• Anonym (undrande)

är det urinblåsan eller livmodern? - vecka 5.. bild finns.

Det kan väl knappast vara möjligt att kunna känna och se livmodern så tidigt? Min första tanke var att de är urinblåsan, men jag har för mig från förra graviditetens googlande att den ligger under livmodern?
    Det här känner jag inte igen från första barnet, och jag är faktiskt bara i vecka 5 (4+3 idag).
    Jag hade inte fått tillbaka min mens sedan första förlossningen, kände av äl i mitten på december, men fick ingen mens, kände av äl igen runt den 16 och och testade positivt på älstickorna då, och testade även negativt på gravtest vid äl+8 för att sedan plussa på äl+10, så jag kan ju inte vara längre gången heller.

Det gör väl ingen skillnad direkt, men jag är mest nyfiken - är det livmodern, urinblåsan, tarmarna eller vad är det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-04 19:55
    Fick en kommentar om att jag borde uppdatera min TS: såhär ligger det till just nu.
    Igår, måndags, pratade jag med VC som sa att det låter som ett bråck. De ville inte ha in mig på undersökning utan sa bara att jag skulle vänta på mitt möte hos mvc som är den 14 feb. Mvc hade stängd telefonkö hela dagen.
    Idag tisdag var mvc's telefonkö fortfarande stängd. Fick tag på gyn som sa att det låter som om jag är längre gången och att det är min livmoder. De ville att jag skulle göra ett ultraljud, men att jag skulle boka det i samband med mvc-mötet.
    Både vc och gyn säger alltså att jag ska vänta två veckor.
    Jag tänkte ge mvc ett sista försök imorgon och om de inte svarar kommer jag försöka fixa en barnvakt så att jag åker in på akuten och sätter mig där tills jag fått hjälp.
    Jag tycker det är tragiskt att man ska behöva gå så långt för att få hjälp.. (har inte en aning om hur rörigt detta ser ut nu men...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-07 13:33
    Gör en update här:
    Tillslut fick jag komma in till gyn och fick ultraljud. Jag hade inte bråck eller något annat utan det var faktiskt helt enkelt min livmoder, otroligt nog. Den trycks upp av tarmar och urinblåsa.
    Tack till de fina människor som kommit med alla stöttande kommentarer!
  • Svar på tråden är det urinblåsan eller livmodern? - vecka 5.. bild finns.
  • Aricept

Ingetdera. Ser mera ut som ett bock.

• Anonym (undrande)
    Aricept skrev 2014-02-02 16:07:52 följande:
    Ingetdera. Ser mera ut som ett bock.
    Ursäkta min okunnighet, men vad menar du med bock?
  • Anonym (oj.)

Man får inte gravidmage den 1:a trimestern. Man kan få svullen mage men hos dig ser det inte ut som det heller. Jag skulle kolla upp det där imorgon! Det är ju en bula, som ligger snett till vänster dessutom. Vem vet vad det är? Men om du är gravid är det ju extra viktigt att kolla upp sig.

• Zs1985

Ett brock menade den innan säkert. värt att kolla upp men så länge magen sköter sig (avföring osv) så är det ingen jättebrådska. I värsta fall kan brock ge tarmvred och då krävs en OP.

För livmodern är det inte då den inte hunnit växa över blygdbenet ännu.

• Aricept

Bråck ska det så, inte bock.

• Anonym (checkit)

svullen äggledare pga. utomkvedskap? 
    bråck (hål i bukväggen, fett och tarmar kan trilla igenom, det kan bli svullet, om det blir för stort kan tarmarna vrida sig och det kan bli farligt) 

kolla upp det! för det är varken livmodern eller urinblåsan. 

• Aricept

Är det bråck på blodpulsådernm, ett sk aneurysm, så kan det vara farligt... Men vanliga navelbråck är inte speciellt farliga. Och de har inget med avföring att göra.

• Anonym (undrande)
    Anonym (oj.) skrev 2014-02-02 16:16:04 följande:
    Man får inte gravidmage den 1:a trimestern. Man kan få svullen mage men hos dig ser det inte ut som det heller. Jag skulle kolla upp det där imorgon! Det är ju en bula, som ligger snett till vänster dessutom. Vem vet vad det är? Men om du är gravid är det ju extra viktigt att kolla upp sig.
    Jag fick en sådan bula, som även den låg snett till vänster, förra graviditeten. dottern låg alltid på vänster sidan så jag hade så varje dag. Men den bulan såg jag inte en skymt av förrän minst efter vecka 10, då såg jag den kanske på morgonen.

När jag har kissat går bulan ner, känns fortfarande lite svagt, men ploppar upp igen när jag inte kissat på en stund. Därför jag hade i tankarna att de var livmodern eller urinblåsan, men låter ju inte troligt att livmodern syns redan! Isåfall är jag längre gången, men då hade jag ju inte testat negativt för några veckor sen.

Kanske får ringa imorgon..
  • Anonym (undrande)

Oj, nu ploppade de inlägg. Trodde inte det var någon fara alls att de syntes, men nu blev jag lite orolig.
    borde jag ringa mvc eller vårdcentralen?

• Aricept

Vårdcentralen är det du ska ringa.

Svar på tråden är det urinblåsan eller livmodern? - vecka 5.. bild finns.