Gruppintervju imorgon! Vill ha tips!!
Blev idag kallad till en gruppintervju för en tjänst inom kundtjänst.
Nu vill jag ha era bästa tips om hur man ska förbereda sig osv.
Blev idag kallad till en gruppintervju för en tjänst inom kundtjänst.
Nu vill jag ha era bästa tips om hur man ska förbereda sig osv.
Jag har suttit med och gjort gruppintervjuer och här är några tips på vad jag fick "order" att titta på. Vi hade ett samtalsämne/uppgift som en grupp skulle lösa.
x Vilka är aktiva i diskussionen?
x Vilka är tillbakadragna?
x Vilka lyssnar och tar hänsyn till de andras åsikter?
x Hur verkar personens sinnesstämning vara? (hålla humöret etc.)
x Hur fokusinriktad är personen, dvs. aktivt försöker lösa problemet eller vill den bara argumentera?
x och framförallt det viktigaste - vilka LER?
Så mitt råd är att vara dig själv, le och verka intresserad (även om du kanske inte är det för stunden). Du ska visa att du kan arbeta i grupp MEN du får inte heller köra över någon. Om du inte vet "svaret" på en fråga - var ärlig och säg det istället för att vara tyst. Du kan egentligen inte förbereda dig för du vet inte vilka frågor som kommer.
Detta var en gruppintervju för en hamburgerkedja så det kan ju skilja sig från företag till företag men det var i alla fall vad jag skulle titta på.
Tack så mycket! Ska absolut tänka på att ta för mig, verka intresserad och le!
Jag har varit på ett par och gått vidare från båda och mina tips är i princip desamma som i svaret du har fått.
En tjej som också deltog i en av dessa kan jag ta upp som varnande exempel. Hon var jättegullig och trevlig och hade en magisterexamen i ekonomi. När rekryteraren frågade henne vad hon hade för arbetslivserfarenhet som var relevant till det ekonomijobb vi intervjuades för, svarade hon att hon suttit i kassan på ICA och sedan inget mer, en liten tystnad. Hon hade också svårt att ta för sig. Hon kunde ha tagit upp vad hennes arbetsuppgifter bestod i där, hade hon något förtroendeuppdrag i någon förening, vad hennes inriktning på studierna bestod av, framtidsdrömmar eller något annat? Hon gick inte vidare trots att hon hade en mycket "finare" utbildning än jag.
Jag har som vana att meditera och lyssna på någon peppande meditationsapp innan intervjuer. Det hjälper mig ta fram utstrålning, bort med oron och ta in rummet när jag kommer in, helt enkelt utstråla mer lugn och positiv energi.
Tack för dina tips!