• elinaa91

Vad kan man få för lön som PT?

Jag ska utbilda mig till personlig tränare nu i vår, genom PT school.  men undrar lite över vad man kan tjäna som PT?

Min dröm är att starta eget och att sen hyra in sig på ett gym. Jag bor i en liten stad i Örebro län, tror ni att det skulle gå runt för att kunna försörja sig på enbart det?

Alternativt vara anställd på ett gym.  Det är ca 3-4 mil in till Örebro så kanske är lättare att få jobb där, så inte omöjligt att pendla dit.

Någon med erfarenhet av det? ? =

• Svar på tråden Vad kan man få för lön som PT?
  • Philippa

Va? Kan man UTBILDA sig som PT??

Hahaha, det var helt nytt för mig

• elinaa91

Vad menar du nu? Det är väl klart att man måste vara utbildad för att vara personlig tränare? : )

• Philippa
    elinaa91 skrev 2014-02-03 18:16:12 följande:
    Vad menar du nu? Det är väl klart att man måste vara utbildad för att vara personlig tränare? : )

Ärligt talat trodde jag det var som på friskis, att den som vill kan vara ledare
  • Arbetsvegan
    Philippa skrev 2014-02-03 18:23:16 följande:

Ärligt talat trodde jag det var som på friskis, att den som vill kan vara ledare
    Allvarligt talat... har du inte hört att PT brukar gå rätt många och dyra kurser?

Nu finns det även utbildning på högskolenivå, tex denna. Ofta är inte ledare bara de som vill skutta och hoppa utan de har lite mer i ryggsäcken än så men hur det är på friskis har jag ingen aning om.

www.hh.se/utbildning/naturvetenskapmiljoochmatematik/programgrund/biomedicininriktningfysisktraning180hp.65438515.html

TS. Tyvärr vet jag inget om lön, tror det är vanligt med egenföretagare som ibland samarbetar med tex gym...
  • Xmag

Om du kör eget kan du ju räkna baklänges. Vad kan du ta per timme? Hur många timmar per månad kan du ha kunder. Räkna bort kostnader för att hyra in dig, telefon, försäkring, resor, fortbildning osv. Tänk på att även avsätta pension. Räkna bort arbetsgivaravgiften på 32% som du måste lägga på bruttolönen du tar ut. Sen bör du ha lite marginal för att kunna ha råd att vara sjuk och för tillfällen då du har ont om kunder. Var realistisk när det gäller hur många timmar du kan sälja per månad och hur mycket du kan ta för dem. Glöm inte att kundens pris också inkluderar moms simdyna måste räkna bort. Ha koll på siffrorna och Lycka till!

• elinaa91
    Philippa skrev 2014-02-03 18:23:16 följande:

Jaha nej det är seriösa dyra utbildningar man måste gå för att få certifikat : )

Tack så ni mycket ni andra för svaren! =)
  • studentska

Jag känner två som jobbar som PT och ingen har det som heltidsjobb. Det finns oftast inte tillräckligt med kunder för det särskilt inte i en mindre stad. Enligt dem så kombinerar de flesta det med andra jobb. Ett av problemen ligger ju i att de flesta tränar på helger och kvällar och det finns inte så mycket kunder på dagtid. Båda har PT som egen firma och måste hitta sina egna kunder.

Svar på tråden Vad kan man få för lön som PT?