• Gustie

Ont i lederna, vad hjälper?

Jag är rädd att jag håller på att få någon form av ledbesvär...

Jag har varit hos läkaren för ca ett halvår sen för jag hade ont i min svanskota. Då frågade hon om jag hade problem med andra leder, för svanskotan är tydligen en led. Det visste jag inte ens...

Det gick i alla fall över tillfälligt, men nu har jag ont igen, plus att jag tycker jag har ont i vissa fingrar också ibland

Men finns det inte hälsokostmedel som är bra för lederna, så att man kanske kan underlätta besvären?

• Svar på tråden Ont i lederna, vad hjälper?
  • Ingurd

Det finns nånting som heter glukosamin, som en del tycker hjäper. Annars fråga peronalen som jobbar på Apoteket eller på någon hälsokostaffär, de vet säkert vad som funkar. Hoppas att du hittar någonting som hjälper dig.

Lycka till!!

• Alex 20040923

Hej! Jag har just nu ont i min handled och har haft det ett tag nu. Min mamma o min moster har reumatism så jag är livrädd att det är min tur nu. Kom också precis ihåg att jag var hos läkaren för ca nio månader sedan för att jag troligtvis hade en inflammation i mitt knä. Inte kul det här

det finns säkert en massa "hjälpmedel och mirakelkurer" men om det fungerar är en annan fråga.

• Björkeli

Omega-3 är bra! Det finns ju i kapslar.
    Fiskleverolja eller helt enkelt vanlig fet fisk.

• Lady Bling

Artrox innehåller föresten glukosamin som Ingurd skriver om. De finns fler tabletter på apoteket som innehåller glukosamin. Du kan läsa lite på apotekets hemsida om dom.

• Gustie

Tack för alla tips! Det ska jag undersöka!

Omega-3 har jag nog hört om tidigare också, va bra!

Förhoppningsvis är det inget men det skadar ju inte att förebygga eller hur!

Alex:
    Jag håller tummarna för att du ska slippa reumatism, har din mamma och moster det väldigt besvärligt?

• Alex 20040923

Gustie - ja, det har dom. Vet inte hur många gånger mamma har fått operera höften, händerna och fötterna. Är på något konstigt sätt inställd att jag ska få det (bara för att bli överraskad om jag inte får det ).

• Gustie

Alex:

Har inte din mamma, nu med facit i handen, några förebyggande tips? Om hon hade gjort si eller så så hade det varit bättre, eller åtminstone fördröjt förloppet?

Som t ex Omega-3, om det nu är bra för lederna så kanske dina besvär blir mindre, eller funkar det inte så kanske...?

• Alex 20040923

Det vet jag inte! Hennes besvär började strax efter hon hade fått min andra syster, hon var 30 då. Tror faktiskt att hon inte tagit några sådana saker men i efterhand så tror jag att hennes råd skulle vara att ta det lungt och inte överanstränga sig. Hon har alltid kört på bara.

• Åke Vilse

Jag började få ordentligt ont i mina leder efter förlossningen. Orkade dock inte gå till någon läkare föräns drygt 1 år senare.
    Fick en antiinflamatorisk tablett mot ledvärk som jag åt och mådde urk av, men värken försvann.
    På vårdcentralen tog de prov för att kolla bla reumatism, men det var det inte utan som tur var så hjälpte det med Diklofenak.

Boka tid och be att de tar prover så du får veta vad det är.

• Minis 75

Åke Vilse
    Diklofenak ja. Fyy sjuton. Mådde piss hela tiden jag åt dom. Tillslut var jag tvungen att få nya tabletter. Så nu äter jag Pronaxen. Har just nu en axelinflammation, men annars har jag en reuma sjukdom som heter Sjögrens Sydrom. Smärtar, ömmar i leder msukler. Men det kan alltså sätta sig i svanskotan? Har ju skit ont där ju. För att inte tala om resten av kroppen. Då är det ju inte så konstigt. Lutar att jag får ringa upp reumatologen igen .

• Gustie

Sofiasmamma:
    Har du ont alltid hela tiden? Det måste ju vara jättejobbigt!!
    Jag vet ju inte om det är lederna jag har problem med, men min läkare ställde den frågan just när jag hade ont i svanskotan. Och om jag känner efter så värker det ju faktiskt i muskler och leder, men jag har bara trott att det är för att jag har ett stillasittande kontorsarbete, då kan man ju bli lite stel...

ÅkeVilse:
    Blev du bra sen då, det kommer inte tillbaka eller ?

• Åke Vilse

Jag börjar känna lite nu igen, men jag har alltid haft "väderknän" och nu är det kanske åldern som gör att det känns mera i hela kroppen
    Kanske påverkar tröttheten även ledvärken. Är konstant trött med insomningssvårigheter.
    Är dessutom otroligt lättväckt. En jätterolig kombination!

• Gustie

Åke Vilse

Men stackare, så kan du ju inte ha det! Du måste ju får sova ut nån gång!
    Jag är jämt trött för tillfället, men det är ju självförvållat för jag kommer inte i säng i tid på kvällarna..

• Minis 75

Gussie... Min värk kommer i sk skov. Dvs i perioder. Det är värre under vinterhalvåret. Men lever på hoppet och vetskapen att det blir bättre. Men det känns oerhört drygt mitt i det onda.... Tycker att du ska be familjeläkaren ta lite prover. Utifall. Om det inte visar nått så kan du ju andas ut. Men det behöver ju inte vara nått reumatiskt. Har ni det i släkten? (Du kanske har skrivit om det tidigare i tråden). Men tycker att det är viktigt att få veta om det är nått knas med en. Även om det inte behöver betyda att man har nått reumatiskt.

Åke Vilse.. Visst är det jobbigt att vara så trött. Att aldrig känna sig utvilad. Men tror att det kan vara så att ledvärken påverkar sömnen. Just eftersom du är så lättväckt. Då sover man ju hur illa som helst. Vad sa läkaren, har du fått diagnos? Kanske dax för lite mera medicin???

Själv har jag haft en rad olika disgnoser sen 1997. Men inte föränn nu till 2003 fick jag den rätta diagnosen. Känns skönt att kunna läsa och framförallt beskriva hur man mår och varför. Just nu har jag ont i varneda muskel i kroppen. Leder, framförallt fingrar knän och handleder. Tötthet. Japp. Obeskrivlig trötthet som inte går att sova bort. Kan sova flera timmar men ändå vara lika trött när jag vaknar. Men vet att detta går i perioder. Så lever på hoppet att det snart ska bli bättre... ... Försöker verkligen se det possitiva i det hela. Men det är inte alltid så lätt...

• Minis 75

Gustie...
    Nog tror jag att jobbet har en del i det hela... att sitta still och så.. Det tar ju på kroppen. Men ta kontakt med läkaren, så får du ju svar på alla frågor...

• Lehen

Som de övriga skriver så föreslår jag:

Glukosamin
    Ingefära (kan du testa)
    Omega 3 (av god kvalite)
    Ät rätt
    Bryt ett smärttillstånd i tid annars bildas fler & grövre nervtådar
    & då blir smärtan värre & värre.
    Värme (varma bad, bastu, värmefilt & dyl.)

Har själv Fibromyalgi & ledvärk sedan 15 år tillbaka "suck" vilket öde.
    Ständig värk & ständigt trött.

• Minis 75

Lehen...
    Tack för tipsen . Det ska jag ha i åtanke när värstavärken sätter an. Att äta rätt är ju faktiskt oerhört viktigt, men det glömms lätt. Iallfall hos mig.. Så måste skärpa mig på den fronten....

Tack!

Svar på tråden Ont i lederna, vad hjälper?