Mat - kräsen, tigger, viktminskning
Har två kastrerade honkatter på 3 och 1½ år. Yngsta äter allt, blir dock dålig i magen av det mesta.
Just nu är det min äldsta som är problemet. Hon har tidigare ätit allt, men är nu väldigt kräsen. Hon har börjat tigga, VÄLDIGT mycket, fastän det finns gott om mat i skålen. Hon äter blötfoder med glädje, ger dem 1 whiskas portionspåse att dela på några kvällar i veckan som variation till torrfodret. Hon vägde 3 kg vid årsskiftet och väger nu 2,7 vilket gör mig orolig, hon har vägt 3 kg jämt i två år. Hon känns tunnare i kroppen.
Det torrfoder de får nu är Brit Carnilove - Kyckling&Lax, som inte innehåller något spannmål då lillan kan bli väldigt dålig i magen av det. Båda åt detta foder med glädje i början, men nu verkar min äldsta "inte tycka om" det. Hon äter av det när hon märker att det inte funkar att tigga till sig något annat, men antar att hon inte äter några större mängder då hon tappat i vikt.
Kan katter matvägra för att de inte "gillar" maten som erbjuds? Ska jag helt sluta med blötfodret de får ibland? Ska jag prova nytt märke (måste passa lillans mage)? Eller bara komplettera med annat märke?
Hon är pigg och sig själv i övrigt, bortsett då från att tiggeriet ökat drastiskt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-04 00:37
De är innekatter.