• tilde72

Tål inte guldörhängen längre eller vad hänt?

Som rubriken lyder så verkar jag helt plötsligt inte tåla mina guldörhängen jag haft tidigare.
    När jag sätter in demm så inom några minuter börjar örat klia och bli rött.
    Vad kan ha hänt helt plötsligt?
    Jag är korsallegiker, torr känslig hud och ser det som ett samband att jag nu inte tål mina örhängen längre.
    Det är konstigt att jag inte tål guld tycker jag för har alltid hört att det är de enda allergiker kan ha annars.
    Jag skulle vilja veta om någon annan har samma problem.
    Skriv och berätta!

• Svar på tråden Tål inte guldörhängen längre eller vad hänt?
  • Rocket Mania

Jag fick utslag av alla örhängen utom mina silverringar som alltid satt i. Guld funkade absolut inte på mig. Nu har jag inga hängen alls, tröttnade på de i silver och inga andra fungerade ju. Nu är det bara de fula hålen kvar och de växer aldrig igen. Mina barn ska aldrig få ta hål :(

• viseversa

Vad är det för karat på dom? Jag menar 10,14,18,21 mm mm är ju faktiskt inte rent guld utan utblandat med andra metaller.(vet dock inte vilka) ska man ha rent guld ska det vara 24karat.

• Fjärilslarv

att guld skulle vara det enda som allergiker kan ha är regn lögn, då skulle alla inplantat, skruvar etc inom våren vara i rent guld, men de är i kirurgiskt stål. Titan är ett ämne som många allergiker tål inklusive jag själv, så testa titan istället.

• Erki

Tipsar också om titan. Varken jag eller dottern tål guld men titan funkar super!

• Gizmo

Jag hade ingen allergi före min graviditet, men nu tål jag ingenting tyvärr. Kan inte ha guld, silver, titat etc. Har även fått pollenallergi. Antar att det har med hormonerna som man får när man är gravid.

• tilde72
    viseversa skrev 2014-02-04 09:52:23 följande:
    Vad är det för karat på dom? Jag menar 10,14,18,21 mm mm är ju faktiskt inte rent guld utan utblandat med andra metaller.(vet dock inte vilka) ska man ha rent guld ska det vara 24karat.
    Jag tittar på dem och ser att det är 18 karats guld.
    Någon som vet om det fortfarande finns 24 karat på marknaden?
  • tilde72
    Fjärilslarv skrev 2014-02-04 09:53:42 följande:
    att guld skulle vara det enda som allergiker kan ha är regn lögn, då skulle alla inplantat, skruvar etc inom våren vara i rent guld, men de är i kirurgiskt stål. Titan är ett ämne som många allergiker tål inklusive jag själv, så testa titan istället.
    Bra tips!
    Det  skall jag ta att testa. Tack!
  • tilde72
    Gizmo skrev 2014-02-04 11:04:19 följande:
    Jag hade ingen allergi före min graviditet, men nu tål jag ingenting tyvärr. Kan inte ha guld, silver, titat etc. Har även fått pollenallergi. Antar att det har med hormonerna som man får när man är gravid.
    Misstänker det jag med att hormoner spökar tyvärr...
  • Fjärilslarv
    tilde72 skrev 2014-02-04 11:10:25 följande:
    Bra tips!
    Det  skall jag ta att testa. Tack!
    gör det  =). Gå till en piercingstudio så kan de hjälpa dig att hitta rätt storlek osv.
    Jag har bara sådanna i mina öron och de mår så bra så =). sätter jag in t ex silver så tar det typ en sekund så är hela örat rött och de dunkar osv. även min och makens vigselringar är i titan =).
  • Zoja

Testa titanringar. Jag kan inte ha i silverörhängen, eller sådana där billiga från glitter, det blir rött och huden flagar på någon timme. Så jag kör enbart på ringar i titan, fungerar jättebra.

• Jag är bara jag

Mamma tål inte guld alls så jag fick hennes gamla guldörhängen. Vigselringarna gjorde hennes fingra dötjocka och röda,gick inte ö.h.t. 24 karat finns inte längre,det är alldeles för mjukt.

• viseversa

24karat finns visst men det är svårt att få tag i. Ts kolla tradera. Finns guld på både 21,22 och ibland även 24karat där.

• Tihi

Jag har 18 karats örhängen i gult guld från en dyrt märke så det är garanterat äkta men jag verkar inte tåla dom trots det. Blir också röd, svullen och irriterad i öronen av dom. Märkligt då jag tål allt annat i mindre karat tom men det måste väl vara pga något som guldet är utblandat med i just det märket. Titan tänkte jag också rekommendera men ser att andra redan har gjort det. Titan brukar vara bra för allergiker.

• jaghopparhögt
    viseversa skrev 2014-02-04 14:38:34 följande:
    24karat finns visst men det är svårt att få tag i. Ts kolla tradera. Finns guld på både 21,22 och ibland även 24karat där.
    Kan man göra smycken i 24karat? Är inte det för mjukt?
  • viseversa

Jo det är mjukt men ja det finns smycken i 24 karat men oftast är guldet utblandat. Finns en hel del smycken i 21,22karat på tradera men ÄVEN i 24 karat men det är inte lika ofta. : )

Svar på tråden Tål inte guldörhängen längre eller vad hänt?