• hösttussilago

imse vimse blöjbyxor i ull?

Vi har tänkt börja använda tygblöjor och har kommit fram till att vi vill testa Imse vimses ullbyxor med formsydda frotte´blöjor.
    Någon som har erfarenhet av dessa? Det är ju ganska mkt pengar man lägger ut (även om vi bara testar en ullbyxa och 4 blöjor så går det nästan på en tusenlapp!) - så man vill ju gärna att det funkar!!

• Svar på tråden imse vimse blöjbyxor i ull?
  • Bobelin

Jättebra om man bara tänker på att ullbyxan kommer att kännas ganska fuktig innan den är inkissad och ullkurad. Vet inte hur den funkar med formsydda, hade vikblöjor fram till 6 mån. Det var viktigt med rätt storlek då för att inte få läckage vid benen.

• hösttussilago
    Bobelin skrev 2014-02-02 20:11:20 följande:
    Jättebra om man bara tänker på att ullbyxan kommer att kännas ganska fuktig innan den är inkissad och ullkurad. Vet inte hur den funkar med formsydda, hade vikblöjor fram till 6 mån. Det var viktigt med rätt storlek då för att inte få läckage vid benen.
    Tack för svar!!
    Då borde det vara minst lika bra att köpa begagnade ullbyxor?

Hur funkar vikblöjor för äldre barn (6 månader till 2 år) tror du?
    Är inte formsydda bättre för dem när de börjar att gå?
    Eller vad hade du efter 6 månader??

Det bästa är ju såklart att testa sig fram. Men vår ekonomi är inte den bästa... :)
    Dessutom flyttar vi utomlands, så det gäller att vi har med oss "rätt" blöjor dit!! Går liksom inte att åka hem och byta!

• JohBo

Jag gillar formsydda, aldrig riktigt lärt mig vikblöjor... Om du vill ha naturmaterial så kan jag annars rekommendera alvehamns bambublöja (www.babyrino.se/formsydd-bambu-dag/350-0) Den är dock ganska tunn, men mjuk och smidig. Favoritblöjan här hemma, när vi är hemifrån har vi något som klarar av lite längre stunder.

Imse Vimses formsydda brukar man kunna köpa styckvis också, lite dyrare, men kanske bättre för att testa passformen innan ni köper flera?

De blöjor som du inte gillar kan du alltid sälja på tradera eller blocket sen. Imse vimse tex brukar vara lättsålda.

Ullbyxorna kan du absolut köpa begagnat! Fråga så att de är tvättade enligt tvättråden bara.

Lycka till!

• Bobelin

Man kan absolut köpa både ullbyxor och vikblöjor begagnade!

Jag bytte till pocketblöjor vid 6 mån bara för att jag ville testa på sista bebben (sladdis). Annars har ullbyxor och vikblöjor funkat alldeles utmärkt för de fyra stora barnen fram tills de var torra.

Vill du prova pocket eller formsydda i bambu finns det till bra pris på Littlelambnappies.uk

• Bobelin

.com skulle det vara. Är en engelsk sida men de levererar till sverige.

• hösttussilago
    JohBo skrev 2014-02-03 18:26:18 följande:
    Jag gillar formsydda, aldrig riktigt lärt mig vikblöjor... Om du vill ha naturmaterial så kan jag annars rekommendera alvehamns bambublöja (www.babyrino.se/formsydd-bambu-dag/350-0) Den är dock ganska tunn, men mjuk och smidig. Favoritblöjan här hemma, när vi är hemifrån har vi något som klarar av lite längre stunder.

Imse Vimses formsydda brukar man kunna köpa styckvis också, lite dyrare, men kanske bättre för att testa passformen innan ni köper flera?

De blöjor som du inte gillar kan du alltid sälja på tradera eller blocket sen. Imse vimse tex brukar vara lättsålda.

Ullbyxorna kan du absolut köpa begagnat! Fråga så att de är tvättade enligt tvättråden bara.

Lycka till!
    Tusen tack!
Svar på tråden imse vimse blöjbyxor i ull?