• lundalina

Skulle du kunna döda för pengar?

I en gammal tråd ställdes frågan om folk skulle döda en spindel, geting eller fluga för att få en resa. Skulle ni göra det för pengar? Hur mycket i så fall?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna döda för pengar?
  • BCH52

Jag har inga problem med att döda insekter, men om någon skulle säga "du får en tia om du dödar den där spindeln". Då blir det genast lite mer komplicerat, för var går då min gräns? Något med att "döda för pengar" känns fel. En väldigt konstig inställning i och för sig då jag äter kött som förtsätter dödandet av djur. Det är väl så det ofta är med oss människor, vi är nästan aldrig riktigt logiska och konsekventa i vårt sätt att förhålla oss till olika val i livet.

• Mandel

Beror så klart på situationen. 
    Bara döda för att en spindel ex är ful gör jag inte, men om det är en hotfull situation och en stor spindel riskerar att bita oss och förgifta oss och någon säger: du får 500kr om du dödar den så skulle jag så klart döda den.
    Är inte rädd för spindlar.
    Skulle dock försöka förhandla fram att jag kan bära ut spindeln istället

Skulle det däremot vara en orm så skulle det vara jag som skrek ut pengar till den som dödade den...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nimbus)

Jag skulle absolut inte kunna döda en människa för pengar, men insekter dödar jag många varje år.

• lundalina
    BCH52 skrev 2014-02-04 07:58:16 följande:
    Jag har inga problem med att döda insekter, men om någon skulle säga "du får en tia om du dödar den där spindeln". Då blir det genast lite mer komplicerat, för var går då min gräns? Något med att "döda för pengar" känns fel. En väldigt konstig inställning i och för sig då jag äter kött som förtsätter dödandet av djur. Det är väl så det ofta är med oss människor, vi är nästan aldrig riktigt logiska och konsekventa i vårt sätt att förhålla oss till olika val i livet.

Ja, visst är det konstigt! Jag kan slå ihjäl en fluga för att den surrar mig i örat, men skulle aldrig göra det för pengar
  • lundalina
    Anonym (Nimbus) skrev 2014-02-04 08:52:17 följande:
    Jag skulle absolut inte kunna döda en människa för pengar, men insekter dödar jag många varje år.

För pengar?
  • Anonym (betänksam)

De som jobbar på anticimex gör det ju dagligen

• DenNamnbitne

Jo om det gäller spindlar och getingar så har jag inte alltför stor empati med dem. Det är märkligt egentligen hur man värderar olika liv olika. 

• Anonym (Michelle)
    lundalina skrev 2014-02-04 07:19:31 följande:
    I en gammal tråd ställdes frågan om folk skulle döda en spindel, geting eller fluga för att få en resa. Skulle ni göra det för pengar? Hur mycket i så fall?
    Jag dödar gratis så självklart kan jag döda för pengar också. Dock skulle jag inte kunna döda vem som helst för pengar, men är det någon jag hatar och jag inte riskerar att åka fast OCH får pengar för något jag hade gjort gratis... Då är det bara sjukt grym!
Svar på tråden Skulle du kunna döda för pengar?