• Mithi

Vilka butiker passar vilken åldersgrupp?

Hej! För mig som inte kan något om mode är det väldigt svårt att för det första veta vad som är "inne" samt vilka butiker som riktar sig till vilka åldrar. Det är ju så lätt att bara besöka butikerna och se vilka majoriteten av kunderna är, men nu har jag inte möjlighet till det och därför undrar jag om ni kan hjälpa... 

Jag har förstått det som att dessa butiker är väldigt populära, men jag skulle ändå behöva era synpunkter.

Vilka butiker har snygga och trendiga kläder? Vilken målgrupp (åldersgrupp) passar butikerna? 

HM
    Kappahl
    Lindex
    Åhlens
    Bikbok
    Cubus
    Vero moda
    Vila
    Gina tricot
    Only 

• Svar på tråden Vilka butiker passar vilken åldersgrupp?
  • tjej87

Jag handlar själv på alla butikerna utom Bikbok och Gina och jag är 27 snart... Handlade mycket på Bikbok och Gina som tonåring och i början av 20 men nu känns det som att jag vuxit ifrån den stilen. Dom jag skriver från 25 på är sånna som jag börjat handla på vid den åldern ungefär. Innan var dom mkt tantigare men har sportat upp sig lite så jag kan tänka mig att fler 20-25 hittar saker där nu än jag gjorde för ett par år sedan...

HM: Divided - tonår, unga 20, Annars - alla åldrar

Kappahl: Från 25
    Lindex: Från 25
    Åhlens: Alla åldrar men på olika avdelningar/märken
    Bikbok: Tonår, unga 20
    Cubus: Alla men mer unga pga låga priser (och sämre kvalitet enligt mig)
    Vero moda: Tonår, 20-30
    Vila, Tonår, 20-30
    Gina tricot, Tonår, unga 20
    Only , Tonår, 20-30

Nu har jag ju ingen aning om var jag kommer handla när jag är äldre men jag märker att de ställen jag hittar kläder på nu är HMs vuxnare sortiment (ej divided alltså), Lindex, Kappahl och Åhlens (hade ju inte råd där som student) och enstaka plagg på Only, Vila och Vero Moda...

• babypower
    HM = 0-70? Finns ju både barn, ungdoms och vuxenavdelningar. HM har dessutom både bassortiment och sortiment som följer trender. 

Kappahl= Barn, 50+ är min generella tanke. Men jag kan vara helt ute och cyklar.. det är kanske en fördom jag har?

Lindex= Barn, 25+. Lindex har dock shapat upp sig de senaste åren och har en del spännande collabarations lite då och då. 

Bikbok= 15-30. Mycket festtoppar och jeans. Mycket för den yngre skalan, men även snygga blusar osv. 

Cubus= 15-30. Liknande som Bikbok fast inte lika trendmedvetet.

Vero moda
    Vila
    Only

Dessa är för mig samma skrot och korn. Då veromoda säljer Vila och Only också. 15-50

Gina tricot= 13-20 främst men även äldre då de har ett stort bassortiment.
    Se min uppfattning ovan. Dock ska man ju komma ihåg att ålder bara är en siffra :) Det finns ju supertrendiga 50 åringar, lika mycket som det finns modemedvetna 15 åringar!
  • Monchichier

Målgrupp är ju väldigt mycket mer än bara ålder. Åhlens tex har en väldigt bred målgrupp, de säljer dessutom mycket mer än bara kläder. 

Om man ska sätta in dem i en skala så skulle jag säga såhär:

Äldst- Åhlens, Kappahl, Lindex, H&M, Cubus, Vero Moda, Only, Vila, Bik Bok, Gina Tricot -Yngst.

Det beror såklart på vilken avdelning man tittar på, men om man ser rent generellt på butikerna.

Svar på tråden Vilka butiker passar vilken åldersgrupp?