• CellenEllen

Vi äter bara fiskpinnar!

sönderstressad ensamstående söker tips! Vi äter bara halvfabrikat. Jag har verkligen ingen tid över och allt kretsar kring mat pga olika anledningar Jag behöver verkligen tips på mat som inte är för krångligt och helst ej halv/helfabrikat. Snälla hjälp... Trycka gärna in ett litet recept på er favoorit som ni även tror 3 åring igllar. Tack på förhand. Har inte heller lyckats få i sonen grönsaker :(

Delar med mig av
    stek kyckling , hacka paprika häll över vispgrädde och kokkoman soya koka upp och servera med valfritt tilbehör

• Svar på tråden Vi äter bara fiskpinnar!
  • MissOrange

En rätt som är snabb och som min 3-åring tycker om: finhacka 1-2 röda paprikor, smält smör i stekpannan och ner med paprikan. Krydda med lite curry och stek paprikan tills den blir mjuk. Ner med ca 3 dl matlagningsgrädde. Värm upp, ner med en halv fiskbuljongtärning. Sänk värmen. Lägg ner räkor. Jag brukar köpa en liten burk räkor i lake när jag har stressigt så slipper jag skala. Severa med ris och lite sallad.

• spökplumpen

Just fiskpinnar går supersnabbt att göra själv. Lägg in ett fryst fiskblock i kylskåpet på morgonen, ta fram på kvällen och skär i lagom stora bitar. Doppa i kokosolja och vänd i pofiber. Gott och nyttigt. Jag brukar blanda salt, svartpeppar och lite gurkmeja i pofibern. Det hela går fortare än potatiskoket. Även färsbiffar går supersnabbt att göra på samma tid det tar för potatisens tt bli klar. Sist gjorde jag enligt ett nytt recept, 400 g färs och 100 g färskost. Det blev väldigt saftiga biffar. Och något som förvånade mig stort var att både 2- och 4-åringen åt rödbetsrakor med oerhört god aptit. Jag rev ner lite potatis, rödbetor, lök och blandade med lite vatten och pofiber. Stekte dem längre än rårakor men samma koncept. Tomatsoppa med risnudlar (eller pasta om man tål det) är ju en annan snabblagad klassiker. Själv föredrar jag att göra den med krossade tomater, tycker det ger mer smak än med passerade tomater. Arla har ett jättegott recept, ska se om jag hittar det. Köttbullar försöker jag alltid ha i frysen som nödmat. Jag gör köttbullar på ca 1600 g kött just för att ha i frysen. Rullar bollar och lägger sen ner dem i en gryta med sjudande buljong (i mitt fall innebär det att stoppa ner kryddor och grönsaker som barnen tål, men man kan även använda sig av buljongtärning) och sen kommer de upp till ytan när de är färdiga. Bara att sleva upp med en hålslev, när de har svalnat lägger jag dem i påsar och fryser in. Man kan även äta dem som de är eller stoppa dem i en god tomatsås. När jag tar framd em från frysen stekar jag på dem lite i svag värme för att de ska bli varma och få fin färg.

• Mrs Vader

Jag brukar försöka laga storkok när jag har tid och frysa in i portioner. Man kan frysa ris och makaroner också (inte jasminris av nån anledning). Sås kan man fördela upp i små burkar och plastpåsar. Bara att ta en sås, en ris och en färdig kycklingfilé eller vad man nu vill ha och värma i micron. Perfekt för min sambo, som inte kan laga mat, att ge ungarna när jag jobbar. Sen tycker jag att nästan all mat går snabbt att laga, förutom långkok =)

Lax och kyckling går ju snabbt i ugnen med valfri krydda eller nån sås, så kokar man ris eller potatis under tiden det står i ugnen.
    Jag brukar ha dukat, lagat mat och plockat undan (efter matlagningen) på allt mellan 20-45 minuter.

• Frida i det fria

Alla mina barn älskar fiskbullar. Det är ju helfabrikat eller vad man ska säga men det är ingen "skit" i. Inte i Abbas i alla fall.

Kycklingfilé med pasta och creme fraiche. Fast det äter inte mina äldre barn men han som är tre gillar sås.

• Modesta

Mitt bästa tips (som iaf min ettåring älskar)

Kycklingfilé
    Krossade tomater
    Örtkryddor (tex timjan)
    Mozzarella - eller annan ost

Lägg filéerna i en ugnssäker form, häll på krossade tomater och kryddor, skiva mozzarella och lägg över. In i ugnen tills kycklingen är helt tillagad (ca 20 min). Servera med tagliatelle som du kokar medan kycklingen är i ugnen!

• isolande

Ta kycklingbröstfileer, skär en mozarella och stoppa en bit i varje file. Rulla runt en baconskiva. Stoppa i ugnsform. Blanda 2 dl creme fraishe, 1 dl vatten och 2 msk soja. Häll över kycklingen. In i ugnen på 200 grader i 30 min ca.

servera med ris.

Så himla enkelt och så gott. Servera en sallad till.

Eller: Hel kyckling, krydda på en massa grillkrydda. In i ugn 1,5 timme på 175 grader. (jag brukar sätta in kycklingen, hämta på dagis och vara ute en stund, sen gå hem när maten är klar. Smidigt som tusan!)

ris och sallad till

• isolande

Har du provat att ge bönor och kikärtor ist för grönsaker? Barn brukar vara förvånansvärt förtjusta i det tycker jag! Vi brukar bara öppna en burk/tetra och skölja av så äter hon direkt sen. Bra till allt Glad

• CellenEllen

Men wow vilka fina tips! tack för ni tog er tid och skrev! kram till er alla . Blir så glad

• figuerine

Jag vill tipsa om en rätt som min 3-åring älskar och som går snabbt att laga. Dillstuvad tonfisk med ris och gröna ärtor;) Smält smör i en kastrull och pudra över några matskedar mjöl, späd med mjölk till önskad mängd och konstisens. Sen i med två burkar tonfisk, fryst dill och fryst gräslök samt krydda med tex citronpeppar. Servera med jasminris och ärtor:) Snabbt och enkelt!

• Lady Paraplyh

Köp laxfilér och servera med potatismos (pulver om det känns lättare) och en klick smör. Det är nyttigare än fiskpinnar. Så kokar du ärtor till. Försök att börja intruducera grönsaker.

• Sticka
    isolande skrev 2014-02-03 13:33:01 följande:
    Eller: Hel kyckling, krydda på en massa grillkrydda. In i ugn 1,5 timme på 175 grader. (jag brukar sätta in kycklingen, hämta på dagis och vara ute en stund, sen gå hem när maten är klar. Smidigt som tusan!)

ris och sallad till
    Påminner om när jag var liten och min mor var dagmamma. Då la hon en hel kyckling i en lergryta, kryddade och satte i kall ugn, vred på ugnen och sen gick vi till lekparken. Vi kallade det för "lekparkskyckling", helt enkelt. När vi kom hem, hungriga och med rosiga kinder, luktade det gott i hela huset och det var bara att koka ris medan vi klädde av oss, tvättade av oss och dukade.

Minns att vi barn inte riktigt visste/förstod att det var mamma som satte in kycklingen innan vi gick, så det var alltid så spännande att äta denna kyckling och fundera på vem som hade smugit sig in hos oss och gjort mat. Vem vart hon och var tog hon vägen? vi smög runt huset innan vi gick in i hopp om att se henne. Mer hemlig är jultomten ju! 
  • annzah

En himla praktisk - och god grej - är "familjebiff". 

Gör iordning köttfärs med riven lök, salt och vitpeppar och eventuellt annat, t.ex lite fond eller soja eller så. Smält smör i en stekpanna, tryck ut färsen och stek. När den ska vändas kan du dela upp den i trekanter och vända en i taget. Vill man lyxa till det lite slår man på grädde och låter det koka ihop till en god brunsås och låt biffarna puttra lite - eller så kan man hälla på krossade tomater eller tomatjuice och puttra ihop. 

Gott till både pasta och potatis. Och du kan med fördel gömma rivna grönsaker i färsen ;) 

• CellenEllen

vad underbara ni är ska dela med mig ett lasagne tips ., stek köttfärs som vanligt men ist för bachamel sås så blanda i en kelda sås " 4ostar" direkt i den färdiga köttfärsen och så et tpkt tomatkross  och så in med ungnen med ost på

• Fjärilslarv

fiskpinnar är ju helfabrikat inte halvfabrikat.
    halvfabrikat är ju jättesvårt att komma ifrån, om man inte kan göra egen ost, grädde, pasta, smör, jäst, yoghurt osv.

• michimichi

Stek valfri mängd köttfärs och krydda med salt, peppar och gul curry. Koka valfri mängd ris. Blanda ihop en sås på grädde (eller matlagsningsgrädde) med chilisås och krydda med gul curry även där. Lägg sedan köttfärsen längst ner i en form, sen riset ovanpå som ett andra lager och sedan på med såsen. In i ugnen tills det göttat ihop sig, så typ 10-15 min =) snabbt och man kan göra riktigt mkt på en gång så att man har! Det är sjukt gott att ha mango chutney till dessutom. 

• Aniiee
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 17:56:49 följande:
    fiskpinnar är ju helfabrikat inte halvfabrikat.
    halvfabrikat är ju jättesvårt att komma ifrån, om man inte kan göra egen ost, grädde, pasta, smör, jäst, yoghurt osv.
    Allt du räknade upp är också helfabrikat =P utom möjligen grädde....

TS! Gör mycket "stora" saker. Ta en vecka och gör lasagne, grytor, soppor, gratänger osc, och fyll frysen, gärna i portionslådor. Gör det en vecka så har du mat för en månad. Det finns en rörelse i USA som är "once a month cooking" där man ägnar två dagar i månaden åt att laga mat och fryser in. Inte optimalt, men bra om man har ont om tid. Kolla in det. Där ka du säkert få en dels tips.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Vi äter bara fiskpinnar!