• Anonym (T)

Galet trött på eksem

Jag har nämnt förut på familjeliv att jag har ett eksem på bröstet. Kollat upp det flera gånger då jag varit orolig för det. Massor har försvunnit med just det sista vill inte försvinna. Eksem kan hålla i länge har jag hört men jag är så less på att fortsätta oroa mig / smörja mig osv. Någon som har tips mot eksem ?

• Svar på tråden Galet trött på eksem
  • Anonym (Svamp)

Kolla upp om det är hudsvamp.

• Anonym (T)

Borde de inte sett det när jag kollat upp det innan ?

• Anonym (Bella)

Vad är det du smörjer med?

• Anonym (T)

Hydrokortison och med helosan

• LillfisenE

Har det kommut nu bara sådär? helosan.. borde finnas en bättre mjukgörande kräm eller salva att snörja med. Ta en superfet i inför natten som inte går in direkt.
    Jag har smort i 25 år. Kommer få göra det livet ut också.

• Anonym (T)

Får kolla upp andra krämer. Ja det kom nästan bara sådär. Jag märkte väl att det var något på bröstet men stressen och ångesten jag hade under en period så brydde jag mig inte försen det blivit aningen större. Men det mesta är borta utan bara det sista som går så drygt.

Men har du eksem vid bröstet också ?

• taquine

Det bästa är väl att du kommer iväg till en hudläkare så du får veta vad för sorts eksem du har, kan kanske behöva starkare salvor med kortison i? Lycka till

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Anonym (T)

Kan man boka tid där utan remiss?

• Anonym (Bella)

Det du kan göra är att fråga din läkare om antingen Lococid eller Betnovat. Jag tror att båda är receptbelagda, Betnovat är det i alla fall. Jag har haft ett elände med mina händer i flera år och smörjt med olika preparat utan resultat, och där blev Betnovat min räddning. Mina händer har verkligen sett förskräckliga ut och jag var till och med tvungen att sluta på mitt dåvarande jobb (köksjobb) för att händerna höll på att ta kål på mig.

Betnovat är väldigt starkt och har gjort att mina eksem mer eller mindre försvunnit helt. Smörjer jag med mjukgörande (miniderm i mitt fall) efter kontakt med vatten klarar jag mig efter att ha följt behandlingsråden från min läkare är jag i stort sett fri från dem. Försiktighet gäller dock oavsett.. Håller jag på med vatten mycket en dag eller är ute utan vantar på vintern så smyger de tillbaka.

Så, ta kontakt med läkaren och fråga om Betnovat/Lococid och hur hon/han föreslår att du ska behandla dina eksem. Alternativt om eksemen sitter illa till eller om du ammar/är gravid kan få en remiss till en hudläkare.

Håller tummarna för att du hittar en lösning.
  • Anonym (Nattljus)

Nattljusolja (äta + smörja)

Linfröolja (äta)

Gullriste (dricka)

Äta nyttigt

Dessa saker har hjälpt mig i mina värsta utbrott. Gärna allt på en gång så får kroppen en ordentlig omgång.

• Anonym (T)

Grejen är mest i grund och botten att jag blev så rädd för eksemet och trodde att det var bröstcancer, jag blev så rädd att jag inte vågade ta på bröstet och blev nästan äcklad av mitt eget bröst. Nu vill jag inte ens att sambon ska röra det för det känns fel. Så jag vill bara få bort det så jag vågar röra där igen. Men ni som har/haft eksem så är det så att eksemet kan hålla i länge? Jag har aldrig haft det förr så noll koll

• Anonym (Nattljus)
    Anonym (T) skrev 2014-02-02 22:25:47 följande:

Grejen är mest i grund och botten att jag blev så rädd för eksemet och trodde att det var bröstcancer, jag blev så rädd att jag inte vågade ta på bröstet och blev nästan äcklad av mitt eget bröst. Nu vill jag inte ens att sambon ska röra det för det känns fel. Så jag vill bara få bort det så jag vågar röra där igen. Men ni som har/haft eksem så är det så att eksemet kan hålla i länge? Jag har aldrig haft det förr så noll koll

Vist kan det hålla i sig länge. Ibland har jag haft på händerna i år. Det beror delvis på att det bildas svamp när man kliar. Därför är det viktigt att inte klia och smörj smörj smörj tills allt är borta. Man ska vara noga med att trappa med behandlingen och inte sluta tvärt. Har du någon receptbelagd salva i dagsläget?

Jag har gjort mycket naturliga saker så som olika oljor. Men annars tycker jag locoid är en bra receptbelagd. Den är mjukgörande såväl som irritationsdämpande.

Jag har lidit av eksem hela livet men börjar bli kvitt det nu, äntligen.
  • Anonym (Bella)

Ska lägga till att mitt svar beror ju lite på hur eksemen ser ut.

Vart på bröstet/n sitter eksemen? Hur länge har du haft dem?

• Anonym (T)

Tack för alla era tips. Det sitter på en liten del av vårtgården.

• Anonym (T)

Och jag har haft det någon månad . Ibland syns de knappt och ibland syns de mer

• SpanskaFlugan

Ett tips när det kliar som värst, lägg ett paket frusna grönsaker på området (med något mellan så klart) eller spola varmt vatten och sen smörja med fet kräm. Framförallt varmvattnet var min räddning när det kliade som värst. Men man måste smörja efter så klart, annars torkar man bara ut mer.

• taquine
    Anonym (T) skrev 2014-02-02 22:36:00 följande:
    Och jag har haft det någon månad . Ibland syns de knappt och ibland syns de mer
    Boka tid på din VC och om dom anser kan de skicka dig vidare eller kan man ju gå privat och då behöver du ingen remisss
    Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Anonym (T)

Ska kolla på vc ännu en gång annars får jag leta upp någon privat.

Men jag tänkte på detta när man duschar/ tränar. Är det dumt att duscha för länge i varmt? Och är det dumt att träna när man blir svettig där så det förvärrar?

• Ripper500

Sluta med helosan, använd typ propyless. Den är för känslig hy och motverkar svamp.
    Därefter bör du få utskrivet elocon salva. Receptfri hydro är för svag.

Svar på tråden Galet trött på eksem