Leanna
    Lucille
    Livia
    Natalia
    Nicolina
    Noelle
    Pauline
    Roxanna
    Sienna
    Teodora
    Valentina
    Zosia

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lilje

Har du redan en Isidor kan du ju köra på samma tema, typ gandalf, arwen eller legolas.

• fluu

Alvin
    Aaron
    Buster
    Cedric
    Dante
    Didrik
    Emrik
    Elvin
    Elmer
    Emanuel
    Felix
    Gabriel
    Hector
    Isander
    Iliam
    Julian
    Jonah
    Joel
    Kieran
    Levi
    Leon
    Marlon
    Nicolai
    Nathaniel
    Nilas
    Rufus
    Remus
    Sebastian
    Silas
    Titus
    Timothy
    Valentin
    Wilmer
    Willem

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Syskon till Isidor? Namnhjälp!