• joan01

lån till drömhus av Bluestep ?

Alltid önskat mej ett litet rött hus i skogen & äntligen dök de uppGlad problemet är att efter en svår uppriven separation fick jag de kämpigt med ekonomin = betalningsanmärkning Gråter kämpat som bara den för att komma på fötter , är nu på god väg . Husets pris är 390 000 kr väldigt låg energiförbrukning , räknat ut att med alla omkostnader , upprustning behöver jag låna 450 000 kr , och månadskostnaden för allt skulle ligga på ca 400 kr mindre än vad jag betalar i dag i ren hyra(trots hög ränta på lånet) . Har lämnat in lånelöfte till Bluestep då jag hört att dom ser mer på framtiden än bakåt hur sant är de ? läser men hittar både onda & goda saker om dom vet varken ut eller in , Någon som har erfarenhet av Bluesteps bolån ? får man låna mer än vad husets slutpris blir ? tar dom ut någon extra avgifter vid utbetalningen ? kan man baka in kostnaden på lagfart , pantbrev ? har kontantinsats på 68 000 kr

• Svar på tråden lån till drömhus av Bluestep ?
  • knasigapappan

Nä lagfart och pantavgifter tillkommer alltid utöver. Fast allt kanske går att låna till!? ;)

Hur många kvadrat är kåken på? Vart geografiskt ligger det ungefär? Nytt gammalt hus?

• AAS10

bluestep har verkligen ockerränta så tänk dig verkligen för.... på banken har man ca 2,5% i ränta på ett bolån, tänk på det.... så räntorna kan bli skyhöga PLUS boendekostnader, så tänk fem gånger till

• Tobby

Tänk oxå på kostnader som tillkommer när man äger hus , renovering , trasiga maskiner mm

• AAS10

och glöm för guds skull inte bort att besiktiga huset.

• Sirling

Du skriver att du nästan har din ekonomi på fötter igen. Mitt råd är att se till att den mår riktigt bra innan du köper ett hus. Det gäller att ha en buffert den dag pannan behöver bytas eller talet läcker. I mina ögon låter det typiskt att en person med dålig ekonomi funderar över inköp de egentligen inte har råd med & sen hamnar de i skiten igen. Tro mig, jag har också varit där du är. Se till att ha en stadig inkomst & en rejäl buffert först. Först därefter är du ekonomiskt mogen att äga ett hus, tycker jag.

• Smörblomman78

Har du frågat Någon vanlig bank om lån? Man kan ju iaf fråga innan du väljer bluestep, kan ju hända att de ger lånelöfte eftersom du fått ordning på ekonomin igen.

• Sirling
    Smörblomman78 skrev 2014-02-05 11:42:37 följande:
    Har du frågat Någon vanlig bank om lån? Man kan ju iaf fråga innan du väljer bluestep, kan ju hända att de ger lånelöfte eftersom du fått ordning på ekonomin igen.
    Japp, och får man inget lån på en "vanlig" bank finns det ett skäl till det. Skälet är att de inte anser att man har råd med investeringen...
  • Lovis111

Bara för att du har betalningsanmärkningar så är du inte körd på en vanlig bank. De ser på hela din ekonomi och de förutsättningarna din ekonomi har. Boka ett möte med din bank och kanske en konkurrent till banken för att se över dina möjligheter. Man får generellt inte låna utöver bostadens försäljningspris om du inte har ett stort överskott i din ekonomi. Dessutom kräver de flesta banker att du har 15% i kontantinsats. Banker nekar inte lån för skojs skull, de ser till att du ska ha en dräglig tillvaro även om räntan går upp eller om bilen går sönder etc. Banken vill ju i största möjligaste mån låna ut pengar då de tjänar på dig som kund.

• arianne03

Menar du att du vill låna mer än huset är värt, eller missar jag något? För det går nog ingen bank med på eftersom du inte har säkerhet, om du inte har jättegod ekonomi.

• Stugmamman

När jag jobbade som mäklare fick man sälja många hus där säljaren inte hade råd att ha kvar huset och ofta hade de dessutom lån på bluestep och då hade de nästan inte råd att sälja huset heller...

Köp inte hus om du inte har mycket god ekonomi. Ett rött hus i skogen med renoveringsbehov låter som något av en varningsklocka tycker jag. Hyr ett hus istället!

Svar på tråden lån till drömhus av Bluestep ?