• formulen

Finnar

Har haft problem med finnar sen 14-15 års åldern. Pratade med min familje läkare och fick tid hus hudläkaren. Fick någon form av antibiotika recept, 3 månaders kur. Jag har försökt sköta det så bra jag kan men det har inte hjälpt. Bestämde mig för några dagar sen att sluta med kuren. Nu några dagar efter har jag fått mer finnar:( Läst på forum att d vitamin skulle hjälpa, har också hört att zink hjälper i längden. Jag undrar om ni har erfarenhet, något ni kan rekommendera mig? Finns det någon form av kosttilskott som kan hjälpa? 

• Svar på tråden Finnar
  • Dixie

Jag har länge haft problem med finnar, för många år sedan fick jag Ruaccotan utskrivet och det hjälpte, vet dock inte om det finns längre?? Jag märker stor skillnad på vilket smink jag använder, numera använder jag bara Exuviance produkter, dyrt men min hud mår mycket bättre!

• Maroschka

Jag har/hade absolut inte av det värsta slaget eller hur man ska säga men alldelens för stora problem för att vara snart 30. Alltid haft finnar och det blev nästan värre ju äldre jag blev.

Tillslut gick jag till läkare som skrev ut en kräm, DUAC, och den gjorde underverk på typ bara en vecka.

• örebroaren

Jag fick Tetralysal(tror jag det heter, inte säker på stavningen) som yngre. Jag tyckte att de hjälpte helt okej iaf!

Har haft Duac också, den var okej men jag blev alldeles för torr av den. Det var segt att man behövde förvara den i kylen också.

• Detoxtjejen
    örebroaren skrev 2014-02-02 23:26:29 följande:
    Jag fick Tetralysal(tror jag det heter, inte säker på stavningen) som yngre. Jag tyckte att de hjälpte helt okej iaf!

Har haft Duac också, den var okej men jag blev alldeles för torr av den. Det var segt att man behövde förvara den i kylen också.

Pga antibiotikaresistens förskrivs nästan ingen tetralysal.

Mitt tips är att skippa sminket så mycket det går. Det har hjälpt mig som har haft mycket acne från 18 till 25 år. Jag använder askungekräm som dagcreme: Beauty flash balm från Clarins. På natten använder jag bara mandelolja.
  • örebroaren
    Detoxtjejen skrev 2014-02-02 23:44:53 följande:

Pga antibiotikaresistens förskrivs nästan ingen tetralysal.

Mitt tips är att skippa sminket så mycket det går. Det har hjälpt mig som har haft mycket acne från 18 till 25 år. Jag använder askungekräm som dagcreme: Beauty flash balm från Clarins. På natten använder jag bara mandelolja.
    Det gör inte det? Hmm jag har fått det flera gånger. Trodde det var "vanligt".
  • Detoxtjejen
    örebroaren skrev 2014-02-02 23:52:41 följande:
    Det gör inte det? Hmm jag har fått det flera gånger. Trodde det var "vanligt".

Jag hade det 2007, när hade du? Sedan dess har massor hänt på antibiotikafronten, eftersom resistensproblematiken ökar dramatiskt. För min egen skull, skulle jag inte äta det igen pga detta.
  • örebroaren
    Detoxtjejen skrev 2014-02-02 23:56:44 följande:

Jag hade det 2007, när hade du? Sedan dess har massor hänt på antibiotikafronten, eftersom resistensproblematiken ökar dramatiskt. För min egen skull, skulle jag inte äta det igen pga detta.
    Senast var 2011. Nej jag blir inte heller sugen på att äta det igen nu... Tyckte dock att de gav effekt tråkigt nog... Min bror åt dem senast 2013. Hoppas att han har slutat nu...
  • Flisan79

Jag åt tetralysal i höstas. Hjälpte riktigt bra och ska snart börja igen.

Fick det utskrivet på ersta hudklinik så tvivlar på att det är så ovanligt "numera".

• Detoxtjejen
    Flisan79 skrev 2014-02-03 00:38:00 följande:
    Jag åt tetralysal i höstas. Hjälpte riktigt bra och ska snart börja igen.

Fick det utskrivet på ersta hudklinik så tvivlar på att det är så ovanligt "numera".

Men då var det ju av en hudklinik och inte det första du fick testa kanske?

Jag hade god effekt jag med, men vill för egen del inte bidra till ökad antibiotikaresistens för mig själv och andra. Tycker att det är viktigt att man ska ha effekt av antibiotika vid t ex masteiter, sepsis och lunginflammation istället för slentrianmässig användning där annat finns att tillgå, såsom acne.
  • Maroschka
    Detoxtjejen skrev 2014-02-03 01:47:20 följande:

Men då var det ju av en hudklinik och inte det första du fick testa kanske?

Jag hade god effekt jag med, men vill för egen del inte bidra till ökad antibiotikaresistens för mig själv och andra. Tycker att det är viktigt att man ska ha effekt av antibiotika vid t ex masteiter, sepsis och lunginflammation istället för slentrianmässig användning där annat finns att tillgå, såsom acne.
    Fast jag fick ickså Tetralysal utskrivet i samband med att jag fick Duac och det var på min VC. Fick Duac för att jag inte fick använda tetralysal på sommaren och sen blev jag gravid så jag hann aldrig börja äta det.
  • Detoxtjejen
    Maroschka skrev 2014-02-03 07:28:17 följande:
    Fast jag fick ickså Tetralysal utskrivet i samband med att jag fick Duac och det var på min VC. Fick Duac för att jag inte fick använda tetralysal på sommaren och sen blev jag gravid så jag hann aldrig börja äta det.

Det går emot riktlinjerna för mer restriktivt antibiotikabruk. Beror lite grad av acne, men i svåra fall ska man ju remitteras.
  • Estee

Erfarenheten är att läkare är glada att skriva ut medicin  - och de vägrar att samarbeta med hudterapeuter. Utan att fråga vilka rutiner patienten har när det gäller hudvård - och det är ju grunden.
    Medicinering - talgkörtlarna blockeras, huden blir torr, acnen försvinner.
    Följder på lång sikt? Biverkningar? Hälsan överhuvudtaget?
    Roaccutane:

En antibiotikakur ok, om man har inflammerad acne (bölder) och inget annat hjälper.
    Det finns flera faktorer man ska ta hänsyn till och vill man ha resultat får man räkna med att det kommer att ta tid och krävas insatser. Ha tålamod! Det kommer att löna sig.
    1. Vad kan ligga bakom utslagen? - hormonell rubbning p.g.a. preventivmedel, stress, sjukdom?
    2. Vilka rutiner har du? Hur tar du hand om din hud? Produkter?
    3. Hur mår din kropp? Hur är det med din livsstil och kost? t.ex. alkohol är väldigt nedbrytande ( vissa får
    jättedålig hud efter en fest - ju äldre man blir desto sämre återhämtningsförmåga). Zink, vitamin-C, essentiella fettsyror hjälper!
    För att förstå acne bättre kan jag rekommendera denna läsvärda artikel:
    blogg.friskovacker.se/
    Lycka till!

• rosamonstermedkepsochslipsen

Använd basiron! de är skitbra, finns både i "svag" och "stark".  Jag har den svaga, smörj morgon-kväll-morgon-kväll sen är finnarna i princip helt borta  

Svar på tråden Finnar