• Um3

"Flyttar" tänder på sig i käken när man blir äldre?

Hej!

Jag är ny på FL, detta är mitt första inlägg. Jag kommer förmodligen inte att hinna vara aktiv i tråden så jag skall försöka beskriva min undran så utförligt som möjligt. Jag är mest ute efter svar på mina frågor, inte någon diskussion. 

Jag har sedan många år tillbaka en visdomstand som besvärar mig. Den växer snett och jag känner det som att den "pressar" ut de andra tänderna på den sidan. Jag har alltid haft en rak och fin tandrad men numera så är min högra sida av överkäken "förskjuten" med flera millimeter. 

Jag kan som exempel skriva att jag förut kunde hålla fast saker med tänderna (påsar, trådar när man syr mm) det kan jag inte längre. Jag både ser och känner att tänderna inte ligger i sitt naturliga, ursprungliga läge i käken (eller hur man skall beskriva de).

I alla fall...

Jag gick för något år sedan till min tandläkare på rutinkontroll (privat, om det kan ha någon betydelse för vad de är villiga att utföra). Jag nämnde att jag hade problem med mina visdomständer (det trycker och de sitter snett så jag biter mig i kinden mm, vilket de också gör, en växer nästan snett ut) men enligt henne så såg allt så bra ut. 

När jag sedan fick större problem med käken så gick jag dit igen för jag ville dra ut den visdomstand som jag upplevde var problemet. Jag kände med jämna mellanrum att det tryckte på den sidan och jag fick bl.a. huvudvärk.

Det första tandläkaren frågade var om någon hade slagit mig över käken. Det var det naturligtvis inte. Jag förklarade mitt problem och hur jag upplevde att min visdomstand tryckte ut de andra tänderna. Vad skulle det annars vara som fått käken att flytta på sig? Jag hade problem med att stänga munnen "rakt", det knäppte i käkleden och jag kunde (kan inte) öppna munnen ordentligt.

Enligt tandläkaren var det dock INTE min visdomstand som var (är) problemet. Tydligen så "flyttar" tänder på sig när man blir äldre. Hon rekommenderade en bettskena (vilket jag avböjde).

Nu undrar jag:

Är det NÅGON (tandläkare eller någon annan) som har hört eller vet att tänder har en tendens att "flytta" på sig i käken när man blir äldre? VARFÖR gör de det?

Skulle en bettskena ha kunnat "flytta" tillbaka tänderna?

Är det vanligt att tandläkare vägrar att dra ut en tand som en patient upplever att de har problem med?

Jag är väl mest fascinerad över att tänder skulle flytta på sig, för jag har aldrig stött på det påståendet förut. Och varför skulle de göra det, vad är det som sker i käken/munnen när man blir äldre?

Tack på förhand. 

• Svar på tråden "Flyttar" tänder på sig i käken när man blir äldre?
  • Emppo

Det är tyvärr sant. Har en tand som från början varit lite utåtstående, och nu med tiden (10 år ca) blivit ännu mer. Frågade min tandläkare varför tanden gått ut mer och då sa hon att tänderna flyttar på sig med åren. Och min tand kommer sakta bli mer utåtstående, så funderar på räls.

• isisisis

Ja,och därför kan de börja slita på andra tänder helt plötsligt.
    Så även om man håller en bra munhygien måste man gå till tandläkaren och lägga ut en massa pengar iaf!

• Um3
    Hej!

Vad roligt att få svar så snabbt!

Då vet jag att det är möjligt. Där ser man.

Tack för era svar! Jag blev jätteglad. Första tråden och allt!
  • Fontana

Jag fick i ganska unga år (under 30) ta bort alla mina visdomständer, just för att det var risk att de skulle tränga bort de riktiga tänderna. Det var min tandläkare som rekommenderade det, jag hade ingen aning själv.

Tycker att du ska ta upp det med din tandläkare igen, eller begära en "second opinion" från en annan tandläkare.

Svar på tråden "Flyttar" tänder på sig i käken när man blir äldre?