• TeriChan

Utredning för vuxen?

Hur går man tillväga om man vill göra en utredning som vuxen på t.ex ADD/ADHD och/eller bipolär sjukdom?

• Svar på tråden Utredning för vuxen?
  • Mia118

Kontakta läkare på vårdcentral som sen får remittera vidare till vuxenpsyk för utredning.

• TeriChan
    Mia118 skrev 2014-02-02 23:36:24 följande:
    Kontakta läkare på vårdcentral som sen får remittera vidare till vuxenpsyk för utredning.
    Ok! Tack! Vet du om det tar lång tid att få en diagnos?
  • cirkusmusen
    TeriChan skrev 2014-02-02 23:44:38 följande:
    Ok! Tack! Vet du om det tar lång tid att få en diagnos?
    Det beror på vilken kommun och från fall till fall. Min syster fick sin diagnos direkt medan det nu har gått några månader för mig och ännu ingen diagnos. Detta beror på hur långa väntetiderna är i din kommun samt hur många besök (hur stor utredning) du behöver göra. 

Väntetiderna i min kommun är att det får gå max en månad mellan varje besök. Men har hört att hos vissa kan det ta upp till ett år innan man får börja sin utredning ens.
  • Mia118

För mig tog det tre månader ca från vårdcentral till diagnos.

• TeriChan
    cirkusmusen skrev 2014-02-03 21:52:36 följande:
    Det beror på vilken kommun och från fall till fall. Min syster fick sin diagnos direkt medan det nu har gått några månader för mig och ännu ingen diagnos. Detta beror på hur långa väntetiderna är i din kommun samt hur många besök (hur stor utredning) du behöver göra. 

Väntetiderna i min kommun är att det får gå max en månad mellan varje besök. Men har hört att hos vissa kan det ta upp till ett år innan man får börja sin utredning ens.
    Men åh, de är sega här så det kommer säkert ta tid då... men några månader är ändå bättre än några år som jag trodde från början!
    Mia118 skrev 2014-02-03 23:51:14 följande:
    För mig tog det tre månader ca från vårdcentral till diagnos.
    Skönt! Hoppas det går lika fort för mig! Ska bara våga lyfta luren och boka tid... Lite läskigt... :(
  • Mia118

Bara att ringa ;) Så skönt när det är gjort. Lycka till!

• Thotis90

Jag kontaktade vårdcentralen som, efter att ha träffat mig, hänvisade mig till samtalsmottagningen. Jag står nu i kö för att få komma dit.

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • TeriChan
    Mia118 skrev 2014-02-06 11:42:04 följande:
    Bara att ringa ;) Så skönt när det är gjort. Lycka till!

Tack! Solig

Thotis90 skrev 2014-02-06 11:45:52 följande:
    Jag kontaktade vårdcentralen som, efter att ha träffat mig, hänvisade mig till samtalsmottagningen. Jag står nu i kö för att få komma dit.

Hur länge har du stått i kö?

• Thotis90
    TeriChan skrev 2014-02-10 12:19:12 följande:

Hur länge har du stått i kö?

Några veckor, tror jag. Upp till 3 månader kunde jag få vänta.
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • TeriChan
    Thotis90 skrev 2014-02-10 14:14:30 följande:
    Några veckor, tror jag. Upp till 3 månader kunde jag få vänta.
    Ja, OK! Det är ju rätt så acceptabelt i alla fall! :) Orkar inte vänta över ett år och så...
  • Mia118
    Rainbowdash skrev 2014-02-19 01:02:33 följande:
    Vart blir man remitterad och hur går utredningen till?

Jag fick remiss från vårdcentralen till vuxen-psyk som gjorde utredningen. 

Själva utredningen gjordes genom frågor om mig, några olika tester (massor av frågor, problemlösning m.m.) och intervju av närstående. I mitt fall min pappa. 

• Rainbowdash
    Mia118 skrev 2014-02-19 23:27:51 följande:

Själva utredningen gjordes genom frågor om mig, några olika tester (massor av frågor, problemlösning m.m.) och intervju av närstående. I mitt fall min pappa. 

måste just ens föräldrar bli intervjuade, kan det vara ens sambo istället?
  • Aniiee
    Rainbowdash skrev 2014-02-20 21:36:31 följande:
    måste just ens föräldrar bli intervjuade, kan det vara ens sambo istället?
    Måste vara någon som kände dig som liten.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • TeriChan
    Mia118 skrev 2014-02-19 23:27:51 följande:

Oj, förälder... Min pappa pratar jag aldrig med knappt och min mamma tror inte jag har något (Klart man som förälder inte vill att ens barn ska vara "onormala"...??) Dessutom vet ju inte mamma hur jag är när jag är ensam eller med andra! :S Jag har inte bott hemma sedan jag var 15.....

Jag har i alla fall bokat en tid nu! Nästa vecka ska jag dit! Skrattande Jag var så nervös att kroppen vibrerade av hjärtslagen... Men jag gjorde det!
Svar på tråden Utredning för vuxen?