• Anonym (söker jobb)

Kontakta arbetsgivaren efter ansökan? Tips på vad man kan säga?

Ett vanligt jobbsökartips är ju att ringa/maila/träffa arbetsgivaren efter att man har skickat in sin ansökan för att framstå som lite extra intresserad av jobbet. Jag ser absolut poängen med det då det är lätt att försvinna i mängden även om man har ett bra CV och ett bra personligt brev, men samtidigt känns det ju viktigt att ha någonting vettigt att säga så att man inte bara stör. Mest naturligt skulle det vara att ställa frågor om anställningen, men just nu står det still i huvudet. Har någon tips på saker jag kan fråga om som får mig att framstå som vettig och angelägen snarare än störig och desperat? Glad

• Svar på tråden Kontakta arbetsgivaren efter ansökan? Tips på vad man kan säga?
  • Anonym (Nimbus)

Fråga hur det går i rektyteringsprocessen

• SuzR

Jag ringde och sa att jag var jätteintresserad av tjänsten och undrade lite om rekryteringsprocessen (inte för att jag brydde mig men det lät bra). Fick jobbet och fick höra sen att mim chef gillade att jag hörde av mig och det var då han bestämde sig för att jag fick komma på intervju:)

• Anonym (söker jobb)
    Anonym (Nimbus) skrev 2014-02-04 13:26:20 följande:
    Fråga hur det går i rektyteringsprocessen
    SuzR skrev 2014-02-04 13:30:56 följande:
    Jag ringde och sa att jag var jätteintresserad av tjänsten och undrade lite om rekryteringsprocessen (inte för att jag brydde mig men det lät bra). Fick jobbet och fick höra sen att mim chef gillade att jag hörde av mig och det var då han bestämde sig för att jag fick komma på intervju:)
    Tack för tips! Kan ju också säga att jobben jag söker är som butikssäljare då det kan variera mellan olika branscher. I annonsen till jobbet jag just sökte står det dock att de som går vidare till intervju kommer att kontaktas veckan efter sista ansökningsdatum, så om jag ringer och frågar om rekryteringsprocessen nu i dagarna framstår jag väl snarare som någon som inte kan läsa ordentligt? Något annat man kan fråga om?

• Anonym (Vettigt)

Ring bara om du har vettiga frågor - annars stör du mig i mitt arbete. Jag genomskådar snabbt såna som ringer och frågar sånt som står i annonsen, babblar allmänt etc. Dessa personer kommer jag garanterat ihåg - men inte på ett positivt sätt...

• Anonym (Vettigt)
    Modernmom skrev 2014-02-04 15:03:03 följande:
    Hänger på i tråden! Har ringt några men får bara standard-svar.. Trist!

Vad,hade du förväntat dig för svar? Vad frågade du?
  • Anonym (söker jobb)
    Anonym (Vettigt) skrev 2014-02-04 21:30:13 följande:
    Ring bara om du har vettiga frågor - annars stör du mig i mitt arbete. Jag genomskådar snabbt såna som ringer och frågar sånt som står i annonsen, babblar allmänt etc. Dessa personer kommer jag garanterat ihåg - men inte på ett positivt sätt...
    Det är precis så jag tänker. Vissa verkar föreslå att man ska ringa varje dag och fråga hur det går, men om jag själv skulle vara arbetsgivare skulle en sån stalker inte vara den jag helst ville anställa direkt. I bekräftelsemailet för ett annat jobb jag sökte idag skrev butikschefen att det kommer att ta ett tag att gå igenom ansökningarna och att han helst vill att vi som söker är tålmodiga, så uppenbarligen är det ju inte bara jag som tänker så...

Har sökt ett par deltidsjobb där omfattningen inte framgår, så i de fallen kan jag kanske fråga ungefär hur många timmar i veckan det handlar om? Annars är det klurigt, för det måste ju som sagt vara vettiga frågor om saker som inte framgår i annonsen. Det är svårt!
  • Anonym (RINGINTE)

Som arbetsgivare är man bara så urless på alla som ringer i tid och otid och tjatar om jobb. Man väljer ju den som är mest kompetent och lämpad för tjänsten samt att det funkar med arbetskamrater. CV är viktigast för vissa typer av tjänster.

• Anonym (HR)
    Anonym (söker jobb) skrev 2014-02-05 00:15:44 följande:
    Har sökt ett par deltidsjobb där omfattningen inte framgår, så i de fallen kan jag kanske fråga ungefär hur många timmar i veckan det handlar om? Annars är det klurigt, för det måste ju som sagt vara vettiga frågor om saker som inte framgår i annonsen. Det är svårt!
    Nej, det kan du inte ringa och fråga EFTER att du skickat in din ansökan. Om det är viktigt för dig att veta sysselsättningsgraden så bör du ta reda på det INNAN du söker jobbet.

Har själv inte jobbat med rekryteringar för butiksjobb och kan inte komma på vad det är du som sökande behöver veta för att skicka in en ansökan för en sådan tjänst...
  • SuzR
    Anonym (söker jobb) skrev 2014-02-04 13:38:09 följande:
    SuzR skrev 2014-02-04 13:30:56 följande:Jag ringde och sa att jag var jätteintresserad av tjänsten och undrade lite om rekryteringsprocessen (inte för att jag brydde mig men det lät bra). Fick jobbet och fick höra sen att mim chef gillade att jag hörde av mig och det var då han bestämde sig för att jag fick komma på intervju:)
    Tack för tips! Kan ju också säga att jobben jag söker är som butikssäljare då det kan variera mellan olika branscher. I annonsen till jobbet jag just sökte står det dock att de som går vidare till intervju kommer att kontaktas veckan efter sista ansökningsdatum, så om jag ringer och frågar om rekryteringsprocessen nu i dagarna framstår jag väl snarare som någon som inte kan läsa ordentligt? Något annat man kan fråga om?

Ja du ringer bara en gång!! Det där med att inte ringa och 'störa' är ju olika, i mitt fall ledde det ju till att jag fick komma på intervju, min chef gillar när man tar initiativ själv, andra chefer kanske tycker det är skitstörigt när folk ringer. Du behöver ju inte fråga om jobbet om det står i beskrivningen utan snarare bara anmäla ditt intresse. Du behöver inte säga så mycket mer, låt den du pratar med prata på:)
  • Anonym (söker jobb)

Gaah, det är knepigt! Egentligen tycker jag att det känns idiotiskt att ringa och fråga om någonting jag faktiskt kan få reda på vid en eventuell intervju och när jag sökte mitt nuvarande jobb ringde jag aldrig, men nuförtiden verkar det ju som att alla säger att man inte har en chans om man inte ringer.

Det är ju dessutom omöjligt att veta i förväg om butikschefen i fråga tillhör de som uppskattar ett sånt initiativ eller de som bara tycker att det är irriterande, så då är frågan om man sumpar fler chanser genom att ringa eller genom att inte ringa. Några tankar om det?

• MigSjälv

Mitt råd är att inte ringa alls, oavsett vad olika experter säger. Om vi nu utgår från att du har sökt en utlagd tjänst.

Jag och min kollega som har ansvar för rekryteringen (dock inte mitt huvudjobb), är så jäkla trötta på alla som först har skickat in ett CV, och sedan skall ringa in och följa upp.

Först får man in 200 ansökningar, sedan ringer 10% upp och vill prata. Vi ser det bara som negativt, då den tiden inte finns, utan endast stör verksamheten.

Satsa krutet på CV:et, fungerar det inte efter många sökta jobb, skriv om CV:et.

Skriv också ett professionellt CV med "fasta" värden, och inte "jag är bra på det här, och det här", osv. det sådant säger ingenting egentligen.

• MigSjälv

Får tillägga att mitt tidigare inlägg gäller, såvida det inte är som i exemplet nedan.

Ponera att du bor på en väldigt liten ort, och det endast är 10 sökanden, och en, eller två hör av sig för en uppföljning. Det skulle jag se som positivt, för då verkar personerna mer intresserade, och drivna.

Svar på tråden Kontakta arbetsgivaren efter ansökan? Tips på vad man kan säga?