• dendärdamen

Tips på bra övningar!

Hej!

Jag har precis börjat lägga om kosten och ta promenader för att bli lite mer hälsosam.
    Jag kan dock ingenting om träning men har köpt mig ett par hantlar på 3kg/st.

Jag vill träna främst triceps och rumpa.
    Jag har gjort utfall? men känner ingenting i rumpan, däremot massor i låren.

Tänkte att någon kunnig kanske vill ge mig tips på att få en fastare och snyggare kropp! =)

• Svar på tråden Tips på bra övningar!
  • Novasmamma

Jag ger dig gärna tips men du får gärna PM a mig :) utbildar mig till PT just nu så skulle mer än gärna vilja stötta och ge råd och tips :)

• Lolloooo

Är oxå nyfiken på bra övningar :)

Gör vanliga squats och sumo squats nästan varje dag, känns i rumpa och lår :)

Även "kissande hunden"

• Novasmamma
    Lolloooo skrev 2014-02-27 20:56:37 följande:
    Är oxå nyfiken på bra övningar :)
    Gör vanliga squats och sumo squats nästan varje dag, känns i rumpa och lår :)
    Även "kissande hunden"
    Bara att PM a :D så jag kan ge individuella råd till alla efter erfarenhet, vikt osv :) 
  • Familjen Fri

Jag tror du gör dig själv en tjänst om du skippar tänket muskelgrupper och snarare tänker rörelser som involverar stora delar av kroppen.

Variationer (utifrån din styrkenivå) på knäböj, utfall, armhävningar, rodd, bål, med någon typ av progression (att det blir tyngre när du blir starkare i övningen) planerad är det som ger resultat.

Exempel på hur det skulle kunna se ut i en övning. Detta är en person som börjat på noll träningserfarenhet och över en länge tid blir starkare.

Armhävningar mot en vägg.  3setx4-10. När du kan göra 3 set och 10 reps med bra teknik ökar du svårighetgraden (övningen under). Mellan varje set vilar du 1-2 minuter beroende på hur jobbigt det är.
    Armhävningar på knäna. 3set x 4-10repetioner. Första passet kanske blir 6 reps, 4 reps och 4 reps. Fortsätt sedan tills du kan göra tio.
    Armhävningar utan hjälp. 3x4-10. Fortsätt enligt samma princip.
    Armhävningar med försvårning (ex tår på ett bord). 3x4-10. Samma princip.

Det viktiga är att svårighetsgraden ökar hela tiden, annars kommer du inte ge kroppen någon anledning att utvecklas (och bli "fastare"). Det viktiga är att inte göra det invecklat, kör igång på något enkelt upplägg 2-3 dagar i veckan och gör träningen rolig.

Svar på tråden Tips på bra övningar!