• Wik

"Fel" stavning på underskrift i pass?

Kan det bli problem när man ska till USA om man har stavat namnet annorlunda i signaturen på passet? Namnet på själva passet stämmer ju med folkbokföringen, likaså namn på flygbiljett, ESTA osv. Det är alltså bara underskriften som skiljer sig. 

Underskriften skiljer sig även en del mellan den som skrevs när jag gjorde passet och den jag skrev när jag hämtade ut det. Kan det ställa till det?

• Svar på tråden "Fel" stavning på underskrift i pass?
  • Philippa

Ja, det kan ställa till det.

Varför stavar man olika??

• snedtak

Jag har väldigt svårt att tro att stavningen på underskriften kan ställa till det. Många underskrifter är inte ens läsliga. Det viktiga är att stavningen på alla dina namn är samma i alla dokument och annat.

• evaoregon
    snedtak skrev 2014-02-04 20:46:54 följande:
    Jag har väldigt svårt att tro att stavningen på underskriften kan ställa till det. Många underskrifter är inte ens läsliga. Det viktiga är att stavningen på alla dina namn är samma i alla dokument och annat.
    Jag tror samma om det enbart är underskriften som stämmer.  Men varför är underskriften annorlunda?
  • Wik
    Philippa skrev 2014-02-04 20:42:30 följande:
    Ja, det kan ställa till det.

Varför stavar man olika??
    Jag har alltid stavat det så (W istället för V) och visste egentligen inte ens att jag stavat fel förrän rätt nyligen. 
    snedtak skrev 2014-02-04 20:46:54 följande:
    Ja, jag kände att det borde vara så, men jag hittar ingen info. Jag har mest sett underskriften som "en krumelur", typ som fingeravtryck, men jag har egentligen ingen aning. 
  • Krascha

Man kan ju rita en penis som signatur. Kolla bara på läkarna och apotekspersonalens signaturer!

• Wik
    Krascha skrev 2014-02-04 20:50:58 följande:
    Man kan ju rita en penis som signatur. Kolla bara på läkarna och apotekspersonalens signaturer!
    Jo, men nu ska jag ju in i USA och man har ju hört att dom kan vara lite smått hysteriska där... 
  • Krascha
    Wik skrev 2014-02-04 20:51:50 följande:
    Jo, men nu ska jag ju in i USA och man har ju hört att dom kan vara lite smått hysteriska där... 

Kolla på amerikanska läkares signaturer då! Ser också ut som penisar. Det behöver ju inte ens vara ditt namn.
  • Tutilure

Syns det väldigt tydligt att det står olika?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Wik
    Tutilure skrev 2014-02-04 20:55:12 följande:
    Syns det väldigt tydligt att det står olika?
    Ja, det är väldigt tydligt att det är ett W istället för ett V.. men som sagt, jag hittar ingen info alls om huruvida underskriften måste vara mitt namn eller om dom är nöjda så länge jag skriver den likadant varje gång. 
  • Tonka

Ring eller maila Amerikanska ambassaden och kolla, det KAN vara kinkigt!

Svar på tråden "Fel" stavning på underskrift i pass?