• Anonym (orolig)

    Tandläkaren har anmält sin oro för mina barn!

    Fick samtal från sociala i vår kommun idag. Tydligen har tandläkaren ringt till dom för mitt äldsta barn uteblivit från besök ett antal gånger. Han har enorm tandläkarskräck och har dessutom varit sjuk flera av tillfällena. 


    Nu vill sociala träffa oss föräldrar för att prata igenom detta. Jag är skitorolig!! Kommer självklart att berätta precis som det är med hans tandläkarskräck. Och såklart försöka få hjälp för den. 


    Kommer det att räcka för att dom ska lägga ner?? Eller måste vi gå igenom en utredning? Någon som varit med om detta och vet hur det går till?? 

  • Svar på tråden Tandläkaren har anmält sin oro för mina barn!
  • Anonym (M)

    Förmodligen räcker det med ett samtal - det är lätt att jaga upp sig o tro att socialtjänsten ska ta barnen ifrån en typ, men det är inte riktigt så det fungerar.

    Var ärliga bara, kanske kan ni få någon typ av stöttning om ni nu behöver det.

  • Anonym (Beca)

    Dom ringde min mamma ang min bror som då var 17. Mamma berätta som det var att hon lämnat honom utanför tandläkaren och att hon självklart trodde han gick in. Blev inget mer förut att hon var tvungen att hänga med in nästa gång hehe

  • The past is now

    Det går ju att arbeta bort och varför har du inte gjort det då? Vissa saker är man bara tvungen att göra. Dåliga ursäkter har du ju kommit med kan jag tycka .. och konstigt att barnet har varit sjuk så mkt just vid dessa inbokade besök. Känns mest som att något annat ligger bakom en orosanmälan..

    Min dotter har extrem tandläkarskräck.. men hon får gå i "terapi" innan det riktiga besöket

  • Anonym (orolig)

    Nu är det som det är och ja, visst kommer vi att ta tag i problemet. Vi har försökt med allt. Och det enda som funkat för honom är att han blir drogad och mår fruktansvärt dåligt efteråt.  Mer hjälp har vi inte fått. Men det får bli ändring på det nu. Självklart har jag fruktansvärt dåligt samvete så det behövs kanske inte späs på.. 


    Vi bor på väldigt liten ort där dom kanske inte är så vana vid barn med tandläkarskräck, vad vet jag. 


    Såklart tänker man på alla skräckhistorier man hört. 

  • Anonym (orolig)
    The past is now skrev 2014-02-04 19:50:16 följande:
    Det går ju att arbeta bort och varför har du inte gjort det då? Vissa saker är man bara tvungen att göra. Dåliga ursäkter har du ju kommit med kan jag tycka .. och konstigt att barnet har varit sjuk så mkt just vid dessa inbokade besök. Känns mest som att något annat ligger bakom en orosanmälan..

    Min dotter har extrem tandläkarskräck.. men hon får gå i "terapi" innan det riktiga besöket
    Något annat ligger bakom orosanmälan?? Som vad?
  • kaffe

    Du behöver inte vara så orolig ts. Berätta som det är så kommer inget att hända, förutsatt att allt är ok med hemförhållanden.

    Det finns behandling mot tandläkarskräck. Boka en tid för att prata om vilka alternativ som kan erbjudas och följ med ditt barn. Barnet kan få hjälp både med att kunna hantera sin tandläkarskräck och eller lugnande medel vid behandling.

    I Sverige har alla barn rätt till tandvård. Tyvärr får inte alla det av en eller annan anledning. Den vanligaste anledningen till att dom inte får det är tandvårdsrädsla, antingen hos barnet eller föräldern. Då struntar man i att gå dit, trots att man får kallelse. Dåligt tandstuts påverkar hela barnets vardag. Förutom att dom har ont, har dom svårt att äta och får inte i sej tillräckligt med energi. Värk och infektioner gör att dom blir trötta och inte klarar av skolan. Det är alltför många barn som har den här problematiken. Barn säger inte heller alltid att dom har ont. Många gånger är föräldrarna inte medvetna om varför barnen inte äter eller inte orkar med sin vardag. Ganska ofta hänger dåligt tandstatus hos barn samman med missförhållanden hemma

    Att låta barn gå med tandvärk är att misshandla barnen. För att inget barn ska behöva genomgå det lidandet  , så har man på regeringsnivå beslutat att om man undanhåller barnen tandvård, så ska det utredas varför. Dom flesta landsting har tydliga rutiner innan en anmälan till socialtjänsten görs.  Ofta föregås en anmälan av flera uteblivanden och brev till föräldrarna där man informerar att man gör en anmälan om man inte hör av sej. Kommer barnet till tandläkaren så gör socialtjänsten inget alls, men ibland uppdagas missförhållanden.

  • Anonym (Pft)
    Anonym (orolig) skrev 2014-02-04 19:55:11 följande:

    Nu är det som det är och ja, visst kommer vi att ta tag i problemet. Vi har försökt med allt. Och det enda som funkat för honom är att han blir drogad och mår fruktansvärt dåligt efteråt.  Mer hjälp har vi inte fått. Men det får bli ändring på det nu. Självklart har jag fruktansvärt dåligt samvete så det behövs kanske inte späs på.. 


    Vi bor på väldigt liten ort där dom kanske inte är så vana vid barn med tandläkarskräck, vad vet jag. 


    Såklart tänker man på alla skräckhistorier man hört. 


    Är det hos samma tandvård som han blivit drogad för att kolla/laga tänderna tidigare? För att bli drogat hör inte till vanligheterna. Anmäler de dig för det så lär det slå bakut, herregud, det är tandläkaren som inte skött sitt jobb och erbjudit träning och terapi så ditt barn kan gå till tandläkaren.

    Sen finns det barn som inte fixar tandläkare och behöver på riktigt sövas, min syster som jobbar på narkosen söver barn med diverse diagnose ganska regelbundet för tandvård. Inget konstigt i det!
  • Kerubmamman

    Hur länge sen är det han var till tandläkaren? Hur många gånger har ni uteblivit? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Benbrott

    Varför har du inte ringt direkt till tandläkaren och sagt att ditt barn har tandläkarskräck? Och varför ringer man inte om man inte kan komma pga av sjukdom?

    Har man en tid bokad måste man självklart avboka den.

  • vampyria2

    Hur gammalt är barnet? Jag tycker att det låter väldigt konstigt att ni skulle ha blivit anmälda pga något sånt, då det är fri villigt att gå dit.
    Min son är 6 år och har aldrig varit hos tandläkaren, han opererade sitt hjärta med öppen hjärtkirurgi när han var 18 månader och var livrädd för allt som hade med sjukvården att göra efter det så jag har avstått i från allt som inte är livsnödvändigt.
    Då jag vet att sonens tänder är mycket välskötta och att han inte lär ha några hål så har det absolut varit något jag har valt bort, hm jag skulle ha blivit tokig om de skulle få för sig att anmäla mig för det :-/ 

Svar på tråden Tandläkaren har anmält sin oro för mina barn!