• Triillian

    Blir galen på min 6 - åring. ..

    Ofta är det i samband med sänggående som allt spårar ur. Innan kan hon sitta och säga att hon ska borsta tänderna, ta på pyjamas och sen gå o lägga sig vi är då överrens om allt. Men när hon kommit så långt som till pyjamas så vill hon inte längre gå o lägga sig, då ska hon göra en massa annat, säger att hon inte är trött och springer runt o vägrar göra som vi säger. Det slutat ofta med att alla blir arga o ledsna. Jag mår bara dåligt när jag skällt på henne men det går till en gräns sen orkar man inte vara pedagogisk länge :/

    Vi har försökt olika nattningsrutiner och sen har det övergått till hot om att ta leksaker ingen tv mm.

    Detta orsakar bråk mellan mig o sambon och nattningen blir en mardröm.

    vad göra???


  • Svar på tråden Blir galen på min 6 - åring. ..
  • Duckan

    Vi har samma problem hemma, men även på morgnarna. Eftersom hon somnar ganska sent (hon är inte trött hur tidigt som helst så läggdags börjar 20.00 somnar allt mellan 20.30-21.30) så är hon seg och motvillig varje morgon också. Det är ett evigt tjat, malande, trugande, lockande med att få henne att äta frukost, klä på sig och borsta tänder. Jag kommer till jobbet för sent allför ofta pga detta.

  • straw2008

    Vi har det lika hemma. Vi har två barn dessutom som beter sig på samma sätt, blir bråk o vi lackar ut TOTALT varje kväll till slut o det är fruktansvärt. Våra barn kommer i säng 21-22 oftast (4 & 5 år gamla). Mitt bästa tips är att väcka de tidigare på morgonen, räcker det inte med kl 06 så får man gå ner till 05.45 då kommer e komma i säng tidigare, o givetvis INTE låta ett så litet barn bossa över er. Säg åt barnet att lägga sig PUNKT.


    I kinamockaskogen.....
  • Fjärilslarv

    Hm jag har inga barn själv så mitt råd kanske är helt fel..?
    men jag skulle säga som så att tvinga någon att sova går sällan bra, däremot kanske man komma överens om att man är i sin säng vid den tiden? men att man får läsa t ex om man inte är trött, men inte komma upp  osv.
    som sagt har inga barn, så mitt råd kanske är helt åt fanders?

  • Duckan

    Fjärilslarv, helt rätt. Vår dotter somnar inte helt enkelt, men det skulle vara trevligt om hon tog sig till sängen via tandborstninge utan tjafs

  • Fjärilslarv
    Duckan skrev 2014-02-04 09:35:08 följande:
    Fjärilslarv, helt rätt. Vår dotter somnar inte helt enkelt, men det skulle vara trevligt om hon tog sig till sängen via tandborstninge utan tjafs
    vilket var helt rätt? rådet eller att det var helt åt fanders? :p.
  • Hishi

    Jag låter min son gå och lägga sig tidigare än "natt dax" men ipaden i handen. Detta är något han gillar att pilla med innan han skall sova och det gör sig helt naturligt att bara stänga av paddan när det är dax att sova. 

    Att han redan ligger i sängen och är "klar" för natten är nog inte en nackdel för insomning heller.

    Å andra sidan så har han alltid varit väldigt medgörlig... bävar inför tonåren. :-/

    Han är för övrigt 4 år.

  • Triillian

    Har provat med att hon får ligga o läsa mm så länge hon inte kommer upp ur sängen. Funkar tyvärr inte :/ nån enstaka gång funkar det att hon lyssnar på band med långt ifrån alltid.

  • Fjärilslarv
    Duckan skrev 2014-02-04 09:44:38 följande:
    Att barn somnar inte om de inte är trötta, men rådet var också bra.
    aha ja det var ju bra att man kan lite om barn- psykologi :p.
    vi ha den regeln hemma, så det funkade för oss, men självklart är inte alla individer likadana barn som vuxna.
Svar på tråden Blir galen på min 6 - åring. ..