• Idris

Mat - kräsen, tigger, viktminskning

Har två kastrerade honkatter på 3 och 1½ år. Yngsta äter allt, blir dock dålig i magen av det mesta.

Just nu är det min äldsta som är problemet. Hon har tidigare ätit allt, men är nu väldigt kräsen. Hon har börjat tigga, VÄLDIGT mycket, fastän det finns gott om mat i skålen. Hon äter blötfoder med glädje, ger dem 1 whiskas portionspåse att dela på några kvällar i veckan som variation till torrfodret. Hon vägde 3 kg vid årsskiftet och väger nu 2,7 vilket gör mig orolig, hon har vägt 3 kg jämt i två år. Hon känns tunnare i kroppen.

Det torrfoder de får nu är Brit Carnilove - Kyckling&Lax, som inte innehåller något spannmål då lillan kan bli väldigt dålig i magen av det. Båda åt detta foder med glädje i början, men nu verkar min äldsta "inte tycka om" det. Hon äter av det när hon märker att det inte funkar att tigga till sig något annat, men antar att hon inte äter några större mängder då hon tappat i vikt.

Kan katter matvägra för att de inte "gillar" maten som erbjuds? Ska jag helt sluta med blötfodret de får ibland? Ska jag prova nytt märke (måste passa lillans mage)? Eller bara komplettera med annat märke?

Hon är pigg och sig själv i övrigt, bortsett då från att tiggeriet ökat drastiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-04 00:37
    De är innekatter.

• Svar på tråden Mat - kräsen, tigger, viktminskning
  • Philippa

Har hon gått ned så mycket i vikt bör du ringa veterinären för råd!

• nemo1

Först ett veterinärbesök inkl blodprover på bla struma. Skippa sedan helt torrfodret. Många har konstigt nog fortfarande inställningen att blötmat ges som godis?? Blötmat är betydligt mycket bättre än alla torrfoder, animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. Mjau i tetra och Bozita är två av de bästa blötmatssorterna. En viktnedgång ska alltid undersökas grundligt av en veterinär.

• Idris

Tack för svar!
    Ska in med henne på torsdag.

Ser inte heller blötmat som godis utan som ett komplement. 
    Ska köpa mer blötfoder nu och se till så hon äter nu till på torsdag.

• nemo1

Se då hellre torrfodret som komplement. Sen bör man undvika fisk i kattmaten då det är högallergent.

• Idris
    nemo1 skrev 2014-02-04 14:23:45 följande:
    Se då hellre torrfodret som komplement. Sen bör man undvika fisk i kattmaten då det är högallergent.
    Mitt sätt har funkat kanon i två år. Misstänker hårboll som inte vill komma upp. Tack ändå.
  • nemo1
    Idris skrev 2014-02-04 16:02:36 följande:
    Mitt sätt har funkat kanon i två år. Misstänker hårboll som inte vill komma upp. Tack ändå.
    Varför skulle det vara hårboll då hon älskar att äta blötmat? Fodret du ger är ett väldigt nytt foder så det kan de ju inte ha ätit i två år. och tydligen fungerar inte det du gjort i två år längre. Ge katterna det som är bäst för dom, dvs blötmat. Whiskas innehåller salt så försök med Mjau i tetra istället.
  • Idris
    nemo1 skrev 2014-02-04 16:38:47 följande:
    Varför skulle det vara hårboll då hon älskar att äta blötmat? Fodret du ger är ett väldigt nytt foder så det kan de ju inte ha ätit i två år. och tydligen fungerar inte det du gjort i två år längre. Ge katterna det som är bäst för dom, dvs blötmat. Whiskas innehåller salt så försök med Mjau i tetra istället.
    Läs "mitt sätt", alltså torrfoder med kompletterande blötmat.

Får se vad veterinären säger och kommer lysa dennes råd, annars har jag inga planer på förändring.
  • nemo1
    Idris skrev 2014-02-04 23:30:21 följande:
    Läs "mitt sätt", alltså torrfoder med kompletterande blötmat.

Får se vad veterinären säger och kommer lysa dennes råd, annars har jag inga planer på förändring.
    Veterinärer är tyvärr ofta helt fel personer att be om foderråd ifrån.
  • Idris
    nemo1 skrev 2014-02-05 09:07:10 följande:
    Veterinärer är tyvärr ofta helt fel personer att be om foderråd ifrån.
    Jösses. 
    Alla kattägare och kattkännare har alla olika erfarenheter och åsikter.
    Vi kör vårt race, du kör ditt.

Hittade inga fysiska indikationer på att något var galet med henne idag. Hon är dessutom tillbaka på den vikt hon ska vara på.

Allt gott.
  • nemo1
    Idris skrev 2014-02-06 13:19:30 följande:
    Jösses. 
    Alla kattägare och kattkännare har alla olika erfarenheter och åsikter.
    Vi kör vårt race, du kör ditt.

Hittade inga fysiska indikationer på att något var galet med henne idag. Hon är dessutom tillbaka på den vikt hon ska vara på.

Allt gott.
    Lustigt så många katter som blir "friska" så fort man skrivit på något forum och inte fått de svar man ville Obestämd Otroligt att katten gick upp till sin normalvikt på på ynka två dagar..... 
  • Arbetsvegan

Katter kan matvägra fr att maten inte passar JA....
    Har man en kräsen kisse får man inse att man är besegrad och erbjuda dem det som behagas.

För att göra en lång historia kort är mina katter ungefär som dina. En är fet och bantas med blötfoder och den andra äter... om hon behagar. Just nu är det bara Coops patéer som accepteras. Oavsett vad man anser om det är det bättre än att hon vägrar äta alls.

Tänk på att matstrejk hos katter snabbt leder till fettlever vilket ger irreversibla skador! En katt får högst gå ner 10 av sin vikt per vecka så håll koll på vikten!

• Arbetsvegan
    Idris skrev 2014-02-04 00:36:25 följande:
    Hon är pigg och sig själv i övrigt, bortsett då från att tiggeriet ökat drastiskt.
    Utgå från att en tiggande katt är en hungrig katt...

En katt ska inte ha människomat utan du måste hitta maten hon accepterar.
  • Idris
    nemo1 skrev 2014-02-06 16:10:45 följande:
    Lustigt så många katter som blir "friska" så fort man skrivit på något forum och inte fått de svar man ville Obestämd Otroligt att katten gick upp till sin normalvikt på på ynka

Måste va jobbigt att inte ha rätt..
  • Idris
    Arbetsvegan skrev 2014-02-07 19:50:52 följande:
    Katter kan matvägra fr att maten inte passar JA....
    Har man en kräsen kisse får man inse att man är besegrad och erbjuda dem det som behagas.

För att göra en lång historia kort är mina katter ungefär som dina. En är fet och bantas med blötfoder och den andra äter... om hon behagar. Just nu är det bara Coops patéer som accepteras. Oavsett vad man anser om det är det bättre än att hon vägrar äta alls.

Tänk på att matstrejk hos katter snabbt leder till fettlever vilket ger irreversibla skador! En katt får högst gå ner 10 av sin vikt per vecka så håll koll på vikten!
    Arbetsvegan skrev 2014-02-07 19:53:22 följande:
    Utgå från att en tiggande katt är en hungrig katt...

En katt ska inte ha människomat utan du måste hitta maten hon accepterar.
    Tack för svar!

Jo, tänker så också, bättre hon äter något än inget alls. Så nu har jag provat lite olika torr- och blötfoder och hon får i sig.

Ger dem aldrig människomat, hon tigger såfort man är i närheten av "kattmatsskåpet" ;)

Svar på tråden Mat - kräsen, tigger, viktminskning