• Anonym (aaaj)

Inflammation i tandköttet? visdomstand!

fy.. jag har i flera år haft problem med en visdomstand.. men har inte haft råd att dra ut den.

Nu är jag dessutom gravid och har jätteont :( 

Man ser inte ens tanden för att det är så svullet där bak och jag kan inte gapa alls knappt.. gurglar corsodyl och försöker rengöra med eltandborste men får inte upp munnen tillräckligt för att komma åt! 

Jag har verkligen inte råd att gå till tandläkaren heller.

Kan jag gå till vårdcentralen och be dem skriva ut antibiotika? För det finns väl ändå inget en tandläkare kan göra NU? Dra ut tanden när den inte ens syns eller undersöka när det inte ens går att gapa?? 

Jag kan varken äta eller sova och kan inte ta starkare smärtlindrande än alvedon :(

• Svar på tråden Inflammation i tandköttet? visdomstand!
  • tjej87

Tandläkare kan spola rent och även skriva ut antibiotika så jag skulle tro att det är dit du ska vända dig.

• Anonym (L)

Men du måste ju gå till tandläkaren! Tandinfektioner kan vara riktigt farliga, särskilt när man är gravid!

Själv fick jag blodförgiftning, fick åka in och operera ut tanden, rotfylla två andra som påverkats av infektionen och sen äta medicin i sex månader innan infektionen gav med sig.  Var inte lika dum som jag var utan gå i tid!

• Anonym (aaaj)

men det är ju HELT omöjligt att gapa :( Hur kan tandläkaren göra något då?

• Philippa

Gå till tandläkaren, det är dom ger ev pencillinbehandling.

• Flisan79

Om något fastnat i fickan mellan tanden och tandköttet (vilket brukar vara anledningen till inflammationen) så måste tandläkaren spola rent bakom.
    Jag hade som du upprepade gånger under många år. Fick åka in till tanläkarakuten varje gång och spruta rent. Eftersom att de tändernas rötter ligger så nära mina käknerver vågade de inte operera ut dem så de brände bort tandköttet runt tanden ist och sen dess (ta i trä) har jag inte haft några problem.

• Anonym (aaaj)

jag har absolut inte råd just nu.. :( 

• Philippa
    Anonym (aaaj) skrev 2014-02-03 11:18:40 följande:
    jag har absolut inte råd just nu.. :( 

Du får ta en faktura och delbetala den... det är inte bra med en sån stor infektion i krppen, i synnerhet nu när du är gravid.
  • Anonym (aaaj)

jo jag får ringa och fråga.. bor i en liten by och det finns bara en tandläkarmottagning här.. 

Finns det inte något tandvårdsbidrag? Eller vad heter det? har aldrig användt mig av detta.

• Philippa
    Anonym (aaaj) skrev 2014-02-03 11:22:55 följande:
    jo jag får ringa och fråga.. bor i en liten by och det finns bara en tandläkarmottagning här.. 

Finns det inte något tandvårdsbidrag? Eller vad heter det? har aldrig användt mig av detta.

Jo, via FK som tandläkaren ansöker om, tror det är på 300 kr.
  • Anonym (sol)

Hade samma problem i flera år, medans de växte ut. Typ mellan 19 och 25 år. Men sen när jag precis bestämt mig för att NÄSTA gång då åker jag in och drar ut tandjäklarna, så har det inte hänt något mer. Men jag vet hur ont det gör. Kunde heller inte äta på flera dagar, prata eller något. Det hände kanske varannan, var tredje månad! Men jag var inte gravid. Skulle råda dig som andra att åka till tandläkaren med tanke på graviditeten.

• RosaGrisen

Aj aj aj! Förstår precis hur du känner sig! Sitter själv med en inflammation vid en visdomstand och är gravid. Jag var in på akuttid i höstas med inflammation och då spolade de bara rent och röntgade för att kolla att tanden inte växte konstigt. Tror jag betalade strax under 400... Men det är mycket för lite koksalt! Hur som helt så blev det bättre. De kommer förmodligen inte att dra ut någon tand så länge det är inflammerat iaf. De brukar vilja vänta och se om det går över först så får man en tid för utdragning senare.

Jag borde ringa tandläkaren om min tand, men jag har lite tandläkarskräck...

• Litet My

Har samma problem, mina visdomständer växer plant mot de andra istället för rakt upp, blir infekterat i tandfickan mot den andra tanden. Åker och spolar ibland men får jag ont mer så kommer de att ta bort den ena, känns läskigt eftersom de inte är uppe.

• Anonym (aaaj)

jag åkte till tandläkarn och spolade rent.. kunde inte ta bilder utan jag ska dit igen om tre veckor.. fick också antibiotika.. känns lite bättre idag men gör fortfarande ont.. svårt att äta och prata.. men det kanske tar nån dag.. 

kostade typ 750 kr men hade 600 från FK.

min tand växer både mot tanden framför OCH ut i kinden :P

• Anonym (lina)
    Anonym (aaaj) skrev 2014-02-03 11:10:00 följande:
    men det är ju HELT omöjligt att gapa :( Hur kan tandläkaren göra något då?
    Jag råkade ut för något sånt för några år sen. Fick en bedövningsspruta och sen kunde jag öppna munnen. Har aldrig älskat min tandläkare så mycket som jag gjorde i det ögonblicket.
Svar på tråden Inflammation i tandköttet? visdomstand!