• Flizus
    Äldre 4 Feb 00:04
    3561 visningar
    2 svar
    2
    3561

    Börja arbeta, bebis 9 månader

    Jag kommer att börja jobba snart igen och då kommer min dotter vara 9 månader. Det är vissa saker jag undrar över hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för dottern.

    Till att börja med så kommer jag att arbeta både dagar och kvällar, förmodligen minst två kvällar i veckan då jag kommer vara hemma klockan 22. Dottern brukar vi börjar lägga runt 19. Vi samsover hela natten.

    Dottern ammas fritt både dag och natt. Hon vill inte ta flaska alls, att dricka ur mugg fungerar knappast alls.

    Jag undrar alltså hur hon ska få i sig tillräckligt med dryck under dagen? Läggning har pappa provat då jag testat att vara borta några kvällar och det har gått okej. Men hon vaknar alltid innan 22 och vill ha bröstet - vad ska pappa erbjuda då när hon inte vill ha flaska? Ofta är hon hungrig vid den tiden, speciellt om hon inte ätit så mycket till middag (kl 18). Dottern äter själv "vanlig" mat, det vi säga vi matar henne inte och det blir väldigt kladdigt vid matsituationerna.

    Jag har tänkt fortsätta amma under den tiden jag är hemma. Någon som har några tips?

  • Svar på tråden Börja arbeta, bebis 9 månader
  • Äldre 4 Feb 10:34
    #1

    Om hon inte vill ta flaska och inte vill dricka ur mugg så tycker jag nog att ni kanske får ta och kompromissa lite vad gäller matandet. Om hon gillar gröt så kan pappa ge det på kvällen om hon ätit lite till middag (om hon äter mer mat med lite hjälp så fungerar det ju lika bra) så att hon inte är hungrig utan kan komma till ro med pappa utan just bröstet. Skedmata bröstmjölk?

  • Flizus
    Äldre 4 Feb 13:38
    #2
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-04 10:34:52 följande:
    Om hon inte vill ta flaska och inte vill dricka ur mugg så tycker jag nog att ni kanske får ta och kompromissa lite vad gäller matandet. Om hon gillar gröt så kan pappa ge det på kvällen om hon ätit lite till middag (om hon äter mer mat med lite hjälp så fungerar det ju lika bra) så att hon inte är hungrig utan kan komma till ro med pappa utan just bröstet. Skedmata bröstmjölk?
    Hade faktiskt inte tänkt pumpa, gjorde det tidigare i stor skala och jag är sjukt less på det. 

    Jo, gröt är en favorit och jag tror att det skulle kunna fungera faktiskt. Är hon hungrig så kommer hon med all sannolikhet att äta gröt. Vi brukar hjälpa till lite med förfylld sked och det funkar bra, men vill hon inte ha så vill hon inte. Hon håller sig mätt ganska länge på gröt också så det kan nog vara en bra idé.
Svar på tråden Börja arbeta, bebis 9 månader