• Anonym (riktigt orolig)

Hjälp...utsättning av Cymbalta...må så dåligt...

Någon som kan ge mig lite hopp om att detta helvete kommer avta/försvinna? Någon som varit med om samma utsättningssymtom?

Har varit helt utan Cymbalta i sju dagar nu och mår allt annat än bra...fysiskt! Min depression är utläkt och jag har trappat ner långsamt under två månader för att senaste månaden tagit 30 mg /dag. Allt enligt psykiatrikerns råd.

Upplever nu kraftiga "el-stötar" i huvudet men även kroppen, i magen och ut i armarna. Får sekundsnabba yrsel-attacker då hörseln försvinner. Fryser/frossar. Är konstant illamående och har inte kunnat äta riktig senaste dagarna, har även diarré. Måste ligga till sängs, orkar inte vara uppe. Alla slags stimuli, framförallt höga ljud, förstärker dessa symom. Har varit sjukskriven sen jag tog sista kapseln....klarar inte att köra bil just nu...

Börjar nu bli riktigt orolig att detta inte ska avta...det har snarare blivit värre för var dag och jag blir allt svagare fysiskt pga illamåendet.
    öppen-psyk/psykiatrikern är inte till ngn hjälp... De läser bara vad som står i FASS, att det är ovanligt med dessa utsättningssymtom och att de om de uppkommer brukar vara lättsamma... Lägsta dosen som finns är på 30 mg och sen är det tvärt slut...
    Att det ens får gå till så att de inte finns lägre doser att trappa ut med när dessa utsättningssymtom faktiskt förekommer är obegripligt. Jag kommer att skicka in en skrivelse till FASS om detta helvete avtar.

Men det jag upplever just nu är fruktansvärt...har aldrig varit med om liknande... Det är totalt utom min kontroll. Jag kan inte göra ngt för att det ska kännas bättre. Tänk om min kropp inte kommer kunna återställa denna "obalans"...börjar bli rädd...

Snälla någon som varit med om samma...ge mig hopp om att det blir bättre?!

• Svar på tråden Hjälp...utsättning av Cymbalta...må så dåligt...
  • psw

Hej!

Man kan trappa ner, jag tar 30 varannandag och skall göra det ett tag. Vist har jag biverkningar men jag kan jobba mm.

lycka till
    psw

• också orolig

Hej anonym (riktigt orolig). Jag går igenom exakt samma som du, är inne på min femte dag utan cymbalta. Har dina besvär förvunnit och isf hur lång tid tog det?? Mvh också anonym orolig

• Beyoncemia

Hej. Jag har trappat ner cymbalta från 60 mg till 3 mg under sex månaders tid, för att sluta helt. Idag är det 12 dagar sedan jag slutade helt. Utsättningssymptomen har varit hemska, framför allt blixtarna i huvudet, men även huvudvärk, extrem trötthet, irritation, koncentrationssvårigheter och till och från feber. Hur har det gått för er andra? Igår var första dagen som jag kunde känna en liten förbättring, nu hoppas jag bara att det fortsätter åt samma håll. När jag började med cymbalta för nu ett år sedan fick jag ingen som helst info om att det skulle vara jobbigt att sluta. Efter att under sex månader gått upp 12 kg insåg jag att jag måste sluta, läkaren sa att jag skulle trappa ner under 2 veckor för att sen sluta helt. När jag berättade hur sjuk jag blev av det tog hon mig inte på allvar och menade att det inte var av utsättningen som jag mådde dåligt. Jag trappade då ner långsamt, efter att ha sökt info på nätet, genom att dela på kapslarna och räkna kornen. Trots detta slapp jag inte dessa hemska besvär, men som sagt jag ser ett ljus i tunneln, en liten förbättring. Andra med erfarenheter av utsättning av cymbalta, dela gärna med er./ Mia

• Anonym (riktigt orolig)

Hej på er som svarat!

Det är nu över 3 månader sen jag slutade med Cymbalta. För mig tog det 5-6 veckor innan ALLA utsättningssymtomen försvann. Det var blixtarna i huvet som tog längst tid att bli av med, det som jag upplevde som värsta symtomet. Så det finns hopp! Försök härda ut om ni bestämt er för att sluta... KRAM!

Svar på tråden Hjälp...utsättning av Cymbalta...må så dåligt...