• Bianca1

hjälp att hjälpa min dotter

Jag har en dotter som fyller 6 år i höst. Sedan hon var 1 år har hon haft otaliga öroninflammationer. Jag känner att vi inte får någon hjälp från sjukvården alls och att de bara låtit min dotter plågas i alla dessa år trots att jag bett om en grundlig undersökning och att få sätta in rör! Men nej säger de bara. Men det är en helt annan fråga!

Detta har nu resulterat i en kraftig hörselnedsättning och min förr så glada och utåtriktade dotter är nu mycket osäker och inåtvänd! Hon har tappat sina kompisar pga all frånvaro från dagis och blir inte ens bjuden på några kalas längre då barnen i gruppen knappt vet vem hon är längre då hon ständigt är sjuk!

Hon börjar skolan till hösten och jag är rädd att hon inte kommer att våga gå dit och inte kommer att få några kompisar. Att hon kommer halka efter i arbetet pga all frånvaro är ju oxå ett problem.

Men framförallt har hon blivit väldigt blyg och sitter mest ensam framför datorn eller ser en film. Ibland slänger hon ett öga ut till lekplatsen där alla kompisar springer och leker. Nu ringer de inte på vår dörr längre och själv vill hon inte gå ut till dom.

Hon får hela tiden höra: "Hör du dåligt eller?!" Och det är ju just vad hon gör...

Hon har blivit mycket stressad över detta och nu utvecklat migrän...

Tips på hur vi kan hjälpa vår dotter? Finns det verkligen inget mer sjukvården kan göra? Hur bemöter jag dottern när hon frågar varför hon inte får gå i simskolan som alla de andra barnen? Snälla hon behöver hjälp då hon mår fruktansvärt psykiskt dåligt!

• Svar på tråden hjälp att hjälpa min dotter
  • Tisa83

Var i Sverige bor du? Vet en riktigt bra privat öron/näsa/hals mottagning i Sthlm.

• Bianca1
    Tisa83 skrev 2014-02-02 19:27:49 följande:

Var i Sverige bor du? Vet en riktigt bra privat öron/näsa/hals mottagning i Sthlm.

Småland, men jag är villig att åka till andra sidan jorden!
  • Tisa83

Förstår dig! Både min systerson och en av mina bästa vänners son har fått jättebra hjälp på Skärholmens ÖNH mottagning. Min systerson opererade in rör i öronen förra året och min syster och hennes man har verkligen bara pratat gott om det stället. Kan ju vara värt att ringa och höra med dem hur de tror din dotter kan få hjälp. Lycka till!

• Mymmlan

Min lillebror hade det sånär han var liten. Fick öroninflammation så fort HSB blev förkyld. Han fick rekommendationen att blåsa ballong. Såna där som fortfarande är lite hårda och svåra att blåsa upp. Det vidgar hörselgångarna. Han skulle blåsa så mycket han kunde så fort han fick känningar. Låter knäppt men det funkade på honom.

Idag äter han sinova i kombi med nässpray så fort han blir förkyld. Minns inte om barn får äta det men det funkar för honom.

Stackars barn! Hoppas ni hittar en lösning.

• Bianca1
    Mymmlan skrev 2014-02-02 19:51:55 följande:

Min lillebror hade det sånär han var liten. Fick öroninflammation så fort HSB blev förkyld. Han fick rekommendationen att blåsa ballong. Såna där som fortfarande är lite hårda och svåra att blåsa upp. Det vidgar hörselgångarna. Han skulle blåsa så mycket han kunde så fort han fick känningar. Låter knäppt men det funkade på honom.

Idag äter han sinova i kombi med nässpray så fort han blir förkyld. Minns inte om barn får äta det men det funkar för honom.

Stackars barn! Hoppas ni hittar en lösning.

Ja, ballong blåser hon. Finns ju speciella som man ska blåsa upp med näsan. Inget funkar... Jag provar absolut att ringa den mottagningen! Jag griper efter varje halmstrå just nu! För att inte tala om alla olika sorters penicillin hon får äta varje månad! Hon lär ju vara immun mot alla snart!
  • Mymmlan

Lycka till. Sök lite, det finns föräldragrupper för föräldrar till barn med nedsatt hörsel. Kan vara skönt att ventilera med någon som gått igenom eller upplever samma situation.

• jordgubbe0812

Kan inget just hörselskador men har du provat att prata med de andra barnens föräldrar och be dem berätta lite hemma om att din flicka hör dåligt och vad som är lämpligt att göra då (prata mot höger öra, tala högt, långsamt etc). Barn är ofta ganska anspassningsbara, bara man förklarar.

Jag förstår att hon att hon kanske bortprioriteras som bästis om hon nu är borta så mycket. Men kalas tycker jag man ska bjuda inkluderande. Om hon bjuder dagiskamrater på kalas bjuder de inte tillbaka då.

Sen funderar jag också på hur förskolan arbetar med de frånvarande barnen.  På mina barns förskola sätter de upp bild på de sjuka barnen på ett speciell tavla och är noga med att nämna på morgonens samling.

När de gäller skolan så försök att få till ett möte och ta upp dina bekymmer innan skolstart. Kanske kan ni få tips på några övningar som ni kan kika på redan under sommaren så att hon kan känna igen sig och känna sig duktig när hon börjar i en ny klass.

• Bianca1
    jordgubbe0812 skrev 2014-02-03 15:33:47 följande:

Kan inget just hörselskador men har du provat att prata med de andra barnens föräldrar och be dem berätta lite hemma om att din flicka hör dåligt och vad som är lämpligt att göra då (prata mot höger öra, tala högt, långsamt etc). Barn är ofta ganska anspassningsbara, bara man förklarar.

Jag förstår att hon att hon kanske bortprioriteras som bästis om hon nu är borta så mycket. Men kalas tycker jag man ska bjuda inkluderande. Om hon bjuder dagiskamrater på kalas bjuder de inte tillbaka då.

Sen funderar jag också på hur förskolan arbetar med de frånvarande barnen.  På mina barns förskola sätter de upp bild på de sjuka barnen på ett speciell tavla och är noga med att nämna på morgonens samling.

När de gäller skolan så försök att få till ett möte och ta upp dina bekymmer innan skolstart. Kanske kan ni få tips på några övningar som ni kan kika på redan under sommaren så att hon kan känna igen sig och känna sig duktig när hon börjar i en ny klass.

Ja bra tips tack! Jo vi bjuder på kalas och av de 10 barn som bjöds har två bjudit tillbaka trots att 6 st har haft kalas. Men givetvis hade hon öroninflammation vid båda tillfällena...

På dagis gör fröknarna inget... De brukar inte ens duka åt henne vid frukost längre utan plockar fram först när vi kommit och de andra redan börjat äta. Trots att jag på fredagen sagt att på måndag kommer hon
  • kakmonstret123
    Bianca1 skrev 2014-02-03 18:37:22 följande:
    Ja bra tips tack! Jo vi bjuder på kalas och av de 10 barn som bjöds har två bjudit tillbaka trots att 6 st har haft kalas. Men givetvis hade hon öroninflammation vid båda tillfällena...

På dagis gör fröknarna inget... De brukar inte ens duka åt henne vid frukost längre utan plockar fram först när vi kommit och de andra redan börjat äta. Trots att jag på fredagen sagt att på måndag kommer hon
    Det är en hård värld, tråkigt men sant. Tråkigt att vissa föräldrar inte prioriterar i tidig ålder då barnen är som mest formbara att lära ut tolerans och att vi alla är olika. Här har vi säkerligen en jätterolig liten tjej att leka med men istället blir hon automatiskt exkluderad enbart för att hon är avvikande och hör dåligt. Spelar knappast roll, eller hur? Ungar skriker ju för det mesta ändå! :) Hoppas det löser sig med hennes öroninflammation och att hon accepteras så snabbt som möjligt. 6-åringar ska inte behöva må psykiskt dåligt, blir så ledsen när jag hör sånt här...
  • Bianca1
    kakmonstret123 skrev 2014-02-03 18:49:47 följande:
    Det är en hård värld, tråkigt men sant. Tråkigt att vissa föräldrar inte prioriterar i tidig ålder då barnen är som mest formbara att lära ut tolerans och att vi alla är olika. Här har vi säkerligen en jätterolig liten tjej att leka med men istället blir hon automatiskt exkluderad enbart för att hon är avvikande och hör dåligt. Spelar knappast roll, eller hur? Ungar skriker ju för det mesta ändå! :) Hoppas det löser sig med hennes öroninflammation och att hon accepteras så snabbt som möjligt. 6-åringar ska inte behöva må psykiskt dåligt, blir så ledsen när jag hör sånt här...
    Ja hon har lixom tappat livsgnistan vi 5,5 års ålder. Hon har EN kompis som väntar på henne och blir lika glad varje gång hon kommer till dagis och det är en nyinflyttad flicka som ännu inte kan svenska! De leker otroligt bra fast de inte förstår varann och använder sig av kropps-språket. Hon är här hemma hos oss ibland och leker och jag hör hur min dotter lär henne svenska ord. Är så mysigt att se dom! Dock är hon ett år yngre så hon får ju tyvärr inte med sig henne när skolan börjar...:(
  • Bianca1

Hej, vill bara uppdatera lite... Dotter är nu opererad sen två månader och har ännu inte (peppar peppar) haft någon mer öroninflammation! Hon hör aningens bättre och börjar bli mer framåt. Dock har det inte bättrat sig på kompis-fronten då hon fortfarande känner sig som innan och istället börjat bli otrevlig och fräser åt alla. Lite som att ge igen fast det ju absolut inte hjälper utan tvärtom!

Men nu börjar nästa problem! Lillebror 5 månader har nu sin tredje öroninflammation och äter återigen penicillin! Detta slog undan benen på mig och nu mår även JAG psykiskt dålig över att denna cirkus ska börja igen! Jag blir återigen inte tagen på allvar! Läkarna viftar bort det och säger: det växer bort, behöver inte bli likadant, det är så vanligt mm mm!

Men jag är rädd! Hos sonen kommer det ju inte bara att drabba hörseln utan även talet! Hur osäker kommer inte han att bli då?!

Svar på tråden hjälp att hjälpa min dotter