• Anonym (mamma)

sgi?

Hej!

Jag har en fråga angående mitt sgi. Ska försöka förklara min situation så det blir begripligt.

Idag är jag hemma med min son som blir 1 år i maj. Jag vet att när han fyller 1 år måste jag ta ut 5 dagar/vecka för att inte sänka/förlora min sgi. From 1 juni ska min man ta över och vara föräldraledig med yngsta sonen. Jag tänkte under sommaren vara föräldraledig med vår äldre son som är 4 år. De två första veckorna i juni då min man är föräldraledig med lillkillen så går min äldre son på dagis mån-tor. Detta innebär att jag under de två veckorna bara kommer kunna ta ut 3 föräldradagar/vecka på min äldre son (fre, lör, sön) Min man kommer ta ut 7 dagar/vecka på den yngre sonen.  Efter dessa två veckor kommer jag ta ut 5 dagar/vecka på den äldre sonen.

Kommer dessa två veckor då jag bara tar ut 3 dagar/vecka påverka min sgi, kommer den sänkas pga det?

Lite rörigt men hoppas ni förstår min fråga.

Tack!

• Svar på tråden sgi?
  • Försäkringskassan

Hej! 

För att få fortsatt skydd för din SGI när barnet har fyllt ett år behöver du ta föräldrapenning
    5 dagar i veckan om du är helt ledig. 

Det innebär att din SGI inte är skyddad om du tar ut 3 dagar/vecka i en period  och är hemma på heltid.

Men om du vill skydda SGI så är ett tips att du kan ta ut en hel dag med lägstanivåbeloppet
    om han är är på förskolan högst 7 timmar  per dag.

Hälsningar 
    Vera, handläggare

• Anonym (mamma)

Tack för svar. Har jag förstått det rätt om vi gör följande då:

Barn på förskola 7 timmar/dag mån-tor

Jag tar ut sjukpenningsgrundade dagar fredag, lördag och söndag när sonen är ledig.
    Måndag-torsdag när han är på förskolan kan jag alltså ta ut 4 st lägstanivådagar.

På så sätt tar jag ut 7 dagar/vecka (3 sgi och 4 ln)och skyddar min sgi?

Svar på tråden sgi?