• Autumnleaf76

Vidrig tandvärk - djup lagning --->Någon tandläkare här?

Lagade en tand för nästan ett år sedan. Haft ilningar i tanden och ömhet när man knackat på den  till och från men annars inga större bekymmer. var till tandläkaren strax innan jul på koll och fick då höra att tanden hade en djup lagning som troligen var orsaken till ilningar och den svaga värken. Han gjorde inget förutom slipa ned den lite då bettet också kunde vara orsaken. Upplevde dagarna efter detta att bettet blev skitskumt, och ringde och fick en tid för att slipa lite till. Men så åkte jag på magsjuka och så kom julen, så det blev som det blev med den slipningen. Sedan tyckte jag mig inte känna något skumt längre (kanske van).

Så i söndags kom från ingenstans en hemsk tandvärk. Pang bom. Efter en stund med tandvärk kände jag att örat på denna sida blev varmt och var illrött.Tog Alvedon som inte hjälpte. Så försvann det helt plötsligt för att sedan komma tillbaka men mycket svagare under måndagen. Kände under tisdagen av en svag värk men mycket bättre. Så lyckades min dotter slå till min nederkäke så den slog i överkäken och vips kom världens värk tillbaka. Pulsera i tanden och kändes svullen. Idag så känns det ett svagt pulserande i tanden när jag sitter still, första tuggorna på tanden gör skitont men sedan lättar det något men jag tuggar inte där.

Tanden det gäller sitter i överkäken, andra tanden bredvid framtanden.

Det jag undrar är, kan denna värk bero på något strul med nerver i nacken?

Upplevde nämligen för ca tre veckor sedan att halva ansiktet domna bort plus armen och örat på denna sida blev tokrött och varmt, detta på motsatt sida än där denna tand sitter. var till läkaren och fick göra en datortomografi men man hitta inget. Nu ska jag till sjukgymnast i slutet av veckan pga detta då läkaren trodde att det hela beror på en nerv i kläm.

Ska till tandläkaren senare idag. Så det har jag fixat. Såklart. Men jag är rädd att de kommer att föreslå en rotfyllning och det kan ju vara den rätta vägen såklart beroende på vad de kommer fram till. Men jag undrar OM det finns en möjlighet att det kan vara något strul i nacken med någon nerv? Vill ju inte påbörja en rotfyllning i onödan.

Kan tandläkaren se om det är något strul med tanden med hjälp av röntgen?
    Eller?
    Om inte röntgen visar något, kan man vinna på att avvakta?

Hoppas på lite synpunkter som jag kan ha med mig då jag gissar att det kan bli snabba beslut på plats.

Kan tillägga att jag har GRYM tandläkarrädsla och skitdåliga tänder. Lagar 1-2 tänder om året, har dragit ut två tänder och har ständiga tandbekymmer.

• Svar på tråden Vidrig tandvärk - djup lagning --->Någon tandläkare här?
  • Kerubmamman

Hur mår tandköttet kring tanden? 
    Jag tror inte att nerverna i nacken kan ge dig den här tandvärken. 
    Ja, tandläkaren kan se saker via röntgen (men inte alltid). 
    Även om tandläkaren anser att du behöver en rotfyllning kan du välja att avvakta. Men det förlänger ditt lidande. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Autumnleaf76

Tandköttet på denna sida har kliat och upplevts svullet sedan jag var till tandläkaren i mitten av december och han tog tandsten. Men det blöder ingenting när jag borstar och det ser inte konstigt ut.

• Tandläkarenn

Jag är tandläkare. Det låter som om att när du fick din lagning för ett år sedan så började problem som ledde till denna värken som du har nu. En tand består av olika delar: emaljen som är det yttersta lagret, sedan har vi dentinet och längst in mot mitten av tanden så har vi pulpan där alla nerver och kärl finns. När man har en djup fyllning som ligger nära pulpan så kan det gå åt nästan vilket håll som helst, antingen bra som betyder att fyllningen räcker och inga mer besvär eller det dåliga som i ditt fall. När man först får en djup fyllning så kan man uppleva ilningar men det är bara för att nerverar reagerar på fyllningen och arbetet som har pågått så nära dem. Dessa brukar vanligtvis försvinna efter 2-3 veckor då ny tandsubstans byggs på som ett skydd mot nerverna. Om värken blir värre eller inte släpper så är det ett dåligt tecken. Tyvärr låter det som om att du kommer behöva rotfyllning, framförallt eftersom du nämner att du är svullen. Detta tyder på en infektion i tanden som kallas apikal parodontit. Det betyder att pulpan har "invaderats" av bakterier och annat skräp som har dödat dina nerver (därför dina symptom försvann ett tag) och har nu spritts sig till benet runt tandroten.  

Tråkigt att det hände men få det behandlat snarast möjligt så blir det bra. Det låter inte som om att någon av tandläkarna har gjort fel, tyvärr var det ursprungliga hålet för stort och de gjorde allt de kunde för att undvika en rotfyllning för dig. Kom ihåg att även om du gör rotfyllning så är prognosen aldrig 100% att det kommer bli bra, det ligger väl runt 80% skulle jag säga. Men ditt andra alternativ är tyvärr extraktion dvs dra ut tanden.

• Autumnleaf76

Jag har skitont i tanden. Kan det betyda att jag borde äta antibiotika innan de börjar borra upp?

Om man sätter en krona på rotfyllningen, ökar man chanserna att den håller då?

• Tandläkarenn

Du ska äta antibiotika om du är svullen eller allmänpåverkan som tex feber. Inte om du bara har ont. När det gäller krona så beror det på hur stort hålet är. Om en stor del av tanden är borta så kan krona vara bra att rekommendera. En rotfylld tand är mycket svagare än en vital tand. Det är som att jämföra ett ägg med ett ägg utan innehållet (bara skalet). Detta innebär att det finns större risk att den kan spricka och gå sönder och i vissa fall vill man ha en krona på just för att den stärker den rotfyllda tanden lite mer och minskar risken för frakturer.

• Autumnleaf76

Om jag chansar på att rotfylla den nu, och sen går det åt skogen om ett par år. Kan man sätta dit en fejktand där då?

Om jag drar ut den nu, och inte sätter dit en fejktand nu. Kan man göra det om nått år?

Vill ha en tand där då gluggen annars syns men har dålig ekonomi nu.

• Autumnleaf76

Inget snack om saken. Inflammation och en död nerv. Kunde ev behöva återkomma imorgon o rensa igen.

Har precis kommit därifrån och har ont :( Värker och pulserar i hela området. Normalt?

• Autumnleaf76

Liten fråga. Läst att det tar lång tid att rensa. Jag hade två kanaler. Men från det hon börja borra till det att jag var därifrån gick det inte ens 30 minuter.

Fuska hon??

Hörde sköterskan fråga om hon skulle ha filar men hon svara nej och sa att hon ville ha nått annat för det gick fortare?

Någon som vet? Har gått ca en timme sedan bedövningen gavs och jag har lika ont som innan :(

• Autumnleaf76

Hon nämnde också att det inte blödde något och detta för att nerven var död. Stämmer det?

• Detoxtjejen
    Autumnleaf76 skrev 2014-02-05 15:43:48 följande:
    Liten fråga. Läst att det tar lång tid att rensa. Jag hade två kanaler. Men från det hon börja borra till det att jag var därifrån gick det inte ens 30 minuter.

Fuska hon??

Hörde sköterskan fråga om hon skulle ha filar men hon svara nej och sa att hon ville ha nått annat för det gick fortare?

Någon som vet? Har gått ca en timme sedan bedövningen gavs och jag har lika ont som innan :(

Autumnleaf76 skrev 2014-02-05 16:09:29 följande:
    Hon nämnde också att det inte blödde något och detta för att nerven var död. Stämmer det?

Ja, ej blödning betyder död nerv.

Att det tog kort tid var nog för att det var en akut behandling, hon rensar klart nästa gång.
  • Autumnleaf76

Men det skumma var att jag skulle tillbaka om 2-4 veckor och slutföra det hela.
    Blev jag svullen eller om värken ej försvann skulle jag återkomma imorgon eller fredag.

• Detoxtjejen
    Autumnleaf76 skrev 2014-02-05 18:52:03 följande:
    Men det skumma var att jag skulle tillbaka om 2-4 veckor och slutföra det hela.

Blev jag svullen eller om värken ej försvann skulle jag återkomma imorgon eller fredag.

Det låter helt enligt boken!
  • Autumnleaf76

Pulserar fortfarande i tanden. Inte lika öm som innan men fortfarande spänner det, ömmar när jag nuddar tanden och jag kan inte tugga på tanden. Normalt?

• Voluptuous Shalimar
    Autumnleaf76 skrev 2014-02-05 21:28:41 följande:
    Pulserar fortfarande i tanden. Inte lika öm som innan men fortfarande spänner det, ömmar när jag nuddar tanden och jag kan inte tugga på tanden. Normalt?
    Har tandis varit nere och grejat i roten så är det klart att det är lite ömt ett tag. Det går över. Jag har gjort flera rotfyllningar, det brukar bli bra.
  • Detoxtjejen
    Autumnleaf76 skrev 2014-02-05 21:28:41 följande:

Smärtan kommer från en infektion under tanden i käkbenet, det tar några dagar innan det ger sig. Ring kliniken om ökade besvär med svullnad eller feber!
  • Autumnleaf76

Ännu en fråga: tanden ifråga är andra tanden till vänster om ena framtanden i överkäken. Borde en sådan tand få en krona? Känns som den utsätts för mycket när man biter och tuggar.

• Autumnleaf76

Ännu en fråga. Jag är öm bredvid näsan och ca 1 cm ovanför tanden. Inte ont i stillhet men öm när jag trycker där. Känner även en stelhet och som jag vore svullen på kinden och ned på halsen bakom örat. Ingen feber. Ser inte svullen ut men det känns så. Ingen tandvärk men öm när jag rör tanden.

Något som hänger ihop med rensningen?
    Eller för att jag spände mig igår.

Är det febern man bör ha koll på?
    Eller är mina symtom allvarliga?

Rädd för någon hemsk infektion :(

• Voluptuous Shalimar
    Autumnleaf76 skrev 2014-02-06 11:19:55 följande:
    Ännu en fråga. Jag är öm bredvid näsan och ca 1 cm ovanför tanden. Inte ont i stillhet men öm när jag trycker där. Känner även en stelhet och som jag vore svullen på kinden och ned på halsen bakom örat. Ingen feber. Ser inte svullen ut men det känns så. Ingen tandvärk men öm när jag rör tanden.

Något som hänger ihop med rensningen?
    Eller för att jag spände mig igår.

Är det febern man bör ha koll på?
    Eller är mina symtom allvarliga?

Rädd för någon hemsk infektion :(
    Du var där IGÅR. Lugna dig ytterligare en-två dagar, gör det fortfarande ont då så ring tandis. De har pillat bort en nerv i din tand och allt runtomkring tanden är inflammerat, klart det gör ont om du rör vid tanden! Själva tanden är DÖD om nerven är död, den känner du inget i. Det är tandköttet runt omkring som ömmar. 
Svar på tråden Vidrig tandvärk - djup lagning --->Någon tandläkare här?